32-годишният предприемач работи почти изцяло за чуждия пазар, иска да направи безплатен курс за българи
Над милион продадени видеоуроци в най-голямата платформа за обучения “Юдеми” (Udemy). С това може да се похвали Недко Кръстев, което го прави най-успешния българин в това. Той е на 32 г. от гр. Търговище. Завършва бакалавър и магистратура “Финанси” в Италия, а след това работи в продължение на 2 години като финансов консултант в голяма фирма там, но избира България. И несигурността пред кариерата.
През 2014 г. той решава да се прибере от Италия и да започне собствен бизнес тук. Първоначалната му идея е да разработи свой сайт за обяви за работа, който да свързва млади специалисти с големи корпорации в областта на финансите. Но със спестените пари, които има, няма как да реализира идеята си. Затова търси в интернет уроци как сам да направи уеб сайт. Така попада на откъс от обучение в сайта Udemy и открива за себе си международната платформа за обучения и онлайн курсовете като начин за изкарване на пари.
“Знания в днешно
време може да се
намерят в интернет
Но най-важното е да не се изгубиш по пътя – някой да ти покаже структуриран подход на това, което е научил. И така за няколко часа ти преподава знания, натрупани с години”, казва той. За разработването на първия курс посвещава два месеца и половина неуморен труд по цял ден. Помага му и фактът, че по това време бил безработен и отдавал цялото си време на новото начинание. За да бъде още по-маркетингово ориентиран към чуждия пазар, Недко наема американец, който да запише обучението.
“Това според мен е една от причините за успеха ми – че използвах американски глас. Така че всичко да е изпипано и да изглежда като изцяло направено за американския пазар. В началото повече от 50% от регистрациите за курса бяха от Америка”, уточнява младият предприемач.
Вижда, че се печелят пари от това, но тези доходи не били достатъчни, за да се издържа сам, затова отново емигрира – този път отива в Англия, където прекарва 8 месеца като финансов консултант на световен гигант за безалкохолни напитки. През това време не зарязва и обученията, а там нещата все повече потръгват и Недко решава отново да се посвети изцяло на бизнеса си, като се върне в родината и продължи с тях.
Създава сайта 365careers.com, като за името наддава на търг. Дълго време обмислял какво име да сложи на идеята си и докато търси домейни, попада на това. Харесва му, създава усещането за завършеност, цялостност и се помни лесно. Обявен е търг за 90 долара, но накрая го печели за 180.
“По-късно “Майкрософт” прекръстиха целия си офис пакет на 365, ние правим курсове за техни програми, но името беше наше много преди тях”, казва той с усмивка.
Започва сам, през първите две години разработва и движи курсовете. Към днешна дата има фирма с 25 служители. Сега правят обучения за бизнес, финанси, офис продуктивност и анализ на данни. Последното в момента е най-големият хит в сферата на онлайн ученето.
“Хората са най-важни. Това, което ни помага да успеем, са вниманието към детайлите и времето, което се отделя за подготвянето на нещата”, казва Кръстев и уточнява, че екипът му е от подбрани специалисти в различните области, с които фирмата се занимава. За 6 години той и екипът му правят 57 курса, като най-продаваното им съдържание е адаптирано на японски, немски, латиноамерикански испански за клиенти от Венецуела и китайски. Работят и с колега от Бразилия за тамошните потребители. Курсовете са изцяло адаптирани за тяхната публика, като изглеждат правени специално за тамошния пазар. На български обаче нямат курсове.
“Нашата амбиция е
да станем една от
водещите компании
за онлайн обучения в света”, казва младият предприемач и уточнява, че само 0,3% от клиентите им са от България. Но пък голяма част от българите вече знаят английски език и екипът му е спокоен, че българската аудитория също може да се възползва от работата им.
Недко е обмислял вариант да направи напълно безплатни клипове на български език, но има две неща, които за момента го спират – липсата на време и наблюденията, че когато нещо е безплатно, аудиторията не гледа сериозно на него.
“Парадоксът е, че когато нещо е безплатно, много трудно набира популярност. Имаме наблюдения, че когато курсът струва дори и малко пари, нивото на завършване е много по-високо”, казва Недко и уточнява, че имат практика да пускат безплатни бройки за свои курсове и тенденцията е, че потребителите, които не са платили, рядко отварят материалите и не консумират съдържанието, което им е достъпно.
Понякога един курс става много скъп – 30-40 хил. лв., защото по него работят по 3-4 човека и отнема доста време създаването му. Но Недко и екипът му го продават на ниски цени и разчитат на продадените бройки, тъй като се записват много потребители за обученията им.
За 6 години са достигнали до почти милион студенти в Udemy и са продали над милион и 400 хил. обучения, като някои от тях са си купили по повече от един курс. Отскоро развиват и собствен сайт, в който дистрибутират обученията си. И забелязват, че
по време на
карантината много
хора започнали
онлайн обучения
“През март заради пандемията бяхме направили безплатна кампания – всичките ни обучения можеше да се гледат напълно безплатно, и се гледаха по един милион урока на ден. В един момент сайтът ни се счупи”, разказва Кръстев и обяснява, че по време на изолацията много хора са инвестирали времето от стоенето вкъщи в учене и самоусъвършенстване. Все неща, които биха им помогнали в труден период на работа, какъвто е в пандемична обстановка.