Основната му функция е профилактиката - направете си преглед един път в годината задължително
Защо е необходимо да имате общопрактикуващ лекар (ОПЛ), по-често наричан личен лекар?
Личният лекар е най-близо до пациента и е негов съветник. Той познава най-добре състоянието му и може да даде най-правилното мнение както за неговото здраве, така и за определена ситуация, свързана с множество фактори (дори и немедицински). Между лекар и пациент се изгражда доверие, което позволява пациентът да се консултира със своя личен лекар за всичко, свързано със здравето му.
Кой има право на личен лекар и как се избира той?
Всяко здравноосигурено лице има право да избере своя личен лекар. Право на личен лекар имат и децата - избират го родителите. За поставените под запрещение лица изборът се извършва от техните настойници или попечители. Чужденците, които имат статут на дългосрочно или постоянно пребиваващи в България, ползват същите права, които имат българските граждани по отношение на медицинската помощ. Лекарят трябва да има сключен договор с НЗОК.
Избирането на личен лекар за първи път е възможно по всяко време на годината. След като си изберете личен лекар, за да се регистрирате за първи път, се попълва формуляр - Регистрационна форма за първоначален избор на общопрактикуващ лекар. Тя може да се изтегли от интернет страницата на НЗОК.
Как да направите първоначална регистрация при ОПЛ?
За да направите избор и регистрация, отидете лично в кабинета на избрания от вас общопрактикуващ лекар и носете документ за самоличност и регистрационната форма за първоначален избор в 3 екземпляра. Той вписва в нея своите лични данни и данните на своята практика.
Какви медицински грижи може да ни предостави личният лекар?
1. Диагностицира заболяванията, назначава съответната терапия и проследява лечението. Общопрактикуващият лекар разполага с по-ограничени възможности, като например липса на необходимата специализирана апаратура. При необходимост от повече изследвания или трудности в диагностиката ОПЛ насочва пациента за консултация с тесен специалист.
2. Основната функция на ОПЛ е превантивната, т.е. профилактиката. Задачата на личния лекар е да открие своевременно рисковите фактори у индивида, да проследява, да намали или премахне риска от развитие на дадено заболяване. ОПЛ основно се занимава с превенция на основните хронични заболявания: артериална хипертония, диабет, рак с различна локализация, хронични заболявания на дихателната система (ХОББ), ревматологични заболявания (остеопороза) и др. При липса на симптоми и отклонения профилактичният преглед се прави един път в годината и включва различни общи изследвания, както и изследвания, свързани с пола и възрастта. Профилактичният преглед в България е задължителен и при неявяването на пациента той подлежи на санкция.
3. ОПЛ трябва да диспансеризира пациенти със социалнозначими заболявания: артериална хипертония, диабет, исхемична болест на сърцето и др.
4. ОПЛ трябва да обучава своите пациенти как да променят начина си на живот при наличие на рискови фактори за развитие на дадено заболяване, да обучава и подсеща пациентите си за вредата от тютюнопушене и алкохола, да консултира за прием на медикаменти.
Трябва да знаете още:
- Личният лекар обявява в амбулаторията на място, достъпно за пациентите, своя месечен график, който съдържа часове за: амбулаторен прием; за домашни посещения; за промотивна и профилактична дейност; за работа по програма "Майчино здравеопазване"; за работа по програма "Детско здравеопазване".
- Графикът съдържа телефон за консултация и за домашни посещения - телефон на практиката.
- Посочва и свой заместник, когато не може да изпълнява лично задълженията си, както и неговото местоположение, телефон и други начини за контакт, а също и местонахождението, телефона и други начини за контакт и с дежурния кабинет и/или лечебното заведение, осигуряващи медицинска помощ извън графика на ОПЛ.
- В случаите, в които личният лекар не може да изпълнява лично задълженията си, той поставя на видно и общодостъпно място в амбулаторията си съобщение за срока на своето отсъствие, както и имената на заместника, неговото местонахождение, телефон и други начини за контакт. Когато общопрактикуващият лекар обслужва пациенти в повече от едно населено място, графикът се изготвя за всяко населено място поотделно, в т. ч. и за всеки нает лекар в практиката.
Актрисата Деси Бакърджиева е част от кампанията "НЗОК за теб"
Здравейте! Много съм щастлива, че съм част от кампанията "НЗОК за теб".
Отново на фокус са правата ни като здравноосигурени.
Знаете ли към кого първо трябва да се обърнем, когато имаме нужда от медицинска помощ?
Разбира се – към нашия личен лекар. Ние го търсим, за да ни прегледа, за да ни издаде направление за специалист или рецепта.
Нашият личен лекар може да ни помогне и в моментите, когато не сме в състояние да го посетим в кабинета.
Също така трябва да знаем, че графикът на нашия личен лекар трябва да е поставен на видно място пред неговия кабинет.
Там трябва да фигурира неговият телефонен номер, също така амбулаторният прием като часове и домашните посещения.
А знаете ли към кого да се обърнете извън работно време или когато вашият личен лекар е в отпуск?
Това също е информация, която трябва да бъде написана и поставена пред кабинета на Вашия личен лекар.
Всъщност, много е важно да бъдем информирани.
Защото информацията и информираността носят спокойствие!
Информирайте се!
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Може ли личният лекар да ви издаде дистанционно
електронно направление за преглед при специалист?
Въвеждането на процесите на електронизация и дигитализация на дейностите при издаване на медицински документи не означава дистанционен преглед за пациентите. Недопустимо е те да се издават без преглед. Извършеният преглед/консултация от лекаря задължително се документира в амбулаторен лист, който е неотменна част от здравното досие на пациента, и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице.
Издаването на медицинско направление от общопрактикуващия (личния) лекар за консултация или за медико-диагностични изследвания става по негова преценка, при необходимост съобразно състоянието на пациента.