Вече има над 385 хил. абонати на ютюб канала си
Ютюбър, автор на 5 книги, идол на хиляди деца. Това накратко е Станислав Койчев, известен в интернет пространството като Стан. Влогър е от 6 години, прави забавни клипове, в които отговаря на неудобни въпроси, яде странни храни и показва забавни случки от бита си. Но каналът му се променя много от началото досега.
“Първоначалната идея беше да правя съдържание, което да е забавно, с което да изразявам по-артистичната си страна, тъй като се занимавах с по-сериозна работа -
следвах бизнес
маркетинг и ми
се искаше по
някакъв начин
да изразя и
по-артистичната
си натура
Нещо като баланс”, разказва Стан. Сега съдържанието е по-различно. Но това е нормално, защото времената се променят, интересите му - също. “В крайна сметка каналът е отражение на това, което представлява моите интереси и възгледът ми към света”, уточнява 26-годишното момче. И макар да е сравнително млад, когато стартира канала си, не се изкушава да имитира никой по-успешен от него. Прави нещата, както си ги представя. За около 3 години успява да събере над 100 хил. абонати, а сега има повече от 385 хил. Началото обаче не било никак лесно. Отнело му около година, за да привлече 1000 последователи, но пък и ютюб не бе толкова популярна платформа за потребителите в България тогава.
“Малко по малко и с подобряването на съдържанието ми самият интерес към него се повиши и през 2016 г. прекрачих границата от 100 хил. абонати”, разказва Стан.
Той записва висшето си образование по мениджмънт в Сити юнивърсити в Сиатъл и го завършва като един от студентите с най-високи резултати. Учи дистанционно, защото предпочита чуждия модел на образование, но българският модел на живот не е много по-различен от този в чужбина.
“Въпросът е как човек го възприема. Сметнах да остана тук, защото никога не съм имал абмицията да живея в чужбина. Просто съм привързан към това място. Може би донякъде и се страхувам да отида в чужбина, не знам. Не мога да кажа, че съм родолюбец на 100%, но има нещо, което ме привлича тук, и смятам, че тук е мястото, където мога да се развивам и да показвам на хората, че има смисъл да останат”, казва влогърът. Иска му се обаче хората тук да са малко по-отворени към нещата, които се случват, въпреки че българите са доста отворени в последните години и възприемат нещата, които се случват в чужбина. “Но българинът е отворен за промяната и това ми харесва. Не мога да кажа, че има нещо в западния модел, което да е супер по-добро оттук и да ми се иска да се случи и тук. Не е така. Ние сме една нация, която е с доста добро културно самосъзнание. Много по-добро от това, което имат американците, например”, казва Стан.
Имал е възможността и капацитета да прави видеа на английски език, за да достигне до по-голяма аудитория, но не го прави.
“Имаше момент, в който съм си мислил дали това е възможно, но много бързо се разубедих, защото самият хумор, който имаме тук, в България, няма как да успее да докосне зрители от Америка, защото всичко е много културно обвързано. Дори и да си много забавен,
трябва да си много
добър, за да успееш
и на международния
пазар”,
обяснява влогърът.
Казва, че тайната на успешния влогър не е тайна, защото всеки знае, че хората следват и харесват човек, в когото се припознават. Трябва да харесват начина, по който той прави видеата си, поведението му.
“Аз винаги съм бил себе си в канала си и това ми е една от основните препоръки, които давам на всеки, който ме пита: “Как мога да бъда успешен?”. Няма формула. Ако човек е себе си и показва в съдържанието, което прави, интерес към нещо, хората със сигурност го виждат и го оценяват. Защото страстта към нещото е това, което се харесва на хората, въпреки, че те не го осъзнават”, обяснява Стан.
И макар фенската му маса да наброява населението на средно голям български град, Стан не се чувства звезда.
Нарича себе си “разпознаваем с това, което правя”. Доста често му се случва обаче хора да го спират по улиците, да искат да се снимат с него или да му казват, че харесват видеата, които прави. Не липсват също препоръки и идеи за следващи такива.
“Така съм получавал доста интересни предложения, които след това съм осъществявал по някакъв начин през моята призма. Но
винаги е хубаво да
чуеш аудиторията ти
какво мисли
за това, което правиш. Това е хубавото на платформата - че ти дава възможност за връзка и може би това е причината хората да се асоциират с теб, защото хората също усещат тази връзка”, разказва той. Приятелката му Стефи също е влогър, но конкуренция между тях няма. Доказателство за това са и многото видеа, които често правят заедно.
“Работим заедно, даваме си идеи. Имаме разногласия понякога за теми. Често се караме за това кога ще снимаме видео за единия, след това за другия. Интересно е и двамата да правим едно и също нещо”, казва Стан.
Освен че е един от най-успешните влогъри у нас, е сред най-продаваните автори. Има издадени 5 книги, които се превръщат в мания сред тийнейджърите. “Обичам да се изразявам писмено и смятам, че няма как тази история, която исках да разкажа, и посланията в нея да бъдат представени във видео. Харесах начина, по който се получава историята под формата на роман с художествен елемент история на герои, които се развиват. Това според мен носи много повече, защото всеки има въображение и може да си я представи по различен начин”, обяснява той. Според него хората харесват произведенията му, защото се припознават в персонажите и им допадат посланията му. “Особено в романите, което е много важно за мен, особено да достигат до тийнейджърите”, казва Койчев, който не обича да си слага етикети, особено такъв на писател.
И въпреки че инфлуенсърската професия е нова за България, а Стан е сред най-успешните влогъри тук, той не е съвсем убеден, че с влогърство човек може да се издържа.
“Много е субективно, аз работя с партньори, с които правим спонсорирани видеа и това до някаква степен ми докарва нормални приходи, с които мога да се издържам. Но е много трудно, не мога да кажа с ръка на сърцето, че е лесно, но човек, когато има желание, намира и начин”, казва той.