Толкова много хора разгледали изложбата му в Мадрид, че "след това с Ани два дни никого не искахме да виждаме"
Толкова велики художници...Аз какво правя там - не знам.
Това каза пред “24 часа”, смеейки се Васил Василев-Зуека - актьор, тв водещ и художник. Заедно с още 100-ина артисти от 17 страни той ще участва в третото издание на международната изложба за наивистично и интуитивно изкуство “Трети международен салон интуитив”, която ще се проведе в София от 11 до 23 юни. (Повече за наивизма четете долу.)
В експозицията Зуека ще се включи с 2 големи платна - “Дон Кихот” и “Градът на Икар”, а отдолу на етикетите ще пише “България”. Нищо че от няколко години живее в Испания.
Поласкан е, че екипът го кани да вземе участие в събитието, защото това е първият път, в който пред българска публика ще бъдат показани произведения на класици, сред които Иван Рабузин, Йосип Генералич, Мартин Йонас, Бранко Ловак, Жан Фу заедно с български майстори като Ради Неделчев, Дмитри Йорданов и Ганчо Карабаджаков. Освен това тази година участват рекорден брой художници - както с академично образование в сферата на изкуствата, така и самоуки. В предишните две издания артистите не са били повече от 70 души.
Картините на Зуека ще бъдат окачени до платна на на художници от България, Франция, Италия, Нидерландия, Финландия, Хърватия, Сърбия, Румъния, Германия, Белгия, Куба, Перу, Индонезия Великобритания, Полша, Хаити и Швейцария.
Самостоятелна изложба Василев направи преди броени дни в Мадрид. Озаглави я “Моят свят”, защото “това е моят свят на въображение - самостоятелна единица”. Експозицията решава да направи в чест на най-светлия български празник - “24 май”. Част от нея стават 23 картини, повече от половината все още непоказвани. Типично в свой стил рисува с акрил, за няколко платна използва смесена техника, дървени стърготини и други строителни материали. Но общото между тях е едно - винаги присъства любовта без значение в каква форма - между двама души, към себе си или към света. “Гледам на любовта като начин на живот. Да присъства във всяка една картина, дори в такива, които са малко по-драматични. Въпреки че аз мрачни картини нямам. Защото любовта наистина е най-важното нещо в живота на човека”, казва Василев.
500 души са разгледали изложбата - както българи, така и чужденци. Зуека разказва, че било много уморително. “Два дни след изложбата с Ани никого не искахме да виждаме”, допълва той. За организацията му помага партията на демократите в Испания Partido Popular.
Няма да има обаче много време за почивка, защото графикът му вече е запълнен. На 26 септември му предстои обща изложба с художничката Валентина Вечерка в Българския културен институт във Виена - “Дом Витгенщайн”. През ноември ще изложи картинитеси в кметството в Палма де Майорка, има покани и за експозиции в Българския културен институт в Рим, както и за галерия в Германия.
Наивизмът – самоуки артисти рисуват без канони това, което виждат
Наивизмът е изкуство, което се прави от хора без академично образование на художници. Характеризира се с липса на перспектива или неправилна такава, с необработени по-ярки цветове и теми от всекидневието - художниците рисуват това, което виждат. Най-често пред бялото платно застават хора, чиято професия не е сързана с изобразително изкуство, а рисуването използват като “душевен отдушник или пряко изразяване на емоциите”. “Това определение важи за края на XIX и началото на XX век, когато наивизмът официално стъпва под прожекторите на артсцената”, обяснява кураторката на изложбата “Трети международен салон интуитив” Даниела Осиковска. Този вид изкуство обаче се появява по-рано - по времето, когато възниква и капитализмът. Според Осиковска за основен стълб на наивизма се смятат както иконите, които зографите рисуват, прибавяйки по-светски елементи и не следвайки стриктно канона на църквата, така и табелите на дюкяните, които собствениците им рисували. За наивистично изкуство се смятат и примитивните рисунки в пещерите.
В началото на XX век меценати, галеристи и поддръжници на изкуството започват да подкрепят артистите наивисти, организират им и официални изложби. Постепенно картините влизат в търговете и цените им започват да се вдигат, набирайки все повече популярност.