През следващите години е напълно възможно българската цигуларка Албена Данаилова да стане концертмайстор на Новогодишния концерт на Виенската филхармония в Златната зала на “Музикферайн”. Но все още това не се е случило, както бе тиражирано в много медии през изминалите дни. Талантливата музикантка бе първи помощник на концертмайстора Райнер Хонек на 1 януари, а диригент бе Кристиан Тилеман.
Съвсем точно обяснение преди изявата на Албена Данаилова и нейното участие в концерта даде в профила си във фейсбук нейната колежка Милена Златарова, първа виола на Софийската филхармония: “Не, Албена Данаилова няма да води Новогодишния концерт на Виенската филхармония, не и тази година. И не е водила и в предишните години. Този израз може да се употреби единствено за концертмайстора на дадена програма, който седи от дясната (външната) страна на първия пулт на групата на първите цигулки”. Златарова обяснява, че човекът, който седи отляво до него - там, където е Данаилова, изпълнява функцията на помощник-концертмайстор. Концертмайсторът е връзката между оркестъра и диригента, той приема указанията на диригента, прилага ги и следи за тяхното изпълнение в оркестъра. Може да коментира заедно с диригента детайли от програмата, художествени изисквания, представянето на другите групи в оркестъра и т.н. Тоест
той има водеща функция,
свързана с определени правомощия и отговорности. А човекът до него от своя страна трябва да му помага в изпълнението на тези отговорности и не е във водеща, а в спомагателна позиция.
Виенската филхармония пусна снимки както от репетициите, така и от самия концерт, на които се вижда българската цигуларка, седнала отляво на концертмайстора Райнер Хонек, именно в позицията на помощник-концертмайстор в това събитие.
Според Милена Златарова объркването тръгва от публикация на британския музикален критик Норман Лебрехт в неговия блог за класическа музика Slipped disk. Според нея той често се поддава на изкушението да пуска непроверена, непълна или подвеждаща информация на сайта си. “На мен също много ми се искаше новината да е вярна, защото да си концертмайстор на тази програма е изключително престижно. Не знам по какви причини не ѝ се поверява. Може би по традиция се възлага на концертмайстора с най-дълъг опит. Все пак говорим за една много консервативна институция, в която Албена успя да се пребори и не само да спечели, но и да задържи мястото си на концертмайстор благодарение на прекрасните си качества като цигулар и като човек”, пише още Милена Златарова. Добавя, че интервюто, което излезе с Албена Данаилова в “Ню Йорк Таймс”, показва, че от страна на мениджмънта на Виенската филхармония има желание да се акцентира върху нейната роля в оркестъра и да я направи по-видима. И най-вероятно един ден ще заеме лидерското място и на новогодишните концерти.
Кариерата на Албена Данаилова е предопределена. Израснала е в семейство на музиканти. Родителите ѝ са пианистката Виолета Попова и цигулковият педагог Боян Данаилов. Самата тя започва да свири на цигулка в съвсем ранна детска възраст, хваща инструмента за първи път още на 5 г. Учи в Националното музикално училище “Любомир Пипков” и Музикалната академия “Панчо Владигеров” при преподавателите Нели Желева и проф. Дора Иванова. Талантът ѝ е оценен на много фестивали. Носителка е на награди от конкурсите “Светослав Обретенов”, “Млади музикални дарования”, “Ян Коциан” и “Концертино Прага” - Чехия, “Тибор Варга” - Швейцария, “Виторио Гуи” - Италия.
През годините Албена Данаилова не спира да се усъвършенства и завършва Висшето музикално училище в Росток, Германия, при проф. Петру Мунтеану. След това продължава образованието си в майсторски класове на Ида Хендел, Херман Креберс и т.н. Българката се явява на конкурс и получава мястото на втори цигулар в Баварския държавен оркестър, където през 2003 г. става първи цигулар, а през 2006 г. - концертмайстор. През сезон 2003/2004 г. се изявява и с Лондонския филхармоничен оркестър. Професионалните ѝ ангажименти я срещат с музиканти и диригенти като Сейджи Озава, Даниел Баренбойм и Лорин Маазел.
След тежка селекция през 2008 г. Албена Данаилова
става първата жена концертмайстор
в дългогодишната история на оркестъра на Виенската филхармония. Две години е пробният ѝ период, след което е назначена на постоянен договор. Тя има и много успешна кариера като солист и камерен музикант. Свири често в България, Германия, Израел и САЩ. Тя е професор по цигулка във виенския държавен университет. А инструментът, с който свири, ѝ е предоставен от Австрийската национална банка.
В Новогодишния концерт на Виенската филхармония Албена Данаилова участва вече повече от 10 г. Милиони зрители от над 100 държави в цял свят застават всеки път пред телевизорите, за да се наслаждават на виртуозните изпълнения на музикантите. В състава на Виенската филхармония има още една българка – Даниела Иванова, която свири на виола. В момента от 145 музиканти в прочутия оркестър 24 са жени.
Албена Данаилова съчетава работата с отглеждането на двете си деца и много се надява те да тръгнат по нейния път, защото определя професията си като най-хубавата на света. В свободното време обаче не слуша класическа музика, отделя го да навакса със съня и обожава да пътува, разглеждайки нови красиви места.
От 10 години милиони зрители от над 100 държави гледат цигуларката Албена Данаилова на Нова година
Албена Данаилова е концертмайстор във Виенската филхармония.
В свободното си време не слуша класическа музика, предпочита да пътува