Двукратният световен шампион помагал много на семейство Цолови, той хвърлил българина в дълбокото в спорта
Вече няколко години един млад българин опитва да си осигури членска карта за елитен клуб. Автомобилният спорт е сравнително затворено общество и пътят до място сред най-добрите е дълъг, труден, скъп, много скъп... Никола Цолов и семейството му знаят това добре и са наясно с какво се борят.
Преди дни българският пилот намери местенце на страната ни встрани на световната автомобилна карта, като спечели първото си състезание във Формула 3. Шампионатът в този клас е стъпка към висшето общество, или Формула 1.
17-годишният софиянец постигна победа в спринтовото състезание в Монте Карло. Дори и не толкова вманиачените фенове знаят, че
легендарната писта по улиците на княжеството е като величествена катедрала
за спорта на високите скорости. Ако успееш там, значи са те забелязали най-важните хора.
За Цолов се пише - къде повече, къде по-малко, от няколко години. Роден е на 21 декември 2006 г. Още като момче баща му Димитър, го води на закритата писта за картинг в столичен мол. Тогава още ръстът дори не му позволява да управлява нормално машината. За първи път сяда в състезателен карт през 2016 г. на пистата в Кюстендил, а преди това е в Академията за млади пилоти в София. Шампион е на България в клас “Мини” за 2016 и 2017 г. През 2018 г. започва да се състезава основно в Италия, където печели Световната WSK Open cup в “Мини” през 2019 г. с Team Driver/KR, прави дебют в клас OK Junior с малкия тогава испански отбор DPK и достига до 7-о място в света.
През 2021 г. отново кара стабилно в шампионата на старшата възраст. И когато планира нов сезон в картинга, идва решението да влезе във Формула 4. Българския лъв, както е известен, спечели титлата на Испания.
Нашият пилот вече изкара един сезон във Формула 3 с отбора ART Grand Prix, за който е карал седемкратният световен шампион във Формула 1 Луис Хамилтън и чийто създател е сегашният началник на “Ферари” Фредерик Васьор. В дебюта си Цолов завърши 22-и в генералното класиране с 6 точки.
“Никола от малък се интересува от моторните спортове, вероятно заради адреналина. Това бе и причината да влезе в академията”, обяснява майката Мира, която пътува навсякъде със сина си. По обясними причини от известно време семейството живее в Испания.
Бъдещият пилот се е занимавал и с други спортове. Тренира батут и специалистите смятат, че има шансове да участва на олимпиада. Известно време е отделил на айкидо, но страстта към високите скорости се оказва по-силна.
От дядо си по майчина линия, който е бил борец, е наследил жилавата структура на тялото
Майката на Никола е музикален педагог. Синът свирел на китара, но в един момент разбира, че му е скучно, а и не обича да се застоява дълго време на едно място.
Когато спечели в Монте Карло, Цолов не пропусна да отбележи, че е получил ценни съвети за трасето от Фернандо Алонсо. Двукратният световен шампион във Формула 1 е човекът, когото Никола определя не само като любим пилот, но и като движещата фигура в кариерата му (все още кратка) досега, като личността, която го е хвърлила в дълбокото. Фернандо е помагал много на семейство Цолови през годините.
Първата среща с Алонсо е в Овиедо. По Коледа през 2019 г. Цолов е поканен от отбора DPK за тестове с карт на пистата на испанеца в родния му град.
“С пристигането видяхме, че Алонсо кара в момента. Когато слезе от карта, се запозна с мен и ми
предложи да направим няколко обиколки заедно. Велик момент”,
спомня си Никола. Както може да се очаква, запознанството на 12-годишно момче с такъв шампион е съпроводено с общи снимки и автограф върху каската на българчето.
Така се стига и до момента, когато Цолов получава покана от Алонсо да кара с него в състезанието за издръжливост “24 часа на Дубай”, където завършват трети. А когато основава мениджърската си агенция А14, испанецът решава, че Никола ще бъде първият пилот, с когото ще работи. Подписът му осигурява участие във Формула 4, място в академията за млади пилоти на “Алпин” и в отбора “Кампос рейсинг”. И така към Формула 3.
