Младата актриса разбира за кастинга за Тутар от приятелката си Ралица Стоянова
“Мария Бакалова ще е новото ни САЩ '94.” Къде на шега, къде наистина тази надежда се разпространява в социалните мрежи от сряда, 3 февруари. Това бе денят, в който за първи път българска актриса получи номинация за едни от най-престижните кинонагради “Златен глобус”. И то в категорията за най-добра актриса в главна роля.
Нищо чудно 24-годишната Мария Бакалова да надмине постижението на футболните ни национали от 1994-а, ако грабне не само “Златен глобус”, но и “Оскар” за превъплъщението си в ексцентричната, дива и на моменти доста наивна Тутар - дъщеря на Саша Барън Коен, във филма “Борат 2”.
Бакалова е номинирана в категорията за главна женска роля в комедия или мюзикъл, като се изправя срещу едни от най-популярните имена в Холивуд като Мишел Пфайфър и Кейт Хъдсън. А за българката едва ли бяха чували много хора отвъд окена допреди няколко месеца. “Борат 2” е първата сериозна чуждестранна продукция на Бакалова. Преди него е участвала в няколко български филма, като по-голяма е ролята ѝ в “Като за последно”, където си партнира с един от най-големите ни актьори - Васил Банов.
Той забелязва Мария Бакалова, когато я вижда по време на кастинга за ролята на Александра във филма “Като за последно”. Банов присъства на всички проби, на които се явили около 15-ина млади момичета. Въпреки това вниманието му грабнала именно Бакалова. “Тя беше най-откровена и най-истинска”, категоричен е актьорът. А който е гледал лентата, знае, че двамата имат много общи сцени. “Изкарах цял месец рамо до рамо в тандем с невероятния Васил Банов, когото обичам като мой баща”, каза преди време, след като лентата бе заснета, Бакалова пред “24 часа”.
“Тя е много съсредоточена и организирана.
Аз обичам такъв тип
артисти, които не се
занимават да си учат
текста на снимачната
площадка, а са
абсолютно готови
Влага много енергия... Тя е един млад луд човек, който обича театъра, обича и киното”, казва Банов.
По време на снимките се е случвало екипът да вечеря заедно и от дума на дума актьорът изградил представа коя е Бакалова: “Тя е много млад, амбициозен човек, който има мечти и перспективи и се стреми към тях”. Година и половина по-късно може би целият свят вече е съгласен с него.
Графикът на снимките на “Като за последно” бил така направен, че Бакалова да може да замине в чужбина заради кастинг. Не разкривала на никого какво ѝ предстои. “Пазеше го в тайна. Като питах аз или другите какво снима, с нищо не подсказа, че ѝ предстои това нещо със Саша Коен”, разказва Банов.
“Като за последно” доказва, че Бакалова е добра в следването на сценарий толкова, колкото и в импровизациите. “Импровизирането на снимачната площадка не е като в театъра или по време на репетиция. Зависи много от режисьора. При нас Ивайло Пенчев държи на текста, аз също държа на него. Трябва да е заложено в сценария да се правят импровизации. Ако не е, няма логика от тях”, обяснява актьорът.
Според него си личи, че младото момиче притежава добро театрално възпитание и театрална почва, създадени от нейния професор Иван Добчев в НАТФИЗ и от хората, с които е работила до заснемането на “Като за последно”.
Банов все още не е гледал Бакалова в ролята на Тутар в “Борат 2”. След като види лентата, ще може да прецени както уменията, които показва българката, така и достойнствата на самия филм.
“Аз се вживявам в
дадена роля, а тя
изцяло влиза в нея -
от горе до долу и от
долу до горе,
тя е вътре в този процес и вероятно това ще ѝ носи успех”, казва Банов и е сигурен, че тази всеотдайност няма как да не си е проличала във филма на Саша Барън Коен.
Някои от конкурентките на младото момиче за “Златен глобус” имат десетки години опит в киното. Мишел Пфайфър и Кейт Хъдсън, които са в същата категория, в която е номинирана Бакалова, вече са носители на този приз и държат своите статуетки на рафтове в дома си, а Розамунд Пайк, която също е сред номинираните, е носител на “Еми”.
За “Златен глобус” Бакалова ще се изправи и срещу връстничката си Аня Тейлър - Джой, която доби популярност през последните месеци заради минисериала “Дамски гамбит”, където изигра гениалната шахматистка Бет Хармън. Тя вече има няколко международни награди, но нито една от тях не е толкова престижна в света на киното, колкото “Златен глобус”.
Коя от 5-те талантливи актриси ще победи в категорията, ще се разбере на церемонията на 28 февруари в Калифорния. Наградите се дават всяка година в САЩ за американски и чужди игрални филми и телевизионни програми от Асоциацията на холивудската чуждестранна преса (HFPA). На тях по традиция се гледа като на предвестник на най-значимото отличие - “Оскар”. Така че нищо чудно скоро Бакалова да се озове и на червения килим на оскарите.
