Не е правило фалшивите богати да са разорени. Много от тях получават добри приходи от социалните мрежи, но твърде често харчат повече от това, което печелят
В природата ни е да се сравняваме с другите. Дори несъзнателно да завиждаме на онези, които, изглежда, имат всичко. Тoва постоянно съревнование достига съвсем друго ниво, когато попадаме на купищата инстаграм профили, отразяващи перфектния живот на инфлуенсърите. Снимки от луксозни пътувания, скъпи дрехи и коли, хубави ресторанти, любов като от филм, дизайнерски домове, успешен бизнес - виждайки всичко това, чувстваме, че сякаш не се справяме добре. Kадрите с идеалнa кожа и перфектно дефинирани скули, постигнати чрез филтри, подсилват още повече негативния ефект.
Това е и целта на създателите на инстаграм. Приложението е много повече от платформа за споделяне на изображения. Всяко наше кликване на снимка или търсене на фраза в гугъл дава информация на системата какво съдържание да ни предлага. Вярвате или не, инстаграм познава психиката ни по-добре от нас самите. Алгоритмите знаят в кой момент кой “бутон” от подсъзнанието ни да натиснат, за да отговорим със снимка, доказвайки, че нашият живот е също толкова добър. Реакцията е провокирана, а приложението е изпълнило задачата си. Кръгът се затваря в една съвършено измислена реалност, където всеки се сравнява и надпреварва с непознати, които приема за по-успешни от себе си.
Малцина обаче си задават въпроса какви емоции им е донесло събитието, споделено чрез снимка. Подсъзнателно се разчита на факта, че публикацията ще предизвика завист у голяма част от тези, които я видят. Дълбоко у човека това е компенсаторна реакция на емоционален дефицит и празнина. Ответното “харесване”, “коментиране” или “споделяне” задейства същите пътища за възнаграждение, управлявани от хормона допамин, който се активира при ядене на храна, печелене на пари и дори прием на някои лекарства и субстанции. Когато някой хареса ваша снимка или публикация, мозъкът ви получава доза допамин, което ви кара да изпитвате удовлетворение. Ето защо не е изненадващо колко хора по цял свят се опитват да запълват своите емоционални дефицити чрез инфлуенсърство.
Такъв е
случаят на Симон Левиев -
един от най-големите
доказани измамници в
историята на инстаграм
В периода от 2017 до 2019 година той успява да открадне близо 1 милион долара от различни жени чрез демонстрация на несъществуващ луксозен живот. Шимон Хают, както е истинското му име, намира жертвите си в приложението за бързи запознанства “Тиндър”. Представя се за син на милиардер в сферата на диамантения бизнес. Пътува с частен самолет, посещава различни държави няколко пъти седмично, пие най-скъпото шампанско и притежава куп луксозни коли. Всичко това се вижда в профила му в инстаграм, който служи за примамка.
Подходът му винаги е един и същ, както става ясно от документален филм, който “Нетфликс” направи за него през 2022 г. Избира обикновени момичета и ги кара да повярват в приказката за принца и Пепеляшка. Наема най-скъпия хотел в града, в който живеят, и пристига на първата им среща с частния си самолет от другия край на света. Обещава общо бъдеще, дом и деца. Кара ги да вярват в сериозността на намеренията му. Изпраща стотици цветя без повод, докато е на някое от поредните си “бизнес пътувания”. Улавя точно момента, когато жената е достатъчно хлътнала, за да направи всичко за него. И тогава идва първата молба за финансова помощ. Обяснението е, че има врагове, които го преследват и не може да плаща с картата си, за да не бъде проследен.