“Вярвам, че в живота има шанс, а при нас нещата се получиха точно така с поканата за теста в Овиедо. Отборът DPK е ръководен от испанците Диего и Пабло, ученици на бащата на Фернандо Алонсо.
Така се случва, че винаги сме първи в нещата, които правим. Никола бе единственият пилот на DPK, а хората от отбора са много амбициозни и искаха да се докажат. Ситуацията с нас бе или печелиш, или губиш. Сега отборът разчита на 15 пилоти. Където и да отидем, все сме първи, така бе и в категория “Мини”. В отбора Team driver първоначално нямаше място за нов пилот, но когато видяха колко е бърз Никола, веднага го взеха.
Ние винаги стартираме с нещо малко, за да търсим голямото”,
коментира майката.
Честите пътувания, участието в състезания и останалите ангажименти не позволяват на Никола да бъде редовен ученик. Той е избрал за образованието си частното училище “Артис” и е в самостоятелна форма на подготовка.
Така отпада необходимостта от задължително присъствие на определен процент от учебните часове. Като втори език Цолов е избрал италианския, защото е най-използваният в картинга.
“По принцип е трудно да се съчетават училище и състезателна кариера. Но Никола получава огромна подкрепа от директора, учителите и собственика на училището. Повечето от пилотите по света или не учат, или са избрали вариант като нас”, обяснява Мира.
Прякорът на Никола Цолов идва още от годините в картинга, защото така са го наричали. По-късно той поставя и изображението на лъв върху каската си. От този сезон обаче на българския пилот помага и друг символ - буквата “е двойно” (или ят) от старобългарската азбука.
“Тази буква означава силен дух, българския дух”, обяснява Никола в специално видео. За каската подчертава, че няма как да не е в националните цветове на България. Може би не всички знаят, че
на дясната си ръка Никола има татуировка (много важна за него) с надпис bulgarian lion
“Тази буква е най-силната от старобългарската азбука и дава сила и закрила на Никола”, казва майката на пилота.
Като всеки, който е седнал зад волана на състезателен автомобил, Никола мечтае да стане първият български пилот във Формула 1.
“Реално съм много близо от гледна точка на това, че вече карам в същия уикенд като Формула 1. Феновете, които идват, за да гледат Формула 1, следят също Формула 2 и Формула 3. Но пътят е дълъг”, каза Цолов преди време в интервю за “24 часа”. Той е щастлив, че досега в кариерата си е имал само една по-тежка катастрофа - в картинга през 2019 г., когато се преобръща на нощно състезание и чупи ключица.
Нека не забравяме, че Никола влезе във Формула 3 с нулева подготовка, а всичко иска пари само със стискане на палци не става, уточнява майката. За да бъде подпомогнат необходимият бюджет и нашият пилот да остане и този сезон в ART Grand Prix, бе създадена специална платформа, чрез която се набират средствац.
Победата в Монако дойде след тежък уикенд в Италия. На култовата писта “Имола” бяха отбелязани 30 години от катастрофата, в която на 1 май 1994 г. загина трикратният световен шампион във Формула 1 Айртон Сена. А легендарният бразилец е любимият пилот на Българския лъв. Цолов и пилотите от Формула 1 и Формула 2, както и гости, имаха възможността да направят крос по трасето и да отдадат почит край паметника на Сена.
Никола е фен на Айртон още от малък,
гледал е филма за него и много харесва, че бразилецът винаги е отстоявал себе си и собственото си мнение, а в същото време е бил много земен и чувствителен човек.
Както в живота, така и в спорта не всичко е цветя и рози. Никола Цолов получи наказание и няма да може да стартира в Белгия в края на сезона през юли. Причината е участието му в стартовете от Еврокупа-3 на това трасе. Това се тълкува като нарушение на правилата за тестове във Формула 3, които забраняват изпитанията с автомобили извън официалните дати. Пилотът е карал, без мениджърите му да поискат разрешение от Международната федерация по автомобилизъм. Автомобилите във Формула 3 и Еврокупа-3 са сходни като съотношение на мощност и тегло и е преценено, че това носи нерегламентирано спортно предимство.
“Това бе голям шок за него и за семейството, защото “Спа” е негова любима писта. Но всяка грешка трябва да се заплаща сурово особено в шампионати, организирани от ФИА. Всяко зло за добро”, смята Мира Цолова.