Ако това стане, то ще е благодарение на таланта ѝ и на умението да преследва мечтите си. Бакалова е родом от Бургас и още като дете е привлечена от изкуството. Първоначално нейна слабост е музиката. “От 6-годишна свиря на флейта и пея, в 7-и клас реших, че искам до края на живота си да се занимавам с тази позволена шизофрения - актьорството. Влязох в Националното училище по изкуства в Бургас с профил “Актьорство за драматичен театър”, а веднага след като завърших, кандидатствах и ме приеха в НАТФИЗ в класа на проф. Иван Добчев със същата специалност. Мисля, че човек от съвсем малък знае каква е мисията му, накъде върви и с какво иска да се занимава. Просто трябва да слуша интуицията си, не рационалното.
Аз цял живот съм
обичала сцената,
имам купища албуми
с детски снимки и
видеокасети
с детски игри и превъплъщения. Винаги съм си мечтала днес да бъда Алекс, утре Соня, в понеделник може и като момче да живея. Да си актьор, за мен означава да си позволиш да влезеш в обувките и на най-прецизния човек, и на най-големия смотаняк. Щастлива съм, че мога да играя”, казва Бакалова преди време пред “24 часа”.
Талантът на младото момиче си проличава още по време на кандидатстудентските ѝ изпити в НАТФИЗ. На тях среща проф. Иван Добчев, в чийто клас по-късно попада. Той я запомня като много интересно момиче от Бургас. “Няма предварителни приятелства, ходатайства или т.н. Просто имаше природен талант и това си личеше”, казва той.
Бакалова е участвала в два дипломни спектакъла. Единият е “Черна дупка” на Горан Стефановски. В него влиза в образа на Таня. “Много интересна роля, близка до това, което сега прави в “Борат 2”, обяснява професорът. Другият ѝ образ е на екстравагантната и близка до природата на Бакалова Лени в “Процесът” на Франц Кафка. “Мисля, че те ѝ помогнаха да овладее този тип театър, който не е просто психологически, а е театър на представянето. Това има много голямо значение,
за да бъде оценена,
да я открият като
нещо друго,
а не като просто
красиво момиченце”,
казва Добчев.
Той забелязва у нея способността ѝ да импровизира и да влиза в персонажа, така че да може да си позволи неща, които ги няма в сценария. “Започва да мисли като героя си.” Проф. Добчев разбрал, че Бакалова умее да прави неочаквани обрати в почти всеки момент. Разбира се, имало неща, които ѝ било по-трудно да усвои.
“Имаше склонност малко да преиграва. Винаги сме били много строги, много категорични с нея. Понякога сме стигали до настояване и до забрани”, допълва той.
Съветвал я да отива докрай и да не се задоволява с нещо подобно на това, което иска да постигне, за да разкрие същинската природа на образа, който пресъздава. “Тя го има в себе си, хвърля се докрай. Това е пример за всички млади актьори.
Ето една актриса,
която отива там, без
никой да ходатайства
за нея. И се хвърля.
Това, което има, е
смелостта,
без някаква външна помощ”.
Преподавателят на Бакалова много се зарадвал, когато разбрал, че тя е първата българка, която има шанс да държи в ръцете си “Златен глобус”. “Гордеем се, че сме ѝ помогнали и сме успели да ѝ дадем нещо”, казва Добчев. Неслучайно и първият американски журналист, на когото актрисата споменала за театър “Сфумато”, се свързал с него, за да поиска интервю.
Добчев бил щастлив и горд от новината за престижната номинация, но не и изненадан. Все пак учи всички актьори, че те са актьори на света и не трябва да имат само някакво регионално самочувствие. “Мария искаше да бъде повече от баналното, от елементарното добре или много добре... Искаше да бъде трайна”, казва професорът за своята ученичка, която успя да превърне желанието си в реалност.
Малко след като се дипломира в НАТФИЗ, Бакалова се среща лично със Саша Барън Коен, след като изпраща свой запис за кастинг за ролята на Тутар. За да влезе в този необичаен образ, се подготвя много усилено, като може би най-голямото ѝ предимство е вроденият ѝ талант да импровизира. Бакалова дори успя да заблуди адвоката на Доналд Тръмп Руди Джулиани, че е журналистка, която му взема интервю. След това двамата се усамотиха в хотелска стая, като операторите на “Борат 2” снимаха през ключалката как Джулиани ляга на леглото и поставя ръце върху панталона си. В следващия момент Саша Барън Коен изскочи изневиделица от гардероба в стаята.
