Визионерът в модната индустрия консултира големите брандове и създава собствена линия редом с приятели като Жан-Пол Готие
7 хил. години история и модерен дух - така модната библия Vogue описва София и обявява, че това в момента е най-оживеният град в Европа. В страниците, които посвети на българската столица в края на това лято, Vogue ни среща с Мария Бакалова. "Всеки път, когато се връщам, се учудвам колко оживен и космополитен е станал градът, като същевременно запазва уникалния си чар с уютни улички и аристократични стари сгради", казва тя.
В сърцето на София може да купите пресни продукти от Женския пазар, създаден през 1878 г., а после да отскочите до улица "Съборна" за вълнено палто или кашмирен пуловер от ултимативни световни брандове - в бутик ALL-U-RE, продължава Vogue. И след родната звезда в Холивуд изданието цитира един друг българин звезда, но в модната индустрия - Юлиян Дайнов. В София креативността е избухнала през последните години, уверява той.
Изумително е, че не са много българите, които познават името на Джулиан, както е наричан Дайнов от Берлин през Ню Йорк и Лос Анджелис до Токио. А младият мъж е сред хората в света, които прогнозират и сбъдват модата. Той е
водещ маркетинг експерт в няколко индустрии, преподавател
в различни университети и сред малкото сертифицирани тренд скаути. Това е човекът, който консултира брандове и институции за потребителското поведение и динамиката на пазара. Улавя бъдещото "модерно" и продава тези стратегии на клиентите си заедно с гаранцията, че те първи ще хванат вълната и ще я монетизират. А и самият той е дизайнер визионер, продаван редом с иконичните марки.
Днес основно Берлин е неговото място, когато това не е... самолетът, тъй като обичайно лети около 250 дни в годината. А София, в която е израснал - емоционалният дом. Питаме
ако София беше дреха, каква щеше да е.
И Юлиян веднага отговаря - тренчкот. "Защото той те прегръща и дава сигурност,
спокойствие, защитен и гушнат си в твое пространство."
Българинът е наричан "тайното и най-търсено маркетинг оръжие на Германия". Как прави кариерата си? Учи маркетинг и бранд стратегии в Германия, Дания и Швейцария и през 2010 г. започва работа в Liganova, глобалната компания за експериментален ритейл и маркетинг, базирана в Щутгарт и с офиси в целия свят.
"Байър е малко позната позиция - хората, които решават кои брандове са релевантни и трябва да се закупят за различните магазини. Те са модни диктатори, едни от най-влиятелните хора. Благодарение на поръчките, които прави за ритейл веригите, байърът може да въздигне или съсипе един бранд, защото пазарува за 800-900 магазина в цял свят", разказва ни Юлиян.
Разполагал е с бюджет от десетки милиони на година. Работил е с Chanel, Mercedes, Hermes, Hugo Boss, Karl Lagerfeld, Adidas, Porsche, BMW, Audi, Cartier, Nike, Amazon, Douglas, Delivery Hero, Premium Group, Pitti Imagine Florence и др. Консултира клиентите как да адаптират стратегиите си спрямо моментната култура на консуматора, неговата мобилност, как да хванат духа на деня, но и да са устойчиви в бъдеще.
След като дълго и успешно продава идеите си на големите, преди 5 г. създава собствена агенция (Rolls-Royce е сред многото му клиенти), успоредно с това сам прави мода. "В годините се научих на много неща, знам как работят различните пазари. Някои от марките, с които работех, харесвайки стила ми, попитаха дали искам да създам колекции за тях. Работя за 4 бранда в момента,
създавам колекции с моето - българско име, Юлиян Дайнов.
И се продават в над 800 магазина по света",
емоционален е той.
Смених страната - бил съм този, който решава коя марка да живее в магазина, сега стотици продават моя криейтив, смее се Юлиян. "Така се запознах и с Албена Александрова. Винаги съм харесвал това, което прави. Тя е първата, осигурила преди години и на мен самия достъп до големите брандове - страхотна емоционална стойност ми носи споменът как се докоснах за първи път до нещо, което е правил Готие", споделя творецът защо е представен именно в ALL-U-RE. А днес с Жан-Пол Готие са приятели. Българинът е близък и до много от останалите големи имена във висшата мода.
"Албена има силно чувство за мода и брандове", оценява диктаторът на трендове. Гордее се, че българско име е на етикета, а бройките свършват в първите седмици. Хората вече четат чуждестранни медии, следват в инстаграм и научават бързо, че 4-те марки, с които работя, са достъпни в България, добавя той. "Самият аз усещам и тя потвърждава, че има емоционална нотка - най-великите, и изведнъж виждат до тях българин", вълнува се и той. А от бутика на "Съборна" с гордост разказват историята на Юлиян.
"Наскоро си обзаведох апартамента в София и веднага беше представен в около 30 списания по света. Питат ме като човек от Ню Йорк, Берлин, Лос Анджелис, Лондон: Защо София? На всички отговарям, че тя се развива в страхотна посока. Напомня ми Берлин преди 20 г. Привлича все повече компании и хора, които сега идват или пък се завръщат. Има атмосфера", убеден е Дайнов. Обича да си идва, макар да успява рядко. През останалото време поддържа връзката чрез фирмите, с които работи - благодарение на него нещата им се шият в България.