Съвсем очаквано влюбените жени теглят заеми, за да плащат хотелите и полетите му, без дори да предполагат, че са част от т.нар. Понци схема. Или иначе казано - измама, при която в случая престъпникът взема пари от предишните си жертви, за да ухажва новите с луксозен живот. Фалшивият инстаграм милионер обещава, че ще възстанови сумата в първия удобен момент. Това така и не се случва. Всичко обаче приключва, когато няколко от бившите му приятелки подават колективен иск. Оказва се, че той е едно най-обикновено момче, използвало социалните мрежи, за да покаже живота, който иска да има. Симон Левиев лежи в затвора 4 години, като в момента отново се е завърнал към инфлуенсърството и жаждата за лайкове и последователи.
Историята му е като от филм, но в инстаграм ни заобикалят хиляди профили като неговия, макар и не непременно занимаващи се с измами. Със сигурност повечето от нас имат поне един познат, който демонстрира съмнително висок стандарт на живот в социалните мрежи. И изглежда така, все едно, че има всичко. Как се различава фалшивото от истинското в една идилична снимка? Има някои признаци, които издават демонстрацията на измислен живот.
Снимки с чанти
на скъпи
брандове
Вероятно сте виждали някоя от онези добре режисирани снимки на жена с чанти на луксозни марки, небрежно заснета след шопинг. За хората, които са свикнали всекидневно да носят скъпи дрехи и парите не са проблем, пазаруването не е събитие и със сигурност не се документира. В голяма част от случаите инфлуенсърите, които споделят такъв тип съдържание, си закупуват празни опаковъчни торби и кутии на известни брандове. В интернет могат да бъдат открити за около 20-30 долара на брой. Други стигат и по-далеч, като споделят видео кадри, шофирайки различни луксозни автомобили. Не, не ги наемат. Това се случва лесно чрез японски сайтове, които ви предлагат готови видеа от волана на кола, монтирани с вашия глас.
Ако виждате често кадри от борда на частен самолет, не се съмнявайте, че става дума за измислен лукс.
Декор на частен самолет
По света има студиа, които предлагат фалшив декор от частен самолет, който е досущ като истински. Този тип услуги са измислени специално за инфлуенсърите, които целят да демонстрират луксозен живот в социалните мрежи. Затова не се изненадвайте, когато видите подобна снимка, докато скролвате екрана. Същите тези места предлагат и декори от скъпи заведения и екзотични дестинации. Ако виждате често кадри от борда на частен самолет, не се съмнявайте, че става дума за измислен лукс.
Верифициран профил
Синьото тикче, което стои до името на профила, обозначава автентичността му. Доскоро сдобиването с него не бе лесно и се одобряваше само за обществени личности, които имат заслуги. Днес не е така. Неотдавна инстаграм и фейсбук предоставиха възможността верификацията да бъде закупена от всеки, който пожелае, срещу месечна такса. След предоставянето на новата услуга социалните мрежи се напълниха с профили със сини тикчета. Много инфлуенсъри смятат, че ако добавят знак за автентичност на профила си, автоматично ще засилят интереса към себе си, а рекламодателите ще ги предпочитат. Верифицираният профил от човек, който не е обществена фигура, определено показва желание за живот, който е далеч от реалния.
Идеализиране на любовните отношения
Има хора, които през ден споделят любовни послания и снимки с половинките си. Описват ги като любовта на живота си, а връзката изглежда перфектна. Чудите се дали и вие можете да срещнете толкова добър, щедър и прекрасен човек и тайничко се самосъжалявате, че явно не сте родени под щастлива звезда. Докато един ден не разберете, че двойката, която изглеждаше идеална, е вече разделена. Желанието за демонстрация на щастие в личните отношения издава несигурност и подсказва недостоверността на споделеното.
Фалшиви последователи
Фалшивите последователи съществуват още от създаването на инстаграм. Лесно ще ги познаете, като сравните броя им с този на харесванията на случайна снимка от профила. Ако разликата в съотношението е голяма, е почти сигурно, че става дума за купени фенове. Каква е целта на човек, който пазарува последователи? На първо място - удовлетворяване на егото, на второ - добавяне на себестойност пред потенциални рекламодатели. В днешни дни има много програми, които разкриват измамата и дават сигнал на маркетинг специалистите да не инвестират в реклама чрез дадения инфлуенсър.
