- Стартът на новия сезон на Големия брат си навлече гнева на зрителите наред с високата гледаемост
- Участват търсачи на бърза слава. Интригата не допуска вътре учител, доктор или професор. Те ще са скучни, казва Жени Калканджиева
- Ясно беше, че форматът ще се завърне
само "с трясък" чрез максимум неприлично
съдържание, коментира Георги Лозанов
Борбата е безмилостно жестока, а телевизионната арена е най-опасна. В стремеж за зрелище без конкуренция от прахта бе изтупан дядото на форматите. "Биг Брадър" се завърна в ефир след седемгодишна пауза и още с първия си епизод провокира вълна от възмущение. Стартът му по NOVA отчита огромна гледаемост с аудиторен дял от 49.16 сред зрителите в активна възраст (18-59 г.) по данни на пийпълметрична агенция GARB. Още преди финалните надписи на премиерния епизод социалните мрежи завряха от коментари и остри реакции главно към участниците и техните фрапантни профили.
Много хора заявиха, че повече няма да гледат, и са разочаровани не само от формата, но и от телевизията, дала трибуна на такава "пошлост". На следващия ден всички отговорни тръпнат, наред и с конкуренцията, за резултатите на шоуто. Но числата са почти същите (48.31) и при по-сложни изчисления показват разлика едва от около -1000 човека между първи и втори епизод, което не е нищо. Спад има на третия ден, когато е отчетен аудиторен дял от 39.41. Това обаче отново е двойно повече от представянето на преките съперници по bTV и също е по-добре от най-гледания формат на NOVA от началото на есенния сезон - "Игри на волята". Спускането надолу продължава, като в петък "Биг Брадър" вече е с аудиторен дял от 36.14, а лайфът в събота - с 32.79. Изводът е, че има хора, които са се отказали да гледат, но загубите остават в границите на нормалното за хода на едно тв предаване след неговия старт и настоящите му резултати са добри сами по себе си и в сравнение с останалите актуални предавания в ефира, които са с по-скромни числа.
Остава въпросът битката за рейтинг може ли да нанесе дългосрочни вреди на една телевизия - репутационно и не само.
Освен всичко скоро след началото на "Биг Брадър" рекламодател обяви, че прекратява договора си за продуктово позициониране с NOVA в риалити шоуто заради недостиг на "етика, морал и културни ценности".
В специално изявление казанлъшката фирма "Шамбала текстил", производител на марката "Сухо", изрази своето несъгласие със съдържанието на предаването. Тяхната позиция е в синхрон с преобладаващото мнение на потребителите в социалните мрежи.
Само преди няколко месеца в NOVA всички се гордеят, че отговарят на високите изисквания на публиката и се надсмиват на критиките спрямо "Ергенът" на конкурентната bTV, но сега същите "камъни" заваляха в техния двор.
А това, което най-много подразни зрителите, е кастът на съквартирантите. Сред участниците има почитатели на чалга жанра и на пластичната хирургия, господин, самоопределящ се като "батка", бисексуална еротична моделка, plus size моделка, Мис Плевен, бивш свещеник и настоящ фризьор, както и други скандални личности.
"Търсят се ужасно зрелищни неща. Не само в "Биг Брадър", но и в предаванията за оцеляване, в "Ергенът" и т.н. се вкарват все повече интриги, битовизми и злост. По такъв начин се поставят участниците един срещу друг, че да се показва предимно лошото - коментира пред "24 часа-168 истории" Жени Калканджиева, един от най-емблематичните участници и коментатори от предишни сезони на риалитито. - Онзи ден си говорихме с един таксиметров шофьор и той разсъждаваше защо не вкарват хора от различни професии... Да, хубаво е да има един учител, един доктор, един професор. Обаче те ще са скучни. Подборът изисква колоритни персонажи, а не скучни. А и до такава степен в телевизионните предавания интригата е изведена като водеща, че хората с нормални професии нямат желание да влизат в тях. Всеки смята, че ще го злепоставят по някакъв начин. Тези, които участват, търсят бърза слава. Искат лесно да натрупат някакви последователи. И сега хората казват: "Тук вече удариха дъното." Наистина е пълно с такива личности в България, въпросът е, че те не са представителна извадка, защото има и други. Но другите имат проблем с това как ще се покажат на малкия екран.
