- Картините ми не са композиции от цветове и абстракции, стремя се да излъчват красота, която доближава до божественото, казва художничката
- Съпругът й - големият поет и писател Иля Велчев, подари на всички, дошли на изложбата, от своите книги с автограф
Дъждовната петъчна вечер не отказа истинските ценители на живописта с божествена тематика. Десетки дойдоха да видят картините на Милена Велчева, подредени в изложбата "Православните покровители на Европа" в Градската художествена галерия на главната улица в Пловдив.
Велчева и съпругът й - големият поет, писател и сценарист на филми Иля Велчев, пристигнаха минути преди началото.
"Пътувахме цели 4 часа от София до Пловдив в адски задръствания и катастрофи по магистрала "Тракия", каза авторът на безсмъртния стих "Ако си дал". В това време почитателите на изобразителното изкуство вече разглеждаха картините на Милена, наредени на втория етаж в галерията.
Изложбата се открива не случайно в навечерието на 11 май - деня на светите братя Кирил и Методий и именно в Пловдив - европейската столица на културата и най-стария жив град на на нашия континент.
Заместник-кметът по културата на Пловдив Пламен Панов също дойде да се запознае с изкуството на Милена.
В центъра на експозицията е картината "Свети, свети Седмочисленици и цар Борис Първи". До нея са наредени "Метеора", "Хилендарският манастир в Атон", "Прегръдка на мира", която изобразява папа Бенедикт с вселенския патриарх Вартоломей.
Бившият кмет Славчо Атанасов, сега общински съветник, и съпругата му Елена поднесоха цветя на художничката и дълго си приказваха с нея и с Иля Велчев.
"Вече съм се срещал с вашето творчество в Бачковския манастир. Направи ми силно впечатление. Във вашите творби усещам духа на Цанко Лавренов", обърна се към Велчева отец Емил Паралингов, който представяше Пловдивската митрополия.
Художничката призна, че се възхищава на творчеството на Лавренов.
"Моля ви за автограф върху тази снимка, госпожо Велчева", настойчиво помоли пловдивчанка, представяйки се като Олга Парапанова. И поднесе "Документален роман" на Иля Велчев, отпечатан от издателство "Труд".
Оказа се, че на снимката са Милена и съпругът й 5 години след тяхната сватба.
"Никакъв дъжд не можа да ме спре да дойда на изложбата",
призна пловдивчанката.
Какво пътешествие на духа изминахте, за да нарисувате тези картини, попита "24 часа" Милена Велчева.
"Темата за божественото и за големите дарове, които човек получава от Бог, е огромна. Изпитвам вълнение, когато работя върху сюжети с библейски наративи. Такива са циклите "Троица" и "Богородица". А "Гетсиманската градина" е вдъхновена от поезията на Рилке. Те ме пренасят в по-различен свят. И ме отделят от всекидневните проблеми, конфликти и омраза, които ги има за съжаление", отговори тя.
Велчева казва, че съзнателно търси знаци, които имат връзка с божественото.
"Стремя се да се абстрахирам от злободневната проблематика,
въпреки че имам картини, които са инспирирани от конкретни събития. Такава е "Архиепископията в Охрид на цяла България". Имаше откровени лъжи за произхода й. И тази несправедливост отекна в мен. Реших, че трябва да реагирам като художник и да нарисувам църквата "Света София" в Охрид, която е била архиепископия на цяла България", поясни художничката.
Тя не скри, че има желание да нарисува цикъл, който изобразява различните катедрали с името "Света София". "Имаме невероятната възможност и подарък нашата столица да е единствена в света, която носи името на Исус Христос. Защото всъщност тя не е кръстена на светицата София и нейните дъщери Вяра, Надежда и Любов. Наречена е на един от ликовете на Христос, а именно Божията премъдрост", каза тя.
И разкри, че
на статива й вече е константинополската "Света София" - най-големият храм в Средновековието
Кое може да ви вдъхнови, питаме още.
"Моите картини не се зараждат като композиция от цветове и абстракции, а от една смислова идея, основана върху словесен текст. Но винаги крайната ми цел е произведението да излъчва красота, която ни доближава до божественото", отговори тя.
Рисува със сух пастел. За тази техника е известно, че е доста трудна. Най-големите майстори са прибягвали до нея. "При пастела съществува една дискретност, финес на преходите, мекота, нежност в самата творба, която излъчва. Може би затова с него се обикнахме", каза Милена.
"Разкошно е всичко - и картини, и книги", не скриха възторга си посетители.
"Божествени са. Можеш да ги усетиш. Рядкост е да видиш такива картини", изрече на глас Ваня Атанасова, счетоводител по професия.
Зам.-кметът Пламен Панов се тръгна от изложбата с автограф от книгата на Иля Велчев "Бай Ганьо, жив ли си?". С огромна чест ще я прочета, обеща той.
Преди век големият литературен историк проф. Боян Пенев казва, че бай Ганьо никога няма да умре, защото непрекъснато еволюира. Иля Велчев се съгласи с тази констатация и допълни, че Алековият герой вече е доста развит в наше време.