- Със сребърното бижу с кауза се сдоби и Мария Габриел
- Дизайнерката е автор на последната статуетка на филмовия фестивал "Златна роза"
Медалиер, дизайнер, бижутер, художник, скулптор и майка. Така би изглеждала накратко визитката на Надежда Розева, чиято брошка наскоро блесна на ревера на елегантното синьо сако на вицепремиера и министър на външните работи в оставка Мария Габриел. Сребърното бижу, пресъздаващо женски образ в рокля, Розева прави по молба на фондация Emprove, която се занимава с превенция на насилието над жени. Средствата, събрани от продажбата на бижуто, се даряват за каузата на организацията. С нея отличават и британския посланик у нас - Н. Пр. Роб Диксън.
Че вицепремиерката носи неин дизайн, Надежда Розева научава случайно, а и двете не се познават. Всъщност Габриел се сдобива с брошката на събитие. “Когато политици, от които зависи тези теми да бъдат решени, им дават повече гласност, за нас това е важно”, каза за “24 часа” Розева. Макар самата тя да не слага име на бижуто, от организацията решават то да носи силното послание “Ранобудна”.
Зад каузата медалиерката застава с цялото си сърце и желание да помогне, защото е
свидетел на случай с насилие над близък до
семейството човек
Освен че работи активно в жанра на художествения медал и малката пластика, Надежда Розева е автор на последната статуетка, която получават победителите на фестивала “Златна роза”. И тъй като красивият образ на жената тя свързва именно с розата, статуетката представлява женско лице с развяна от вятъра посребрена коса. За направата ѝ от Националния филмов център (НФЦ) се свързват с авторката с идеята тя да измисли по-различна визия за 40-ото юбилейно издание на фестивала през 2022-а. Тази година статуетката ще бъде връчена за трети пореден път.
Нейна е изработката и на брошките на дамския бизнес форум на списание “Форбс”.
В момента Розева подготвя самостоятелна изложба по покана на Националната галерия в Скопие, където живее от 2 години. Това е първата експозиция на художествени медали в Северна Македония. Официалното откриване е на 11 април в историческата сграда на турската баня “Чифте Хамам”. Част от изложбата ще бъдат релефи, които Розева прави тази година и изработва от месинг, а след това посребрява. Три от тях показват интериора и екстериора на старата поща в Скопие. Престоят ѝ в македонската столица я белязва дълбоко, а и самата сграда, изгоряла до бетон преди десетина години, толкова я впечатлява, че тя решава да бъде основна тема в екпозицията ѝ. “Гледах стари снимки и говорих с хора, работили в нея. Участвах в няколко срещи с всякакви екипи и отговорни за сградата хора. Това наистина е било едно от бижутата на града”, разказва художничката.
Изкуството на медала все още не е особено популярен жанр у нас, въпреки че в Националната художествена академия (НХА) се преподава медална скулптура. Самата Надежда завършва там магистърска степен при проф. Богомил Николов със специалност “Художествен метал”. Преди това учи маркетинг в университета Rutgers в САЩ. След като влиза в НХА,
многократно ѝ се налага да прелита океана, защото
по това време работи в Ню Йорк
и същевременно обикаля света и участва в изложби в Япония, Германия, Италия, Белгия.
Всъщност първото ѝ участие в експозиция е в Португалия през 2004 г. Представители на Британския музей веднага забелязват работата ѝ. Когато дизайнерката се прибира вкъщи, получава официално писмо, в което я питат дали творбата ѝ е налична, защото искат да я откупят за колекцията на музея. През 2014 г. Британският музей откупува и втори медал. Следват музеи в Стокхолм, Берген, Кремница и т.н. А преди почти 4 години директорът на Българския антарктически институт проф. Христо Пимпирев я кани да изработи медалите, с които са отличени 70 антарктици по повод 30-ата българска антарктическа мисия. Бижутерката прави ръчно медалите, преплитайки в дизайна им ключови символи от българската полярна история, създаването на базата и откриването на пощенска станция на Антарктида.
През 2020-а по време на пандемията от COVID-19 Надежда Розева организира първото издание за българско изкуство - “Артко 19”, в София. На него успешно събира 100 художници и над 1500 произведения под един покрив. По време на локдауна много от хората на изкуството разполагат с повече свободно време, което провокира медалиерката да направи изложението.
Графикът на Розева с професионални ангажименти и изложби извън страната вече е препълнен. Затова потвърждение, че ще успее да покаже работите си и у нас, не дава. Покани за това обаче има. Все пак се надява, че през 2025-а ще има възможност отново да изложи художествените си медали, а и не само, и тук. Освен че борави отлично с метал и месинг, Розева
продуцира и пише сценария на късометражния филм “Медалът”
Получава и специална награда за участието си в конкурса на Асоциацията на медалиерите в Израел през 2005 г., когато се честват 200 г. от рождението на Ханс Кристиан Андерсен.
Години наред Розева се развива успешно в сферата на маркетинга, мениджмънта и пиара за културни събития. Тя управлява водеща галерия в София, продуцира над 20 концерта с класическа музика, заема позицията маркетинг мениджър на Софийската филхармония и организира най-голямото арт експо в България по време на пандемията. Но любовта към художествените медали и бижутата е по-силна от всичките ѝ други таланти. За себе си казва, че винаги споделя само неща, които са се случили или са в процес на планиране. Не украсява информацията, както често се прави, за да е по-интересно.
Сега бижутерката работи над няколко проекта, единият от които е свързан с опазването на културното наследство. От пандемията насам развива бижутерийната си линия, занимава се и с продуктов дизайн на нишови предмети за интериора, които са изцяло ръчна изработка от месинг.