Множество снимки
от едно и също място
Случвало ли ви се е да попаднете на човек, който в продължение на месеци споделя кадри от онази почивка, на която е бил преди доста време? Това е един от сигурните знаци за измислен богат живот. Хората, които пътуват по света често и имат възможността да отсядат в скъпи хотели, нямат потребност да споделят тези моменти. Те ценят своето лично пространство и не желаят да се доказват пред никого. Не приемат Малдивите като събитието на живота си и не пътуват дотам с два куфара реквизит за снимки, а просто се наслаждават на своята ваканция.
Не е правило фалшивите богати в инстаграм да са разорени. Всъщност много от тях получават добри приходи от социалните мрежи, но твърде често харчат повече от това, което печелят, за да изглеждат по-заможни, отколкото са в действителност. Любопитен факт е, че поколението на милениалите (родените от началото на 80-те до средата на 90-те - б.а.) прибягва най-често до подобно поведение. Според теорията на Даниел Левинсън (психолог, известен с концепцията за жизнения цикъл - б.а.) възрастовата група, към която принадлежат те, жадува за чувство за постижение по време на ранната фаза на зряла възраст. Така че е съвсем естествено да се стремят да се видят като добре установени личности до определен период. Много милениали, които не успяват да го направят, започват да се преструват на успешни и утвърдени. Това постоянно излагане на “перфектен” начин на живот създава нереалистични очаквания и натиск върху младите да прожектират пред света определен образ за себе си, често извън техните възможности. За да бъдат в крак с тенденциите и да изглеждат заможни, харчат прекалено много за луксозни предмети, като купуват вещи извън финансовите си възможности.
Ако разгледате инстаграм профилите на някои от най-състоятелните хора по света и техните деца, ще се натъкнете на снимки, които сякаш са правени от стар модел телефон преди 15 години. Те са натурални, необработени и в естествена среда. В профила на Джен Гейтс (дъщерята на Бил Гейтс - б.а.) например има обикновени кадри от практиката ѝ на лекар специализант. Те са съвсем човешки и без филтри. Излишна помпозност липсва и при създателя на фейсбук Марк Зукърбърг. Той и съпругата му Присила Чан показват нережисирани моменти от своя съвместен живот и с това печелят симпатиите на своите фенове. Това са малка част от примерите на наистина богати хора, които не се стараят да се доказват пред никого. Особено в едно безкрайно пространство, пълно с непознати.
Примамливостта на социалните медии е в шансa да създавате образа, който винаги сте искали. Можете да хиперболизирате всички страхотни неща, които се случват в живота ви, като същевременно пренебрегвате не толкова хубавите. Интернет ни дава пълен контрол върху това, което искаме да покажем. Няма случайни обстоятелства, които да тестват истинския ни характер, както в реалния живот. Дори изпращането на съобщения ни дава време да създадем перфектния отговор.
Социалните медии показват “акцентите” на хората, а не това, което наистина се случва в живота им зад кадър. Абсолютно безсмислено е да сравнявате своята реалност с нечии най-важни моменти. Няма как да се състезавате с перфектно обработено изображение, което някой е качил в своя инстаграм профил. Защото то не съществува. Всеки инфлуенсър иска да бъде популярен или поне да бъде приет от другите. Ние сме социални същества и от гледна точка на еволюцията винаги е било важно да не бъдем отхвърлени от групата. Със сигурност обаче никога не е било нормално да търсим одобрение от хиляди или милиони хора, но точно това се случва със социалните медии днес. А за съжаление, те се превърнаха във виртуална витрина на живота ни, която едва ли някога ще излезе от мода.
В голяма част от случаите инфлуенсърите закупуват празни опаковъчни торби и кутии на известни брандове.