Утвърдените сега стойности вече не достигат 50% от реалната им пазарна цена
През месец октомври 2024 г. в рамките на информационната кампания за рака на гърдата Националната здравноосигурителна каса информира хората подробно за пълния пакет от дейности, изследвания и помощни средства, които заплаща.
НЗОК като институция, изцяло обърната към хората, в пряка комуникация с пациентите гарантира достъп до модерно лечение и надгражда действията си за подобряване качеството на живот на хората с тази тежка диагноза.
Профилактиката, лекарствената терапия (ендокринна, химиотерапия, таргетна терапия, имунотерапия, растежни фактори, както и антианемични и обезболяващи лекарствени продукти) при рак на млечната жлеза се поемат от НЗОК и
са напълно безплатни за здравноосигурените
В месеца за борба с рака на гърдата ръководството на НЗОК откликна на предложението на Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания (АПОЗ) и фондация "Нана Гладуиш - Една от 8" за работна среща, на която да бъдат обсъдени предложенията за определяне на нови стойности, които да бъдат заплащани от НЗОК за помощните средства за жените, претърпели оперативна намеса или химиотерапия по повод лечение на рак на гърдата.
На срещата в четвъртък присъстваха управителят на НЗОК Станимир Михайлов, подуправителят проф. Момчил Мавров, експерти на касата, Евгения Александрова – председател на АПОЗ, Нана Гладуиш заедно с изпълнителния директор на фондация "Нана Гладуиш - Една от 8" Гергана Богданова. Обсъдени бяха актуалните проблеми, които срещат пациентите с рак на гърдата, както и възможностите за решаването им.
Представителите на пациентските организации предложиха да се направи актуализация на съществуващите цени на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия .
По данни, събрани от пациенти, пазарните условия са се променили и последно утвърдените стойности вече не достигат 50% от реалната им пазарна цена. Гостите отбелязаха необходимостта и от други, незачетени до момента потребности, като специално бельо, необходимо при носене на гръдна епитеза, ластичен ръкав при лимфедем или като превенция на такъв и др.
Към настоящия момент съгласно действащия списък-спецификация на НЗОК се заплащат следните
помощни средства: гръдна епитеза първична - 144 лв.
гръдна епитеза постоянна - 144 лв., и перука – 127 лв. Към настоящия момент НЗОК се провежда процедура по договаряне на стойността на помощните средства по реда на Наредба №7/31.03.2021 г. с цел съставяне на нов списък-спецификация. Досега не беше постъпвало предложение за увеличение на стойностите за помощните средства за жените с рак на гърдата.
НЗОК изразява готовността си - при спазване на законовия ред и в рамките на нейните правомощия, да предложи промени в новата спецификация за повишаване на стойностите на помощните средства.
Тя ще бъде съставена през 2025 г. и нейното актуализиране ще се осъществи съгласно проект на Наредба №7, който следва да е в сила от 1.01.2025 г. (Изискванията за промените - в карето.)
Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания и фондация "Една от 8" ще съдействат
чрез онлайн проучвания и анкети сред пациентките
с рак на гърдата за техния опит в употребата на така необходимите им помощни средства и как тяхното качество влияе на качеството им на живот с болестта.
С разбиране и отговорност към жените, болни от рак на гърдата, НЗОК полага усилия грижата за тях да бъде адекватна, лечението още по-добро, а помощните средства – с по-богата номенклатура.
НЗОК има волята да съдейства за удовлетворяване на исканията на представителите на пациентските организации, като това може да стане съгласно изискванията, регламентирани в Наредба №7 на Министерството на здравеопазването.
При стриктното спазване на нормативната уредба институцията ще има право да предложи повишаване на стойностите на помощните средства и да добави нови помощни средства в случай на осигурен бюджет, тъй като средствата постъпват чрез трансфер от Министерство на здравеопазването.
Съгласно действащата нормативна уредба изработването на нова спецификация и предложения за повишаване на стойностите за заплащане на помощни средства и включването на нови такива ще бъде възможно да се реализира най-рано през 2025 г.
ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПРОМЕНИТЕ
- Спецификациите се изработват от комисия, в която участват членове на експертни съвети по медицински специалности към министъра на здравеопазването, както и представители на Националния съвет на хората с увреждания. Тя се утвърждава до 2 месеца след приемане на Закон за бюджета на НЗОК.
- Предложения за включване на нови групи помощни средства, както и актуализиране на стойности на съществуващи групи/ подгрупи по технически характеристики могат да се подават както от членовете на комисията, така и от производители и търговци в срок до 15 работни дни от обнародването на Закона за бюджета на НЗОК.
- Допуснатите от комисията предложения за включване на нови групи помощни средства могат да бъдат приети за включване в спецификацията след представяне от заявителя на положително становище от експертни съвети по медицински специалности или отделни медицински дейности към министъра на здравеопазването.
- Допуснатите предложения за включване на нови групи ПСПСМИ следва да съдържат следната информация:
- техническа характеристика на предлаганото ПСПСМИ;
- прогнозен обем лица, които ще го използват, базиран на статистически данни;
- предложена прогнозна стойност за заплащане от НЗОК, с посочена финансова обосновка и мотиви за нейното формиране;
- медицински условия за предписване на помощното средство.
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
НЗОК ли контролира издаването на болнични листове за временна нетрудоспособност?
НЗОК заплаща за извършване на медицинска експертиза на временната неработоспособност, която е включена в Наредба №9 от 2019 г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК.
Медицинската експертиза на временната неработоспособност в извънболничната помощ се осъществява от личния лекар и от лекар специалист.
Тя включва издаване на първичен болничен лист и на продължение на болничен лист.
Здравноосигурените лица не дължат заплащане или доплащане за издаването на болничен лист.
Организацията и контролът на медицинската експертиза, в т.ч. и на актовете, издадени от органите за експертиза на временната работоспособност (болнични листове), са регламентирани в Наредбата за медицинската експертиза и Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи и са от компетенциите на регионалните здравни инспекции (РЗИ) към Министерството на здравеопазването, а изплащането на обезщетения при издаването на болнични листове - на Националния осигурителен институт (НОИ).