Няма вече зрителски и фестивални филми. Добрият филм е и с много награди, и с пълни салони
Въпреки минималната подкрепа на държавата през последните 10-15 години български филми я затрупаха с международни награди. Тя, държавата, въобще не се трогна от това.
Сега таим надежда за “Оскар”, защото “Уроците на Блага” наистина има своите качества да се пребори за заветната статуетка за чуждестранен филм.
Според Закона за филмовата индустрия (ЗФИ) държавата субсидира проект за игрален филм с 80 на сто от бюджета му.
Останалите 20 на сто трябва да осигури продуцентът на спечелилия проект. Негово е решението как да става това - с бартерни сделки, с продуктово позициониране, чрез копродуциране или осигуряване на пари от фондове от чужбина.
Дойде време количеството да се превърне в качество. В киното ни навлезе младо поколение режисьори, сценаристи, оператори и др., които не са обременени от идеологически глупости и имат модерно мислене и действие.
Много от тях - от кастинга до звукарите, “стажуваха” в чуждестранните продукции и овладяха тънкостите на професиите си.
Стефан Командарев не е единственият, който печели толкова много награди и признание в чужбина. Ако погледнем обективно и измерим нещата с чуждестранни награди, можем ли да кажем, че киното ни навлиза в свой златен век?
Филмът на Надежда Косева “Ирина” е отличен с над 20 международни признания. Най-много от тях са за най-добра актриса на Мартина Апостолова в ролята на Ирина. Тя е една от десетте избрани за “Европейска изгряваща звезда” на Берлинале 2020. Журито аргументира своя избор с факта, че Мартина Апостолова “пресъздава своята героиня с архетипна сила, поразяваща публиката навсякъде по света”.
“Ирина” попадна и сред шестте номинирани филма за т.нар. европейски Оскари - в категорията “Европейско откритие” (European Discovery - Prix FIPRESCI)У. Номинациите се определят от Европейската филмова академия и EFA Productions.
Сред важните световни отличия, спечелени от българския екип, са: най-добър филм и наградата на публиката на 14-ия фестивал на югоизточното европейско кино в Лос Анджелис.
Награда за режисура на 16-ия международен кинофестивал Skip City в Япония.
Награда за най-добра актриса на Международния филмов фестивал в Тбилиси.
Награда за най-добър дебютен филм и награда за най-добра актриса на 28-ия фестивал за източноевропейско кино в Котбус, Германия.
Награда за най-добър филм “Златна сова” на 16-ото издание на Международния фестивал в Тирана.
Призът на екуменическото жури за Надежда Косева и Специалната награда на журито за Мартина Апостолова на 34-ия филмов фестивал във Варшава.
Режисьорско-съпружеско дуо Кристина Грозева - Петър Вълчанов се превърна в истинска машина за чуждестранни отличия и признание. Най-голямата им награда засега е “Кристален глобус” за “Бащата” - най-добър филм на Международния фестивал в Карлови Вари през 2019 г.
“Бащата” получи признание и на 17-ото издание на фестивала в Тирана - голямата награда “Златна сова” за най-добър филм. И още: наградата за режисура и наградата на публиката на МФФ в Сахалин, Русия. Взе “Гран при” за най-добър филм, наградата на публиката и наградата на младежкото жури на юбилейното 20-о издание на фестивала в Арас, Франция, и др.
Филмът им “Урок” извоюва над 30 отличия, от които над 20 чуждестранни: в Сан Себастиян, Варшава, Токио, Еквадор, Гьотеборг, Анже - Франция, Вилнюс, Клуж-Непока - Румъния, и др.
Многократно награждаван е и филмът им “Слава” - в Локарно, Хихон, Минск, Калкута и др.
Три приза бяха връчени на испано-българската копродукция “Васил” на режисьорката Авелина Прат в Лече, Италия: наградата на публиката, наградата на Cineuropa и награда на журито - специален диплом за актьора Иван Бърнев в главната роля.
Блестящото изпълнение на Бърнев, личното му присъствие в Лече и възможността да общува със зрителите са решаващи за спечелване на вота на публиката.
“Дзифт” на Явор Гърдев спечели “Сребърен св. Георги” за режисура и наградата на руските клубове за най-добър филм в конкурсната програма. Участва в много международни фестивали, печели награди във Вилнюс, Висбаден, Чунгмуро (Сеул), Салерно (Италия) и др.
Филмът “Ага” на Милко Лазаров е удостоен с над 40 международни награди от фестивали и кинофоруми.
Тези престижни награди и отличия са не само повод за гордост, но и разкриват потенциала на българското кино в неговото развитие и стремеж да се превърне във все по-разпознаваемо в световен мащаб.
И наистина бяха заснети много качествени филми, които могат да издържат на критиката на зрителите. Защото в последна сметка техният брой е важен при оценката на даден филм. При това много важен.
Ето няколко успешни филма:
“Петя на моята Петя” на режисьора Александър Косев, вдъхновен от живота и творчеството на бургаската поетеса Петя Дубарова.
Драматичният трилър “В сърцето на машината” на Мартин Макариев, награден със “Златна роза” във Варна и обявен за най-добър филм на “София филм фест през 2022 г. Типичен “затворнически филм”, заснет по действителен случай.
Драмата “Шекспир като улично куче” по сценарий и режисура на актьора Валери Йорданов, който спечели 6 награди на фестивала във Варна, включително и за най-добър филм. За трудния избор, който трябва да изберат две момчета, при правила, които определя улицата.
Филмът “Диада” на режисьорката Яна Титова, който подели “Златната роза” с “Уроците на Блага”. Разглежда темата за сложните взаимоотношения между родители и деца и колко важна за тях е майчината топлина.
Разтърсващият филм “Майка” на Зорница София, също заснет по действителен случай в България и Кения. Българска жена не може да има деца и отдава своите чувства на страдащи деца от Кения.
“Голата истина за групата “Жигули” на Виктор Божинов. Чистокръвна комедия с участието на доказани звезди: Михаил Билалов, Димитър Рачков, Филип Аврамов и Герасим Георгиев-Геро. Неслучайно филмът се радва на голям зрителски успех.
Драмедията с елементи на романтика и филм ноар на Ивайло Пенчев “Като за последно”, в която можете да видите Мария Бакалова, преди да превземе Холивуд. И да се смеете от сърце.
Вечен е спорът в киногилдията делят ли се филмите на зрителски и на фестивални и кои са по-добрите.
Мисля, че най-добрите са тези филми, които печелят много награди и същевременно пълнят салоните със зрители.