- Много истински истории на трудно оцеляване оживяват във филма
- Всички изби в този край са на близки разстояния - 20-30 минути една от друга. Никъде в страната няма такава концентрация
Нашата публика е зажадняла за положителни послания. В този филм няма кръв, има драма, както е и в живота. От него лъха общото усещане за красота, за позитивност, за вяра, че можеш да се справиш с всякакви предизвикателства. И най-важното е, че всъщност главният герой е красивата ни природа.
Това е обяснението за фурора на филма "Вина" според Любка Зикатанова, която заедно с мъжа си Никола и двете им деца са собственици на "Вила Мелник". В телевизионната лента името на винарната е "Маркова изба" и там са заснети голяма част от сцените. В деня на отворените врати за почитатели на филма преди излъчването на последния епизод от втория сезон бе организирана обиколка по снимачните локации. Събраха се стотици фенове от цялата страна. Зрители пропътуваха по 500 км от Варна, Хасково, Троян и други градове, за да се докоснат до любимите актьори и да видят с очите си къде са правени снимките.
"Някои ме питаха дали кадрите, заснети от дрон на обширните подредени лозя и на цялата заобикаляща природа, не са правени в Тоскана. Разказах им, че всичко, което виждат на екран, си е наше, родно. Тепърва българите преоткриват красивия Мелнишки край", допълва Любка Зикатанова.
Преди началото на снимките за първия сезон нейни познати разказали, че кинаджии искат да правят филм, дали би се съгласила. Тя пък учудена попитала какво общо има с киното, но щом разбрала, че филмът ще е за вино, веднага се съгласила. Пристигнал екипът от режисьори, сценаристи и продуценти.
"Може ли да снимаме тук?", попитал режисьорът Виктор Божинов.
"Може, но при едно условие - да покажеш колко е красив този район", отговорила му Любка и получила обещание. Сега вече е доволна, че желанието е изпълнено.
Още след първия сезон миналото лято посещаемостта във винарната се е увеличила с 30%, като голяма част от гостите били българи, живеещи в чужбина.
"Филмът бе прекрасна реклама и работи за българската винена индустрия. Печелят всички от туристическия бранш - винарни, ресторанти, хотели. Спечелихме за каузата да популяризираме българското вино. Бих искала да има още родни филми с такова позитивно послание. Тук вече живеем с този филм, надяваме се да има и трети сезон, независимо дали ще се снима при нас или на друго място", допълва собственичката на избата.
Сега след фурора на "Вина" местният бранш вече мисли как да запази високото ниво и какво ново да предложи на очакваните още повече гости, за да открият красотата и енигматичността на този край.
Домакините на снимките в "Маркова изба" останали силно впечатлени от организацията, дисциплината и коректността на екипа на филма.
"За първи път видяхме как се ражда един филм - това е изключително дисциплинирана гилдия. Всеки ден на снимки бяха 40-50 души, работиха по предварителен график, който ни бяха дали. За първия сезон стиковането на нашата и тяхната работа беше по-лесно, защото тогава снимаха през пролетта и лятото, когато нямаме много работа.
За втория сезон снимките бяха от есента, когато е гроздоберът, но и тогава успяхме да се стиковаме. Снимачният процес не попречи на винарната да оперира нормално. Понякога се налагаше да отложим бутилиране с ден-два заради снимките или да услужим на екипа с кашони и бутилки за тяхното "Марково вино". И телевизионният, и истинският винарски екип се сработиха отлично", разказва Любка.
Екипът на винарната консултира сценаристите и актьорите за достоверността и автентичността на сценария и на актьорската игра. Главният енолог Момчил Миков е предал част от своите знания на "технолозите" в сериала - Елена Телбис (Елина) и Герасим Георгиев-Геро (Наско), за да бъдат тяхната актьорска игра и реч автентични.
Любка и Никола Зикатанови са предоставили и сватбения си ретро автомобил, който кара във филма Дария Томова (актрисата Лилия Маравиля). В продукцията няма декори, всичко е реално, може да се види и сега, след края на втория сезон.
Някои моменти от сериала са вдъхновени от реални случки. Разказът във втория сезон с появата на нова винарна "Алени хълмове" в началото като конкурент, а после като партньор, всъщност е почти реален. Малка, семейна винарна "Маркова изба" и срещу нея се изправя ултрамодерна винарна "Алени хълмове", която тепърва ще се развива.
"Нашата винарна още не е готова, в строеж сме и се дооборудваме, наистина сме на около 300 метра от колегите. Имаме лозя от 8 години и преработваме гроздето си в съседните винарни. Първата ни реколта обаче от 2015 г. около 15 хил. бутилки са бутилирани точно във "Вила Мелник", или както е във филма "Маркова изба", разказва изпълнителният директор на "Айя естейт" Марияна Казакова, където са снимани сцените от "Алени хълмове".
Тя за първи път е видяла с очите си как се прави филм и останала впечатлена, но и изненадана от къртовския труд на целия екип, стиковката между много хора, използването на различна техника.
Казва, че когато зрител гледа готовата продукция, не предполага какво стои зад красивите кадри и отличната актьорска игра.
"В целия свят филмите на тема кулинария и вино имат голям успех. Има много продукции, това е някаква световна мода, и ето че и ние сме в крак с тенденцията. Тази тематика е любопитна за зрителя и наистина филмът надмина всякакви очаквания за успех, особено втория сезон, който надмина първия", допълва Казакова.
Категорична е, че винарните в Мелнишкия край хем са конкуренти, хем са партньори, точно както в сериала.
"Ние сме добронамерени съседи. Имаме своите различия, но и работим заедно при определени ситуации. И няма как да е иначе, защото си давам сметка, че при едно природно бедствие например първият, който ще ти се притече на помощ, е съседът - да изпрати хора, техника.