И ако мнозина си мислят, че Бакалова няма да се върне въобще в България след невероятния ѝ успех, значи са сгрешили. В близките няколко месеца, ако пандемията позволи, ще пътува до страната, за да заснеме последните си сцени за филма на Весела Казакова и Мина Милева Women Do Cry. В него младата актриса влиза в образа на Соня, внучка на Йосиф Сърчаджиев.
За ролята Бакалова се състезава с около 100-ина момичета. Успява да впечатли Ваня Бърдарова, кастинг директора на филма. И едва ли е било много трудно, защото на него давали на актрисите определени задачи, за които те трябвало изцяло да импровизират. Както си прилича от “Борат 2”, това е един от най-изявените таланти на Бакалова. “Едва ли ще има кастинг, който да не вземе, защото се бори доста за ролите. Тя определено се отличава с много силен импровизаторски потенциал, с който достига много дълбоко в образа си”, разказва Казакова.
Всъщност Women Do Cry има голяма заслуга Бакалова така добре да пресъздаде образа на Тутар, защото лентата е на ръба на документалистиката и е почти без сценарий.
“Мария сама каза, че
това е било доста
добра подготовка за
работата ѝ със Саша,
защото те работиха
на същия принцип
като нас
- влизат в тълпи, камерата и актьорите са вътре и има команди отстрани - някой, който да ти подсказва. На импровизаторски принцип е, но с много ясни актьорски задачи”, обяснява Казакова.
Голямо предимство, за да я изберат за ролята на Соня, е химията ѝ на снимачната площадка с Ралица Стоянова, която влиза в образа на другата внучка на Йосиф Сърчаджиев - Лора. “Спойката им е абсолютно изключителна. И двете са много добри”, казва режисьорката.
Всъщност Стоянова ѝ казва за кастинга на Тутар. Тя разбира за него от Юлиан Костов, с когото се запознава на наградите “Стоян Камбарев”. “Когато прочетох, че става въпрос за актриса на 15 г. или да изглежда на толкова,
в главата ми веднага
изникна Мария,
защото тя има такова
детско излъчване
На секундата ѝ пратих мейла и ѝ казах да опита, защото това беше последният срок”. “Как така?”, попитала Бакалова, защото рано следващата сутрин трябвало да тръгват за снимки. Крайният срок за кастинга бил до вечерта. Измислила си монолог, който записала и изпратила. “Разбрах, че е минала на следващия кръг, когато бяхме на снимки в Странджа. През цялото време я подкрепяхме, защото това е голямо нещо. Бях сигурна, че е за нея и ще спечели ролята. Много добре я познавам как печели кастинги”, категорична е Стоянова.
Тя и Бакалова се запознават преди повече от година, когато били на море. Тогава излизат и се забавляват в дискотека с приятели. Около година след това я среща отново, когато е финалистка в кастинга за Соня в Women Do Cry. Двете изиграли една драматична сцена. “С нея много ни се получи химията. Просто си я харесах”, шеговито казва Стоянова.
Двете момичета си станали много близки. “Толкова добре си партнирахме, че нямаше нужда от уговорки. Живеехме в сцените, а не сме ги играли”, допълва Стоянова. “Мария има едно качество, което е много ценно. Успява с всеки партньор да създаде много силна връзка. Не е до образ. Просто успява дотолкова да се свърже с партньора още от първия път”.
Досега Казакова не е срещала недисциплиниран актьор на снимачната площадка. Бакалова не е изключение. А дисциплината е едно от първите неща, които са нужни за успеха в актьорската професия. Казакова никога не е чула момичето да се оплаче. “Тя е винаги готова. Нямало е случай, когато да каже: “Хора, нямам нищо, за което да се закача. Вие включвате камерата и не ме питате как се чувствам”. Казвала съм на Мина, че в каквато и ситуация да поставим Мария, тя скача смело. Няма никакви: “Защо?”, “Как?” и т.н.”, обяснява Казакова.
Тя знаела, че Бакалова работи със Саша Барън Коен, защото “Борат 2” и Women Do Cry се снимали по едно и също време и трябвало да координира графика на продукцията. Въпреки това пазила всичко в тайна, защото анонимността на българката била ключова. За холивудската продукция ѝ създали нови профили в социалните мрежи, за да може да стигне чак до Белия дом и до интервюто с Руди Джулиани. “Направо беше Агент 007”, смее се режисьорката. Бакалова не разкрила нищо за Тутар, но казала на Казакова и Милева, че работят на същия принцип като Саша Барън Коен.
“Мария може всичко да изиграе, а това е много голяма рядкост. Подаваш ѝ нещо съвсем малко, а от себе си тя изважда много, защото няма вътрешни спирачки. За нея няма невъзможни неща и има много бърз ум, което е важно”, казва Казакова.
Затова, макар и да се конкурира с големи имена в киното за “Златен глобус”, българката има голям шанс да получи статуетката, а защо не и “Оскар”.