Пациентите с увреждания имат възможност да получат необходимите им помощни средства само в рамките на два дни след решението на ТЕЛК комисията благодарение на изградената от „Информационно обслужване" електронна система за заявяване и отпускане на медицински изделия.
Това каза Георги Недев, ръководител „Здравноосигурителни системи" в компанията, цитиран в съобщение от „Информационно обслужване".
Електронизирането на процеса е намалило времето с впечатляващите 20 пъти в сравнение с периода преди 1 юли 2022 г., когато платформата беше пусната в експлоатация, предава БТА.
Тогава заявяването и отпускането на помощните средства отнемаше средно около 40 дни, като на хората с увреждания, голяма част от които са трудно подвижни, им се налагаше да обикалят по институциите за одобрение и отчитане на фактурите за получените помощни средства. Пациентите трябваше да плащат медицинските изделия от собствения си джоб и да чакат няколко седмици за възстановяване на направените разходи, обясниха от компанията.
След въвеждането на системата в експлоатация, всички заявления постъпват по електронен път в Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), разглеждат се от комисиите и се одобряват електронно.
Това дава възможност на пациентите с увреждания да отидат веднага в някой от 348-те търговски обекта, които работят с НЗОК и да получат необходимите им помощни средства, без да плащат за тях. Платформата предоставя функционалности и за търговските обекти, които предлагат медицински изделия, като цялата документация и разплащане минава по електронен път, без да се налага участието на пациентите или обмен на хартиени документи, съобщиха още от „Информационно обслужване".
„Електронизирането на процеса по заявяване и отпускане на помощни средства облекчава значително хората с увреждания, които са сред най-уязвимата част от населението, като им спестява значителни средства, неудобства и време", каза Георги Недев.
По думите му през електронната система пациентите с увреждания са получили помощни средства за над 90 млн. лв. За последните 18 месеца са обработени над 200 000 заявления от 143 хил. граждани. Отпуснати са общо над 400 000 помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ).
За улеснение на гражданите, които ползват помощни средства, от 1 септември 2024 г. НЗОК изпраща уведомление в реално време чрез СМС или Вайбър на пациентите при одобрение или отказ на техните заявления. До този момент системата е изпратила над 35 000 нотификации.
Близо 80 хил. е достигнал общият брой на активните потребители, които чрез мобилното приложение "еЗдраве" имат пълен достъп до всички регистрирани в Националната здравноинформационна система (НЗИС) прегледи, направления, рецепти, ваксини, хоспитализации, резултати от лабораторни изследвания, профилактичен календар и др., съобщиха от дружеството на 22 ноември.