От моето участие например се върти сцена как се карам с Камелия Воче за чаша вино. Акцентът е върху нашия спор като най-компрометираща част, но има предисловие, довело до тези реплики между нас, което не е било важно. Нали не мислите, че ние там два месеца сме си говорили само за вино. Но по-рядко се показват позитивните, хубавите и стойностните неща.
Не съм гледала новия сезон на "Биг Брадър", но коментираме с приятели и в ефира наистина има дефицит на ценности".
Според Калканджиева всеобщото недоволство на фона на реалния рейтинг на риалитито показва лицемерието на публиката. Самата тя напоследък почти не намира нещо на малкия екран, което да грабне вниманието : "Телевизиите напоследък много бъркат. Аз гледам само новини. Защото, ако един човек не иска да гледа певчески формат, да речем, няма много избор, защото такъв върви успоредно и по двете телевизии. След това започва състезателно предаване. И ако то не е по вкуса на някого - алтернативата е пак същото. Затова си гледам филми. И така се откъсвам от действителността като типичен представител на зодия Риби."
Въпреки всичко Калканджиева не съжалява, че е участвала в Големия брат: "Освен че човек може да се изложи в Брадъра, защото няма участник, който да не се е. Няма и такъв, чието его да не е било потъпкано. Все пак човек учи много неща. Създава много приятелства. Вътре научих и че чисто психически може да "излизаш от къщата". "Биг Брадър" не е отрицателно предаване, а изпитва волята по много начини."
В настоящия сезон на шоуто като че ли е заложен прекомерен стремеж за събуждане на всевъзможни емоции у зрителите, за да не стои в ефира като нещо от миналото. Но непремерен риск ли е това?
"Биг Брадър" е дядото на риалити форматите, който постепенно досади на публиката по света, а и на нашата и отпадна от националния ни ефир - разяснява пред "24 часа-168 истории" медийният експерт Георги Лозанов. - Ясно беше, че ако реши да се завърне, ще трябва да го направи "с трясък", което в случая значи да използва единствения си инструмент за повдигане на рейтинг - колкото се може по-неприлично съдържание. И Къщата се напълни със "странни птици", които сякаш са карикатури на себе си, постигнати с нарочно хиперболизиране на отклоненията в екранния им образ от присъщата на нормалните хора "етика, морал и културни ценности". И преди е било така, но сега "Биг Брадър" изглежда, че се е заел да бие собствените си рекорди.
Неприличният вид, говорене, поведение са инфантилен начин да бъдеш забелязан не на базата на качества и постижения, а като пренебрегваш нормите, които другите са принудени да спазват. Подобно удоволствие децата изпитват, когато изричат неприлични думи, за да дразнят възрастните, и бабите ги заплашват, че ще им намажат езика с лют пипер. "Биг Брадър" създава пространство на разпуснатост - разпуснат е, според термините на психоанализата, Свръхазът с неговите задръжки, за да могат нагоните, основно в сферата на сексуалното, да се проявяват несанкционирани. На този принцип работят мръсните вицове, чалгата, хуморът в "Шоуто на Слави"... Той привлича участниците и аудиторията и на "Биг Брадър", защото носи илюзорното усещане, че преодолява заложеното в човешката психика противоречие между желано и позволено в полза на желаното. За разлика от участниците обаче аудиторията може да застане в срамежливо-назидателна позиция - да гледа, без да е необходимо да си го признава, и да изпитва нагонна радост, без да е необходимо да поема морален риск, и даже строго да съди медията, че го е поела.
