- Националната телевизия е най-добрият партньор в България за кинопроизводство, като осигурява най-високите бюджети и творческа свобода
- Невинаги достатъчното пари могат да гарантират добър резултат, но почти винаги орязаното драстично финансиране обрича на неуспех, казва режисьорът Илиян Джевелеков
- Истината е, че без приятели кино не може да се прави в България, коментира продуцентката Надежда Цветкова
За първи път български сериали ще бъдат излъчвани в световната стрийминг платформа HBO Max. И трите заглавия са хитови продукции на БНТ - "Под прикритие", "Вина" и "Порталът". Така националната телевизия става първата, която успява да продаде свои сериали на медийния гигант.
Първият сезон на "Вина" ще бъде наличен в HBO Max на 18 април, петте сезона на "Под прикритие" - на 25 април, а минисериалът "Порталът" - на 2 май.
С какво именно сериалите на БНТ впечатляват зрителите и превъзхождат конкуренцията. Отговорът е пред очите на всички - те имат по-висока художествена и продукционна стойност, тъй като творческите екипи зад тях разполагат с повече свобода и по-високи бюджети.
За това свидетелстват главните виновници за съществуването на най-добрите сериали, излъчвани у нас през последните години. Какво се случва в кухнята, научаваме от тях.
"Има една тенденция, която се наблюдава от доста време в България, а именно дъмпингово намаляване на цените - обяснява пред "24 часа-168 истории" Илиян Джевелеков - продуцент, сценарист и режисьор на "Порталът". - Това свежда работния процес до липса на работен процес. Един час контент се снима за един ден на две смени от два екипа. За всеки, който се занимава с това, е ясно, че този начин на мислене обрича още в началото подобни проекти на неуспех и лош краен резултат. Слава Богу, в БНТ се следва все още нормалната логика. Най-добрият партньор в България за правене на сериали е БНТ."
Изпълнителната продуцентка на "Вина" Надежда Цветкова, чието име стои и под други кинопродукции в HBO Max, прави интересно сравнение относно геройството на всички, които правят сериали на световно ниво у нас.
"Точно преди премиерата на втори сезон на "Вина" изгледах Drops of God, който също е изцяло на винена тема и драматургията му е детайлно преплетена с правенето на вино и неговото великолепие - казва пред "24 часа-168 истории" Цветкова. - Осъзнах, че съм работила с този режисьор - Одед Ръскин, у нас за проект на Sony Network. След това влязох в IMDb и видях, че този сериал се разпространява и е финансиран от Apple TV+. Осем епизода с абсолютно същата дължина като нашите. Екипът е стъпил на няколко континента, като са снимали в Япония, Италия, Франция и къде ли не по света. Разбира се, свършили са брилянтна работа. Обаче бюджетът им е 30 милиона долара за тези осем епизода.
Представете си, щом ние с малко над милион и половина, което не е тайна, успяхме да заснемем 12 епизода с качество, което да бъде интересно и извън страната ни, значи сме много добри. Може да не сме върхът, но сме страшно добри за условията, в които работим. Много съм горда с целия екип, който не се пощади нито за миг.
Безспорно БНТ винаги е държала на по-високата морална и художествена стойност. Като държавна медия тя се налага като сериозен коректив и се изисква качествено съдържание."
Неслучайно и тв феноменът "Под прикритие", излъчван в повече от 180 територии по света, някога се появява именно в програмата на националната телевизия.
"Общо взето, БНТ е телевизията, която разполага с най-големите възможности за финансиране на българско кино. Като дава и свобода на творците да се изявяват", коментира преди няколко месеца пред "24 часа-168 истории" създателят на криминалния сериал Димитър Митовски.
Естествено, че и новият шести сезон на "Под прикритие", по който се работи в момента и е трескаво очакван от зрителите, отново ще се излъчва в ефира на БНТ. Преди повече от десетилетие, когато се снимат първите сезони на продукцията, бюджетът на един епизод е около 150 хиляди, а сега за една серия се харчат над 200 хил. лева.
Със сигурност, ако има формула за успех, то тя е силно зависима от финансирането, но дори по-високият бюджет съвсем няма да е достатъчен, ако не попадне в ръцете на правилните хора, които да задвижат машината. Това важи и за "Порталът", и за "Вина", и за "Под прикритие".
"Най-голямата тайна и чудо за мен е, че "Порталът" изобщо беше създаден. Точно тогава беше пикът на COVID пандемията и ние трябваше да избираме между това да се откажем или да го направим, но с 35% по-малък бюджет - признава Илиян Джевелеков. - Бяхме положили много труд и вярвахме в проекта. Този сериал е правен и на мускули в много голяма степен. Ние, основните хора от "Мирамар филм", сме реинвестирали хонорарите си в производството. Как се прави сериал в епоха с малко?! Ето така се прави, като ти не взимаш пари. Но колко пъти може да си го позволиш?! Това е еднократен акт. На първо време, ако се прозре проблемът с бюджетите, това ще бъде стартовата крачка. Може да изглежда изгодно да се работи на дъмпингови цени, но дали всъщност е много изгодно, когато съдържанието е глупаво и не става.
Вероятно "Порталът" нямаше да го има също така, ако трябваше да е за друга телевизия. Невинаги достатъчното пари обаче могат да гарантират добър краен резултат, защото играят и други фактори като качествата на създателите му. Но почти винаги според мен, когато има орязани драстично бюджети, е предрешен лошият краен резултат."
Според Джевелеков добрият сценарий и добрите финансови условия заедно са на първо място сред ключовите компоненти за създаването на една хитова тв поредица.
