Великолепна, уникална Радина Кърджилова в оригинално построен спектакъл предлага Народният театър в началото на този сезон.
“Медея” на британеца режисьор Деклан Донелан ни изумява с поредицата от изненади, необичайни за театралното ни всекидневие. Ако директорът на Народния Васил Василев има нюх към полезно решаване на административните акции, трябва да заведе “Медея” на лондонска сцена, където е офисът на Донелан. Разбира се, когато той е в Лондон между ангажиментите си по цял свят. Нека, след като видяха, че имаме страхотен театър благодарение на гастролите на “Сфумато” и Теди Москов, западняците да разберат, че тези гастроли не са случайни и единствени. Нали театърът е преди всичко общуване?
Зрителите на софийската “Медея” преминават през коридорче за артистите и се озовават на огромната сцена. Там на дървен подиум в средата бавно танцуват Радина и Велислав Павлов. След минути Велислав се измита. За неизкушените от театъра, но любознателни зрители ще кажем, че Радина е в централната роля на магьосницата Медея, влюбила се векове преди н.е. в Язон (Велислав), тръгнал с приятели да краде Златното руно. Корабът се наричал “Арго”, оттам компанията е известна като аргонавтите, може би най-популярното за българите име.
Няма смисъл да потъваме в морето от богини и богове, вещици и магически символи, царе и принцеси, защото така е направил и Донелан. Той е съкратил сюжета на огромната по текст пиеса на Еврипид, така че зрителите да разберат защо Медея е на върха на гнева и отмъщението. Тя помага на Язон да открадне Златното руно, притежаващо магически лековити качества. Любовникът ѝ обаче се ориентира към дъщерята на местния цар Креон (Валентин Ганев) и Медея остава с празни ръце и легло. За да си отмъсти, тя убива двете си деца от Язон, а
престъплението на измамената
жена надживява тридесетина века,
за да го видим днес на столичната сцена.
Нищо не можем да отсъдим, древногръцката трагедия е пълна с убийства, изнасилвания, секс между майки и синове, разрушения и пр. И в края на краищата Медея продължава да живее с тази разюзданост на женско отмъщение заради изневярата, каквато и днес срещаме.
Радина Кърджилова като Медея изживява още веднъж заради нас узнаването на измяната на любовника си и злото решение да отмъсти, като убие децата си. Двете момченца излизат на сцената, за да докажат посоката на интригата. Валентин Ганев в ролята на местния владетел се появява за кратко, атрактивен и въздействащ както винаги. Участват още Асен Данков (цар на Атина), Явор Вълканов (възпитателя на децата), Стелиан Радев (вестител).
В началото на представлението прислужницата (Вяра Табакова) известява идването на Медея. Между зрителите се движат жените от неизбежния за античните гърци хор, в случая – от жителки на Коринт. Те са Жорета Николова, Стефания Колева, Елена Иванова, Надя Керанова, Ани Пападопулу и Радена Вълканова.
Актриси от сой,
всяка заслужаваща
да е в главна роля
Всички са облечени в съвременни дрехи и понякога заговарят някой познат зрител.
А Радина Кърджилова наистина е страхотна в отчаянието, злото решение, гневните нападки, още по-гневното самооправдаване. Трябваше да дойде този прочут англичанин и да я измъкне от редицата качествени актриси. Голяма роля за нея!