
Баща ѝ - директорът на Сатиричния ни театър - Калин Сърменов, я записва преди 3 години в модната агенция "Ивет фешън"
Какво е общото между Световната седмица на модата, изкуствения интелект и бизнес обучение в Париж? Отговорът е Димана Сърменова. 19-годишната красавица е поредната българка, която дефилира на Седмицата на модата в Париж. Това бе световен дебют за нея на откутюр (Haute couture) ревютата във френската столица, като тя представи дрехи на Алесандро Микеле за италианската къща “Валентино”.
Димана е избрана след тежък кастинг. Харесва я модният гуру и кастинг директор на “Валентино” Рейчъл Чандлър, която е впечатлена от изразителните ѝ черти. Освен това обаче тя има много други интереси, като разработва два софтуера на базата на изкуствен интелект, а след като завърши гимназия тази година, ще замине за Париж, където ще учи “Бизнес и финанси”.

В света на модата я вкарват родителите на Димана - баща ѝ, директорът на Сатиричния театър, Калин Сърменов, и майка ѝ - Боряна Пашева. Преди три години те я водят в модната агенция “Ивет фешън”. Мерките на Димана са точно за модел - висока е 180 см. Тренирала е волейбол, после баскетбол, но никога не е искала да бъде спортистка. “Като бях малка, не харесвах височината си. Аз, сестра ми, баща ми сме много високи, това е ген”, разказва пред “24 часа”. До 7-и клас тя е най-високата в класа. “Различието се превърна от минус в плюс за мен”, казва Димана.
В началото обаче
не искала да стане модел,
защото се интересува от
математика и информатика
“Родителите ми настояваха заради височината ми, а и да се науча да ходя “като хората”. Бях много далеч от модата, занимавах се с изкуствен интелект. Благодарна съм на Ивет Григорова и на “Ивет фешън”, на Диан Динев, който е букер в агенцията. Това са хората, които повярваха в мен. Обясниха ми как се случват нещата и ме успокоиха”, разказва Димана.

Въпреки че израства в театъра, тя никога не е имала желанието да тръгне по стъпките на баща си и да стане актриса. “Не ме грабна театърът, това е доста трудна професия”, казва тя. Описва баща си като онези родители, които не карат децата си да поемат по определен път, а оставя дъщерите му сами да правят изборите си. “От него знам, че за да бъдеш актьор, трябва да минеш изпит по пеене, а аз съм много зле. Щяха да ме скъсат в НАТФИЗ със сигурност”, разказва Димана.
Един от първите ѝ спомени е как Калин Сърменов участва в сериала “Седем часа разлика” и го гледа по телевизията, въпреки че не ѝ позволяват. Тогава майка ѝ се налага да ѝ обяснява, че баща ѝ, който стреля лошите по телевизора, не е същият вкъщи.

Най-важният съвет от баща ѝ е: “Шансът да постигнеш каквото поискаш ще дойде рано или късно. Въпросът е да се възползваш по най-добрия начин”. Тези думи ѝ ги казва преди много години, когато тя е още малка. “Много често шансът идва, но тогава хората тепърва вземат нещата в свои ръце. Трябва да си подготвен, когато дойде моментът”, казва Димана. Примерът за нея е и в кариерата ѝ на модел. Предложението да дефилира в Седмицата на модата в Париж става в последния момент, но тя успява да улови възможността.
Сега родителите ѝ се вълнуват повече, отколкото самата тя. “Много се радват. Голяма еуфория е вкъщи. Докато бях на Седмицата на модата, майка ми ми каза, че сме в две паралелни вселени. Докато аз съм там, малката ми сестра се учи да кара колело”, разказва Димана. Тя описва семейството си като много сплотено. Всяка вечер имат традиция да вечерят заедно, за да си разкажат как е преминал денят им. “Много е важно да общуваш с родителите ти, да са ти приятели. Те винаги са ми зад гърба. Сигурна съм, че каквото и да стане, те са до мен”, казва Димана.
За първи път извън България Димана заминава сама на 16 години. Тогава от училището ѝ предлагат
да участва в конкурс на
Оксфордския университет,
в който може да спечели стипендия и да замине на обучение през лятото. Условието е да напише есе по темата дали изкуственият интелект може да говори на човешки език.
Тя пише есето три дни преди крайния срок и го изпраща в последните 20 минути. “Намерих интересен експеримент на китайски учен. В изолирана стая стои човек, на когото му дават китайско-английски речник. Робот му подава лист с йероглифи, човекът ги превежда с помощта на речника, подава го отдолу под вратата и така успява да комуникира. Експериментът е дали човекът разбира дали това отвън е робот и как успява да комуникира всъщност?”, обяснява Димана. Една седмица по-късно тя получила мейл, че е одобрена за стипендия. От 10 000 ученици, които са кандидатствали, са избрани само 700.

