Наследниците на друга народна певица - Мария Балтаджиева, твърдят, че е откраднала текста и музиката
Даньова мама думаше,
Даньо ле синко, Даньо ле,
кандисах мама, сандисах
Кандисах мама, сандисах
от бащините ядове,
от бащините кахъри.
Така започва известната народна песен “Даньова мама”. В изпълнение на Бинка Добрева тя носи радост вече 30 години, но за певицата се превръща в 4-годишно доказване на истината. През 2020 г. тя получава призовка от съда за дело, че е откраднала текста и музиката от народната певица Мария Балтаджиева. Наследниците ѝ от години претендират за правата на песента, но в края на януари Върховния касационен съд отсъди, че песента е народна, и оправда Бинка Добрева.
Народната певица чува за първи път “Даньова мама” в изпълнение на Мария Балтаджиева през 1989 г., когато е поканена да пее на концерт. Три години по-късно Бинка Добрева записва своята версия заедно с Александър Райчев, Нешко Нешев и Ангел Димитров. А познавачът на фолклора проф. Николай Кауфман прави обработката, аранжимента и адаптацията на песента. С нея тя прави бум в народната музика и до ден днешен се пее по фестивали. Това не е първата ѝ известна песен. Тогава Бинка Добрева е на 29 години и вече е разпознаваема като глас, а хората знаят “Драгано Драганке”, “Гергана”, “Ах, мерак”, “Звезда прелетя”. “Даньова мама” е включена и в репертоара на женския хор “Мистерията на българските гласове”, където Бинка Добрева пее от 1989 г до 2018 г.
“Когато песента стана популярна, направи бум, беше харесвана, обичана, тогава се чу от мен и се хареса моето изпълнение. Тогава Мария Балтаджиева започна да предявява претенции. Аз самата съм казвала многократно, че съм чула песента от Мария на този концерт през 1989 г. Но и много хора са я чули от мен и правят собствен вариант”, разказва Бинка Добрева пред “24 часа”.
Тя
получава призовка от съда
точно на рождения си ден
- 11 март,
през 2020 година. Преди това наследниците на Мария Балтаджиева опитват да докажат правата на песента в организацията на композитори, автори и музикални издатели за управление на авторски права “Музикаутор”. Тогава се свиква комисия от проф. Стефан Драгостинов, Дора Христова, Георги Андреев и Величка Чаушева, които обявяват, че не може да се обяви кражба на текста и музиката, защото песента е народна. Но наследниците на народната певица, починала през 2012 г., все пак продължават да търсят правата ѝ в съда.
“В “Музикаутор” са регистрирани 11 изпявания на песента от 11 различни изпълнители, всички са като аранжимент. Няма автор, защото всичко е под название “народни” като текст и музика. Има 14 броя на песента, записани в БНР, отново с музика и текст - “народни”. Намерила съм 11 източника, че това е песен, която е съществувала от нашите предци. Аз съм я направила по един начин. Това е вариантността в българския фолклор, но това не те прави автор. Решението на Софийския градски съд, Софийския апелативен и Върховния касационен е еднозначно - песента е народна”, разказва Бинка Добрева.
Според нея близките на Мария Балтаджиева се опитват да неглижират изпълнението ѝ, аранжимента на песента, който за онова време е иновация. “Всичко беше изпято от раз. Аз самата се чувствам много силна в бавната песен, така ми идва отвътре. Изпях я с дълъг тон, а за това се изисква майсторство, което не всеки може да направи”, казва народната певица.
През всичките години наследниците на Мария Балтаджиева я нападат в социалните мрежи. Те искат от певицата да им плати 10 хил. лева за правата на “Даньова мама”. Но през цялото време Бинка Добрева не отвръща на нападките, а търси истината. “Хората ме поздравиха за начина, по който се защитавах - не грубо, не обидно. А аз възпитавам с поведение и приказките си. Светът се крепи на доброто, не може да искаш добрини да ти се случват, а да лъжеш. С лъжата не се стига далеч”, казва народната певица.
Посочената песен има характера на фолклорна творба по смисъла на чл.4, т.3 от ЗАПСП, т.к. музиката и текстът ѝ се отличават с типичните за фолклорното творчество вариантност на текста и музикалната структура на песента, даващи основание да се интерпретират по различен начин от много изпълнители, без който и да е от тях да претендира за авторство, била е изпълнявана от много други изпълнители на фолклорна (и не само) музика, всеки от които е придавал различно звучене на песента, вкл. е била изпълнявана и при вариантност на текста ѝ.
Това пише в решението на Върховния касационен съд, който отсъди, че Бинка Добрева не е откраднала текста и музиката на “Даньова мама”. Народната певица е открила част от текста - “кандисах, мама, сандисах”, да присъства 700 пъти в научните сборници. Това е доказателство, че текстът съществува в българския хайдушки епос и не може да е авторски.
“За първи път влязох в съда, не го пожелавам на никого, и то,
за да се извинявам,
че съм изпяла една
народна песен толкова хубаво
и народът я е харесал
Откакто се случиха тези неща, аз не я пея, докато не беше излязло решението”, разказва Бинка Добрева. “Те убиха една толкова хубава песен, те не искат да съществува, не обичат народната музика”, казва певицата.
Тя е преподавател в Югозападния университет в Благоевград и скоро ще започне да предава “Даньова мама” на студентите си. “Защитих доцентура, когато получих призовката. Казах си, че не трябва да позволявам да се разболявам, а да работя още повече, тогава се хванах в ръце и направих Монография “Възрастови особености при фолклорните класове - проблеми и методите за преодоляването им”. Създадох Международна фолклорна академия, подготвяме таланти от Царево”, казва певицата. Тя прави майсторски класове и ѝ предстои да организира национален фолклорен конкурс - “Модерни звуци от миналото”, който ще се състои в София. И до ден днешен продължава да записва нови песни. “Работата ме съхрани. Ако човек седне да чете лошите коментари, няма да може да се познае”, казва Бинка Добрева.