Медията от своя страна е в ръцете на продуцентите и сценаристите, които трябва да уцелят границата на "приемливото неприемливо" за обществените нагласи в момента. Помня, че веднъж опасно я преминаха, като вкараха деца в Къщата, и за малко предаването да бъде спряно. Сега, може би предвидено, предизвикаха скандал от самото начало, за да му дадат време да затихне, а жестът на отказалия се спонсор да се превърне в маркетингов, като увеличи интереса към продукцията му пък в крайна сметка и към сезона на самия "Биг Брадър". Предстои да видим дали ще стане така..."
В ъпдейтнатото предаване сега зрителите имат много повече участие от всеки друг път, като чрез един от участниците - Петър или таен агент Енигма - те могат да влияят на събитията в къщата.
Любопитното е, че по отношение на влиянието на риалитито назад във времето има международни изследвания, които установяват уравнение между гласуването за "Биг Брадър" и гласуването на избори.
И риалити форматът, и политиката са състезания за популярност.
През 2002 г. дори Питър Базалгет (тогавашният председател на Endemol UK - компанията, която позиционира "Биг Брадър" в Обединеното кралство), е поканен от Британската консервативна партия да се присъедини към новосъздадената "Комисия за демокрация", целяща повторното ангажиране на младите хора с политиката. Тереза Мей (тогавашен председател на Консервативната партия) обяснява, че причината за избора на Базалгет е, че повече хора гласуват в "Биг Брадър", отколкото на много избори (в онзи момент). Базалгет твърди, че програмата успява там, където парламентарната политика се проваля.
Други експертни проучвания в Италия отпреди години намират, че риалити форматът може да има такова въздействие върху публиката, което дори дава отражение върху резултатите при провеждането на политически избори.
Сега в нашия "Биг Брадър" са заложени като бомби редица наболели обществени нагласи и възприятия.
"Мисля, че е възможно да доведе до едно, не вярвам да е съзнателно търсено, политическо внушение, попътно на антилибералната истерия, подклаждана в геополитиката от Кремъл - коментира Лозанов. - Демонстративната вулгарност, разпътните, хомосексуалните и бисексуалните черти на някои от персонажите, доведени в безвкусните си прояви до гротескна крайност, са неочаквано добър повод в предизборна ситуация за Костадинов и сие да кажат - "Видяхте ли докъде докарахте българското общество", и да пратят гневни зрители на Орлов мост да чакат с хляб и сол Путин. Независимо че постъпките на съквартирантите едва ли могат да бъдат по-грозни от това например да си татуираш Ботев и Левски на косматите гърди. И независимо че екранната картина не е представителна за обществото, а точно обратното - специално е селектирана, за да влезе в конфликт с устойчивите му нагласи и да предизвика скандал.
Като изключим притеснителното внушение, за което споменах, не виждам друга пресечна точка между настоящия "Биг Брадър" и предстоящите избори. Освен може би сходната нетърпимост в част от аудиторията към "човешката менажерия" и в Къщата, и в парламента, особено след последното изпълнение на депутатите, които с физическо насилие отнеха думата на колегите си.
Но не трябва да забравяме, че от това дали и как ще гласуваме в "Биг Брадър" зависи съдбата на съквартирантите, а от това дали и как ще гласуваме на парламентарните избори зависи собствената ни съдба. И че едното е игра, а другото реална битка - между демокрация и диктатура."
За социалните мрежи "Биг Брадър" е асолютен тв провал и обида за интелекта на зрителя, но дали може риалитито да крие някакви ползи като социален експеримент за родния ефир и за обществото?!
"Може да бъде полезен, защото, ако има нещо реално в реалната телевизия, то е поставянето под светлината на прожекторите на "частния човек" с неговото обкръжение - смята Георги Лозанов. - Ние сме готови непрестанно да обсъждаме недъзите на публичния живот, но в личния има не по-малко вулгарност, агресивност, мачизъм, комплекси, кич и прочее, а жертвите му обикновено остават скрити зад стените на дома. "Биг Брадър" е начин да се говори за това, стига, разбира се, играта да следва не измислени от сценаристите, а реални социални проблеми - домашното насилие, дискриминацията, опиятни зависимости, неграмотността, конспиративните теории и прочее."