Прекарва цяло лято в Оксфорд, като успешно завършва програмата. Точно в деня преди да се върне обратно към България, от “Ивет фешън” ѝ се обаждат с предложение да остане още един, за да отиде на интервю при друга модна агенция. Димана се съгласява, но без никакви очаквания. На срещата от агенцията споменали, че работят с големи имена като “Вог” и “Прада”. “Първата ми реакция беше, че аз съм на 16 г., няма никакъв шанс да ме харесат и затова нямах очаквания”, спомня си моделът. Само че на летището получила имейли, с които ѝ предложили договор. “ Благодаря на “Ивет фешън”, че успокоиха и мен, и родителите ми, че всичко е наред. Подписах с агенцията и с тях беше дебютът ми в Лондон по време на Седмицата на модата”, разказва Димана.
След това тя подписва договори с модни агенции в Ню Йорк, Милано и Париж. През януари дефилира в шоуто на “Валентино”, което бе едно от най-обсъжданите в Париж, тъй като дизайнерът Алесандро Микеле представи дългоочакваната си дебютна колекция за пролетта на 2025 г. След раздялата с Gucci през март 2024 г. Микеле се присъедини към легендарната италианска модна къща. Шоуто с 48 модела бе представено в Palais Brongniart (старата Парижка фондова борса), като те дефилираха пред гигантски електронни екрани, на които бяха изписвани думи като “възторг”, “разрушение” и “съпоставяне”. Необичайно, но около половината от манекените бяха на 50, 60 и повече години. “За първи път видях модели, които са доста по-възрастни. Аз съм от най-малките. Веднага се втурнахме към тях да ги разпитваме”, разказва Димана. Тя отива на проби за дрехите в главния офис на модната къща в Париж. Тогава видяла как шивачките шият всяка дреха на ръка. “Дори във висшата мода се шие на ръка с игла и конец, това много ме изненада. Много прецизно е всичко, много често пробват дрехите, защото шивачите правят мерки по теб как да нагласят облеклото”, разказва Димана.

Преди месец тя имаше още едно световно участие - дефилира за модната къща “Дрийс ван Нотен”.
“Аз открих ревюто. Първият
и последният модел винаги
са най-добрите
в тази селекция”, разказва Димана.
Конкуренцията за това ревю е много голяма. От модната къща предварително избират моделите, които искат да видят на живо. Димана отишла до Париж за кастинга. Тогава цялата улица е пълна с кандидати, които се редят на опашка. Тя чака два часа, докато влезе в залата при дизайнера и кастинг-директора. Интервюто минава много бързо - само за 2-3 минути. “Те опитват да намерят излъчването и енергията, която имаш. Не е просто да си хубав, не търсят това. Гледат какъв тип човек си и какво те отличава от масата”, обяснява Димана Сърменова. От огромната опашка са избрали едва 50 модела за ревюто.
Освен в света на модата 19-годишното момиче смело е навлязло и в света на изкуствения интелект. Заедно със свои приятели тя разработва софтуер, който може да се ползва като приложение на телефона за учене на езика на глухонемите. Дори е защитила проекта на форум в австрийския град Грац. “Занимаваме се с това, защото нещата, които са направени в тази сфера, са прекалено малко. Използваме изкуствен интелект и чрез интернет човек много лесно може да стигне до това приложение”, разказва Димана. Освен този софтуер тя разработва и още един, който е в помощ на хора с проблеми със зрението. “Целта на двата проекта е да разпространят повече информация за нуждите на тези хора. Обществото много често не знае за техните проблеми, не ги вижда, но това не значи, че ги няма”, казва Димана Сърменова.

Няма хранителен режим, но в Милано искат удостоверение от лекар, че си здрав
Най-вълнуващото, но и най-трудното в работата на моделите е непрекъснатото пътуване. Когато заминава за първи път извън България, Димана е на 16 г. и това я кара много бързо да порасне. Тя не отива на екскурзия, а по работа. Подписва и договор, което е голяма отговорност за един тийнейджър. “Трудно е да се адаптираш, много динамично е. Днес си в Лондон, а утре си в Париж”, казва тя.
Другото нещо, което моделите трябва да преодоляват, са отказите им за модните ревюта. Димана ги описва като 90% от работата на модела. “Може да имаш хиляди отказвания и едно “да”, но това е напълно нормално, на всички се случва. Моделите трябва да издържат, да не им повлияе. Тази част е доста трудна в началото. Няма да кажат “да” от първия път, трябва доста воля, за да не се отказваш. Трябва да вярваш в агенциите си, че има смисъл, и да им се довериш”, обяснява 19-годишното момиче.

По нейните впечатления големите топмодели случайно се занимават с тази работа. “Тези, които отдавна мечтаят да са модели, са по-нахъсани и много трудно издържат на отказите и на напрежението. Ако случайно си тръгнал по този път, това не ти влияе толкова много”, разказва Димана.
Моделите са най-интересните хора по света. “Те са от цял свят, учат, работят и други неща, те са цветно място, не е затворена среда в никакъв случай”, казва Димана.
Най-важното не са килограмите, а мерките. В това е убедена и е категорична, че строгият хранителен режим е мит. Много хора свързват работата на моделите с вечни лишения и диети, но не е така. “Основният хранителен режим е най-вече да бъдеш здрав. Това е най-важното. Работата е доста тежка, затова физически трябва да издържиш”, разказва Димана.

Тя дава пример със столицата на модата - Милано, където много от марките изискват от модела удостоверение от личен лекар за добро здравословно състояние. “Искат да знаят, че си здрав. Ако ти предложат договор, но нямаш това удостоверение, няма да те вземат”, казва Димана. “Всички тези филми, в които моделите не ядат по цял ден или само по една салата, са измислица. Дори по ревютата има кетъринг, в който има газирани напитки и сладки неща”, разказва тя.