Кой има право да получава подобни изделия от НЗОК? Хора с увреждания, с валиден протокол от
ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК
Какви са стъпките за това, ако сте човек с увреждане и имате нужда от приспособление, съоръжение или медицинско изделие (ПСПСМИ):
1. Да посетите ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, откъдето ще ли бъде издаден електронен протокол/решение за предписване на ПСПСМИ;
2. Към протокола/решението да попълните на място електронно заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ. Заявлението може да бъде подадено писмено и от упълномощено от лас лице;
3. Експертни комисии на НЗОК/РЗОК ще разгледат вашето електронно заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ за отпускане на предписаното ли ПСПСМИ; срокът е 7 дни от постъпването на заявлението;
4. Всяко одобрение ще съдържа данни за вас и евентуално за упълномощеното от вас лице (когато заявлението е подадено от него). Одобрението ще има регистрационен номер и дата на издаване. В него ще бъдат включени ПСПСМИ със съответните НЗОК-кодове;
5. Вие или упълномощеното от вас лице ще бъдете информирани за одобрението или мотивирания отказ чрез писмено съобщение на посочена от вас електронна поща и/или по телефон. Не е необходимо да посещавате офис на РЗОК;
6. Вие може да получите своето ПСПСМИ от всеки търговец на дребно, който е сключил договор с РЗОК, без териториално ограничение - т. е., навсякъде, където ви е удобно на територията на страната. За целта трябва да се идентифицирате пред избрания от вас търговец чрез идентификатор - ЕГН, ЛНЧ, имена, номер и дата на одобрението за отпускане на ПСПСМИ.
Какво трябва да направите, ако вашето помощно средство, приспособление, съоръжение или медицинско изделие се нуждае от ремонт?
1. Вие или упълномощено от вас лице трябва да подаде заявление за ремонтна дейност (по образец) до директора на РЗОК. Заявлението може да изпратите и с писмо с известие за доставяне (обратна разписка), чрез лицензиран пощенски оператор;
2. Експертна комисия в РЗОК разглежда и одобрява заявленията;
3. Директорът на РЗОК издава одобрение за ремонт на ПСПСМИ или мотивиран отказ. Мотивиран отказ се издава при несъответствие с условията, посочени в списъка спецификация с ПСПСМИ и се изпраща с придружително писмо на посочения адрес на заявителя;
4. Всички търговци на дребно, които имат сключен договор с РЗОК, са задължени да предоставят ремонтни дейности на ПСПСМИ. За целта вие или упълномощено от вас лице трябва да се идентифицирате пред избрания от вас търговец чрез идентификатор - ЕГН, ЛНЧ, имена, номер и дата на одобрение за отпускане на ПСПСМИ. По зададени критерии търговецът отбелязва в специализирания софтуерен продукт предоставената ремонтна дейност.
Трябва да знаете още:
- Заявления за отпускане на ПСПСМИ на обща стойност до 1000 лв. се разглеждат от съответната РЗОК по постоянен или настоящ адрес.
- Заявления за отпускане на ПСПСМИ на обща стойност равна или по-висока от 1000 лв. се разглеждат от Централното управление на НЗОК.
- Предписването на ПСПСМИ се извършва по спецификацията на НЗОК с код, без да се посочват конкретни търговски имена или фирми.
- Предвидена е възможност за подаване на заявления за отпускане на ПСПСМИ на хартия в РЗОК само когато заявлението не може да бъде подадено по електронен път от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК поради технически причини.
Кого да потърсите, ако ви е нужна информация:
Списъкът на експерти от РЗОК, които са контактни лица и подават информация към НЗОК за възникнали проблеми или казуси, може да намерите на интернет страницата на НЗОК www.nhif.bg, рубрика "Помощни средства".
Националната здравноосигурителна каса съвместно с "Информационно обслужване" АД работи по реализацията на технологична възможност, която да позволи хората с увреждания, подали заявление за отпускане на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, да бъдат уведомявани за постановеното решение чрез SMS и Viber съобщения.
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Знаете ли къде да получите медицинска помощ, ако личният ви лекар е в отпуск или извън работното му време?
Личният лекар трябва да осигури на лицата, записани в пациентската му листа, подходящ начин за оказване на медицинска помощ. Той задължително обявява в амбулаторията на място, достъпно за здравноосигурените лица, записани в пациентската му листа, своя месечен график.
В графика се посочва и заместник на избрания общопрактикуващ лекар (ОПЛ) за случаите, когато той не може да изпълнява лично задълженията си, както и неговото местоположение, телефон и други начини за контакт, а също и местонахождението, телефона и другите начини за контакт и с дежурния кабинет и/или лечебното заведение, осигуряващи медицинска помощ на пациентите извън графика на ОПЛ.
Ако случаят е спешен, пациентите трябва се обърнат към структурите на спешна помощ: спешен кабинет в лечебно заведение, а тези с липса на възможност за придвижване трябва да позвънят на телефон 112.
Здравейте, аз съм Димитър Ганев и се включвам в информационната кампания "НЗОК за теб".
Темата тази седмица са помощните средства, приспособленията и медицински изделия.
Разбира се – отнася се само за здравноосигурени.
Как се снабдявате с тях:
- Посещавате лекарска комисия, ТЕЛК или НЕЛК, където ви се издава електронен протокол.
- Попълвате електронно заявление. Може да го направи и упълномощено лице.
- Експертни комисии разглеждат заявлението.
- На мейла или по телефона получавате мотивиран отказ или одобрение.
- Помощното средство взимате от всеки търговец, сключил договор със здравната каса.
- Договор със здравната каса е и условие, търговецът да ремонтира помощното средство.
- Документите ви за ремонт се разглеждат в РЗОК. Отново оттам получавате отказ или одобрение.
Отказът може да бъде обжалван.
Аз съм Димитър Ганев
И ви желая здраво и спокойно лято!