Американците полудяха по наподобяващите пантофи Hey Dude, измислени от италианеца Алесандро Розано
Представете си как в родината на едни от най-красивите и елегантни обувки в света, каквато е Италия, може да се гледа на тези грозновати мокасини, наподобяващи пантофи - Hey Dude (в превод - “Хей, пич”). Може да ги видите нахлузени на краката на мъже и жени на средна възраст, докато си пиете кафето в бара на плажа до Рим, или пък си купувате вестник от кварталната будка. С платнените и удобни, но според италианската естетика – грозни обувки, ще видите, че е обут и чичкото, който разхожда кучето си, или пък жената, която отива да напазарува в близкия супермаркет.
Става дума за набиращите все повече скорост сред хората на средна възраст обувки Hey Dude. Те наподобяват пантофи, но са предназначени за улицата. Много са леки, имат ластици вместо връзки, така че не изискват сложната операция от навеждане и завързване. Освен това прилепват, или по-скоро обгръщат плътно ходилото, защото са от плат и гумена подметка. Но нека да си го кажем – те са толкова грозни, че чак са симпатични. Или с други думи – принадлежат към категорията на онези предмети, които в грозотата си започват да ни изглеждат красиви.
Любопитното е, че техен създател е италианец и че той става милиардер, продавайки “некрасиви” обувки в света. На всичкото отгоре 55-годишният Алесандро Розано, бащата на Hey Dude, е роден в Тоскана, родното място на едни от най-елегантните марки обувки. Там са например суперлуксозните марки “Гучи” и “Ферагамо”.
Неговата “Америка” обаче се оказва Хонконг, откъдето стартира бизнеса си за милиарди. Там е много по-близо до Китай, Индонезия и Бангладеш, където произвежда продуктите си. След това пък ги “изстрелва” към САЩ и Европа. Големия си удар обаче италианецът прави, след като завладява американския пазар, и то почти без никаква реклама. Жителите на много щати разграбват мокасините му като топъл хляб и много от доставчиците и търговците едва смогват да отговорят на поръчките.
Кой е Алесандро Розано?
За широката публика той е напълно непознат, въпреки че е милиардер. За неговото скоростно изкачване в света на модата обаче писа неотдавна и американското списание “Форбс”. Розано е роден в Тоскана и учи външна търговия в град Пистоя. Още от 18-годишен се занимава с дизайн на обувки, след това основава фирма за дистрибуция на обувки. После пък има и фирма за дървени часовници. Основава и компания за
дървени налъми с пружини в подметките
Никое от тези начинания обаче не успява. През 2008 г. поставя началото на Hey Dude. На връщане от свое пътуване в Китай италианецът си дава сметка, че не съществуват модерни обувки, които да са и удобни като пантофи. Затова решава да създаде точно този тип мокасини. Те не са скъпи – струват около 50-55 евро. Има и дамски модели, които са екологични и непромокаеми. През периода на пандемията, когато хората навличат удобни дрехи, обувките на Розано правят истински бум.
Той успява с бизнеса си без никакво финансиране, с минимален маркетинг и без почти никакви кампании в социалните мрежи. Начинанието жъне неочакван успех и за самия му създател. През декември 2021 г. си дава сметка, че това е моментът да обере реколтата от посятото. Затова и продава марката си за 2,5 млрд. долара на Crocs, компанията производител на прословутите гумени налъми, които също са от категорията “грозни, но симпатични”. Самият Розано има офис в групата и сега се посвещава на благотворителни кампании.
Как спечелва парите си в Америка? Преди две години притеснението на местната верига от 73 магазина за удобни обувки Brown’s Shoe Fit е дали има в складовете си необходимия брой чифтове Hey Dude, за да отговори на искането за тях. То е неудържимо. “Цялата нация искаше да се домогне до тези обувки”, казва Адам Смит, мениджър на веригата.
Именно американците, любители на комфортните мокасини, се оказват и решаващи за бързите милиарди на Алесандро Розано. Съдружникът му и дистрибутор в Америка – италианецът Даниеле Гуди, също забогатява. Неговите нетни печалби от обувките достигат $ 650 млн.
И “Крокс” са изключително удобни чехли. Малцина може би знаят, че 200 бройки от разпространените днес в цял свят леки гумени налъми се продават за пръв път през 2002 г. Това става по време на панаир за плавателни съдове в Америка. Чехлите стават популярни много бързо въпреки скромната рекламна кампания.
Успехът им се дължи на оригиналния дизайн, на комфорта, на чувството за “хлад” в летните жеги и на
незапотяването на краката
През 2006 г. “Крокс” купува канадската Foam Creations, която ги реализира първа, а с нея - и патента за антибактериалния материал,от който се правят. Чехлите се продават във все нови и нови цветове и десени. След първоначалния лек спад в продажбите през 2018 г. групировката отбелязва истински ренесанс, след като чехлите се появяват в колекциите на Balenciaga по време на седмицата на висшата мода в Париж. Бумът идва по време на пандемията от COVID, когато всички обуват удобни обувки. През 2021г. компанията завърта оборот за 2,3 млрд. долара и се затвърждава като евъргрийн марка.
Царят на грозните удобни обувки несъмнено е марката “Биркенщок”. През последните десетилетия германските чехли са непрекъснато на гребена на вълната, носят ги и млади, и стари заради удобството за стъпалото, което предлага дизайнът им. Сандалите фигурират дори във филма феномен на това лято “Барби”. Въплъщаващата се в нея Марго Роби сменя обувките си с висок ток с розови “Биркенщок”. Така грозноватите сандали се превръщат в желан моден аксесоар.
Началото им води към далечната 1774 г. и към обущаря от Ланген-Бергхайм Йохан Адам Биркенщок, смятан за техен баща. Две поколения по-късно
наследниците му измислят и коркова стелка,
която придава още по-голям комфорт при стъпване. Бумът е обаче през 60-те години на миналия век, или след измислянето на модела “Биркенщок Мадрид”. Производителят сравнява анатомичната стелка на обувката с “легло за стъпалото”. Моделът “Аризона” през 1963 г. пък се превръща в най-продавания. Така бившите “сандали на германците” през 90-те години стават сандали, които се търсят по цял свят.
Неотдавна фирмата обяви, че възнамерява да пристъпи към първото публично предлагане на акции на Нюйоркската фондова борса, като според експерти стойността ѝ може да надхвърли 8 млрд.долара.