А и не само в такива кризисни ситуации, и в други моменти си помагаме, защото поединично нито един няма да оцелее. И във филма тази линия е застъпена - когато Корнишона обира лозята на едната винарна, останалите помагат, като й предоставят част от реколтата си", добавя Казакова.
Тя е категорична, че филмът е сериозна реклама на винения туризъм в района. Само около Сандански и Петрич човек може да обиколи поне 10 винарни за два дни. Всички са на близки разстояния - 20-30 минути една от друга. На друго място в страната няма такава концентрация на изби с висококачествено вино.
В сериала главната героиня Елина е тази, която организира винарните от района за общ винен фестивал и създава карта на винените маршрути. Нейното желание да организира сътрудничеството между винарните в района има аналог в реалността.
Част от актьорите били ценители на виното, други - не, но след снимките вече 100% всички станали фенове на питието на боговете. За винарите били открехнати вратите на снимачния процес, а за актьорите - технологията на винопроизводството.
"Най-малкото актьорите се научиха как да дегустират вино, защо чашата се държи за столчето, за какви показатели да следят и как да разпознават качествената напитка", казват винари.
При обиколката на снимачните локации с фенове на "Вина" техен гид бе режисьорът Виктор Божинов.
"Мислих си, че той ще разказва на хората за филма, а се оказа, че е невероятен гид в избата. Толкова компетентно обясняваше процесите в направата на вино и те получиха реална представа, че това не е "боднеш пръчка - пиеш вино", впечатлена е Любка Зикатанова.
Екипът на продукцията останал очарован от Мелнишкия район. Изпълнителният продуцент Надежда Цветкова пък малко преди снимките на втория сезон се преместила от София да живее в Сандански. Поне още двама души от екипа са споделили, че ще си търсят някакъв малък имот, за да идват на спокойствие и красива природа в района.
"Миналато лято ми каза, че иска да се премести да живее в Сандански и да запише трите си дъщери в нашата гимназия, но не приех на сериозно думите й.
На 14 септември ми се обади и каза, че на следващия ден двете близначки и третата дъщеря идват на училище при нас. Така и стана - преместиха се в нашия град, а момичетата много добре се адаптираха към новите си съученици", казва директорът на Земеделската професионална гимназия "Климент Тимирязев" Емил Терзийски, който е и член на "Дестинация Сандански" - сдружение на хотелиерите, ресторантьорите и туроператорита в района.
На заседание на Управителния съвет е било взето решение да се подкрепи сериалът, като преди първия сезон бизнесът гледал с леко недоверие, но след това имало вълна от желаещи да се включат. Екипът от първия сезон се хранел в столовата на гимназията и в кухнята помагали и ученици.
"Искахме да осигуряваме храната и за втория сезон, но вече имаше страшно много ентусиазирани ресторантьори и те поеха тази задача", допълва Терзийски.
Той също е част от снимките. Появява се за кратко в сцена на общо събрание на винарите, когато се решава как да се подпомогнат тези, чието грозде е откраднато. Тогава Геро казва, че и лозята на земеделската гимназия са обрани и се решава и училището да получи грозде като подарък от съседните лозя, а директорът благодари.
"Видях как едни 5 минути на екрана се снимат по няколко пъти, докато режисьорът каже: "Готово!" Страшна организация имаха, нямаше звезди с претенции. Всички бяха професионалисти, които искаха да си свършат отлично работата", заключава училищният директор.
Данните от пийпълметрията потвърждават огромен зрителски интерес, който е с 30% по-висок във втория сезон в сравнение с първия.
"Това показва, че сме си свършили работата добре, щом хората се вълнуват. Това, че има ръст от 30%, дава някакъв смисъл, защото рядко се случва вторият сезон да е категорично по-успешен от първия, така че съм благодарен на аудиторията", казва Виктор Божинов.
За фурора, който "Вина" направи, особено с втория сезон, вероятно заслуга имат и двата исторически епизода. Те са снимани в Кордопуловата къща в Мелник, която е най-голямата възрожденска къща на Балканите, построена е през 1754 г. и е паметник на културата с национално значение.
Във филма, както и в действителност, тя е принадлежала на известна мелнишка фамилия, които са търгували с вино из цяла Европа, като най-често виното е пътувало за Венеция и Париж.
И на тази снимачна локация всичко е напълно автентично, с цялата си красота и блясък на дома на едно заможно семейство.
"Когато видяхме какво правят тук, предложихме да се включим и измислихме цялата история с ретро автомобилите и епохата в двете серии. Предоставихме за използване от екипа забележителни екземпляри на автомобилната индустрия", разказа Кристиян Желев, куратор на музея на ретро автомобили към винарската изба "Златен Рожен" край село Капатово.
И двете коли са "Мерцедес", като колата на Марко е произведена през 1930 г. в Германия, най-луксозният модел на марката, и е показана за първи път на Парижкия автосалон.
Вторият автомобил е червеният, от 1935 г., с който пристигна цар Борис Трети пред дома на Марко в Кордопуловата къща. И двата автомобила и в момента са в движение, както и останалите уникални ретро коли в музея.
"Виктор Божинов много държеше на историческата достоверност и коректност. В този период у нас са се карали коли от марки, които са имали представителства в България.
И тези две коли са напълно автентични. Червената се е движела до 1960 г. по улиците на Германия. Има само едно дребно подобрение. Мигачите й са били две пръчки със светлоотразители, които при завиване са се показвали и после се прибирали. Те си стоят и досега, но сме поставили нови мигачи, все пак колата е в движение и трябва да се осъвремени", допълва Желев.