Ако човек мине всички профилактични прегледи, които му се полагат в годината, в която навърши 46 години, може да получи финансов бонус. Това заяви пред БНР доц. Антон Тонев, който е съветник на министъра на здравеопазването и специалист хирург-онколог.
Идеята се обмисля, за да се насърчи профилактиката. „Казвам 46 години, защото обикновено след 45-ата година се назначават повечето профилактични изследвания. И в момента, в който сме си направили тази задължителна профилактика, тогава бонусът да бъде финансов", отбелязва лекарят.
Обмисля се това да бъде или твърда сума, която ние да получаваме в края на годината преди Коледа, или да бъде в рамките на една месечна наша здравна вноска, която да ни се връща година по-късно. Това са 100-200 лв. В момента личните лекари нямат достъп до профилактичните изследвания, които пациентите си правят по линия на доброволно или допълнително здравно осигуряване. Работим двете системи да си "говорят", уточни доц. Тонев.
Обсъжда се идеята, след като човек мине през кабинета на личния си лекар и той оцени цялостния му риск, с негово разрешение да получаваме автоматични направления за определени профилактични прегледи. Лекарят пък ще получава резултатите от тях.
Условието за това автоматично направление е да сме инсталирали на телефона си модула за пациентското ни досие и личният лекар да е преценил, че нашият общ статус е ниско рисков. „Крайното решение е в нашите общопрактикуващи лекари, като най-важното е да разберем, че става дума само за случаи без никакви оплаквания. Когато имаме симптом и оплаквания, няма как да действаме с автоматизирани алгоритми", отбелязва още доц. Тонев.
Възможно е от средата на годината електронното ни здравно досие да започне да изпраща напомнящи съобщения за посещение при джипито. За първоначалното инсталиране на този модул ще ни е необходим електронен подпис, но в момента се разработват и алтернативни системи от Информационно обслужване, които да направят по-лесни за използване всички тези електронни приложения.
Ползата на това електронно приложение ще бъде първо да получаваме навременна информация какво можем да ползваме в конкретната календарна наша година като пациент.