"Дори да има добър режисьор, добър оператор и добър каст, ако тръгне да се снима нещо, което е базирано на слаб сценарий, положението е неспасяемо. Сценарий, извинявам се обаче, но не се пише за два месеца. Всеки човек, който разбира от тази материя, знае, че това е безумство. А в един голям процент от работния процес у нас се процедира така. И затова се получават тези конфузно глупави сериали."
Най-голямото изпитание пред създателите на "Порталът" действително е пандемията, макар че именно тя дава и необходимото време за раждането на историята.
"Няма да крия, че и ако не беше вирусът, не се знае дали този сериал щеше да се появи, защото, когато блокираха държавата и работата, ние имахме възможност с Матей (Константинов) да работим по сценария - разказва Джевелеков. - После обаче трябваше да снимаме с по-нисък бюджет и по времето, когато беше най-голямата страхотия, но някаква сила ни опази и никой от основните хора не се разболя. Буквално на следващия ден, след като приключихме снимките през нощта, ми се обади операторът Мартин Балкански и ми каза, че е с COVID, а аз бях болен след два дни. Носили сме толкова адреналин преди това, че той ни е държал и пазил от вируса."
Минисериалът с един сезон се откроява с това, че е интересен жанров микс. Има пътуване във времето, романс, приключение и мистерия.
"Поставили сме двойно дъно за по-внимателните зрители, като, без да размахваме пръст и да поставяме някакви оценки на онова време, съществува и нашето мнение за него - коментира режисьорът, който също така не затваря вратата пред възможността за втори сезон. - В България времената с всеки един изминал ден стават все по-абсурдни и това настояще в комбинация с едно връщане повторно през портала би могло да даде една много интересна драматургична смес с нов заряд."
И за трети сезон на "Вина" няма да се уморят скоро да настояват феновете на сагата за тайни и вино. В момента обаче основната спънка е, че режисьорът Виктор Божинов е зает с шестия сезон на "Под прикритие". Със сигурност в БНТ имат предвид високия рейтинг на последните епизоди на "Вина" и пазят като коз искането за продължение в ръкава си.
А основната съставка на този сериал, който опиянява зрителите, е отлично написаната история, в която всеки може да се припознае, сигурна е продуцентката.
"Това са нормалните човешки взаимоотношения, любов и търсения - истории, които са лишени от пошлост - не се съмнява Надежда Цветкова. - Също така брилянтното актьорско присъствие, режисурата, но не на последно място смятам, че като основен герой бе и красотата на локациите, която спечели публиката. С лекота се пленяваш от прелестта на природата в Сандански и околията."
Продуцентката се гордее, че вторият сезон надскача първия, макар времето критично да притиска целия екип да работи бързо. Това се налага, тъй като БНТ много скоростно поръчва нови епизоди, след като става ясно, че публиката е полудяла по семейната история на Филип.
"Най-важно беше сценаристите да имат сигурността, че ще могат да напишат добър текст така бързо. Главният сценарист Ваня Николова ме увери, че ще се справят - обяснява Цветкова. - Доверихме им се и те наистина си свършиха задачата повече от чудесно. Опасенията ни от пагубни грешки, тъй като, докато снимахме едни епизоди, се пишеха следващите, се опровергаха. Вкарахме нови персонажи и нови локации. Успяхме да отидем и до Италия, и до Бургас. Вторият сезон стана по-динамичен и жив. Все пак моят професионален съвет към всички колеги е да си дават достатъчно време за качествена подготовка, тогава няма как да не стане хубав продукт."
За нея най-голямата професионална трудност е да стикова всички елементи на реализация спрямо извънредно кратките срокове и бюджетните рамки, без да се засегне творческото съдържание. Това е възможно в работа с екип от професионалисти с голям ентусиазъм.
"Не беше лесно, макар и с най-големия бюджет, който отпуска БНТ, която е начело във филмопроизводството в сравнение с другите телевизии в страната. Защото за сериал като този, който се снима изцяло в командировка, всичко жестоко се оскъпява - разяснява продуцентката. - За мен е много важно да не се ощети творческата страна за сметка на логистичната и организационната. Това е много труден баланс. Слава Богу, има друг плюс, когато се снима в провинцията у нас. Хората са в пъти по-сърцати и гостоприемни, отколкото в столицата. Ако не бяха големите сърца на всички в целия регион, както обичам да го наричам - Долината на слънцето, това просто нямаше да бъде възможно. Истината е, че без приятели кино не може да се прави в България. Ние сме страна с малък пазар с по-малки възможности. Не можем да се сравняваме със Запада по бюджетите им и завишените им ресурси. Но те не могат да се сравнят с нас по приятелства и големи души. Вярата ми в нашата човещина се завърна за още дълго след "Вина"."
Освен всичко Цветкова така се влюбва в Сандански и новите си приятели там, които я зареждат с вдъхновение, че взима трите си деца и се премества да живее там. Тя още от самото начало очаква, че "Вина" ще се радва на интерес, но остава изненадана от емоциите, които събужда сериалът у толкова много хора. Осъзнава, че са направили голям бум, когато инициира прожекция за финала още на първи сезон на площада в Сандански, за да благодари на всичките им партньори от региона и да зарадва местните хора. Само че на събитието отиват стотици почитатели от цяла България.
Според Цветкова, когато става въпрос за продължение на "Вина", задължително трябва да има надграждане.
"С този екип винаги може да измислим как да преминем към следващ сезон, макар че финалът е доста изчерпателен във всеки аспект. От една страна, си мисля, че продължение на сериала би "разводнило" историята, но от друга - бихме придали по-висока стойност на проекта с евентуална международна копродукция. За тези мечти има още повече пространство след доказания интерес на HBO към нашите сериали."