"Хага" в Народния театър е най-силната пропагандна срещу войната в Украйна
Много, много силен спектакъл е “Хага” в Народния театър!
Галин Стоев доказва, че е владетел на непсихологическата сцена и когато темата на представлението засяга актуални събития като защитата на Украйна срещу военната агресия на Путин, въздействието върху зрителя е мощно и моментално.
Обяснението в програмата на спектакъла по текст на украинката Саша Денисова е, че “Хага” е “политическа фантасмагория по действителен случай”. Действителният случай е войната, а фантасмагорията е събитие, засега въображаемо, което искаме да стане реалност - съдебен процес против виновниците за жертвите и страданието на обикновените украинци. Процесът е
в Хага, където съдиха военните престъпници на Хитлер
Паралелът е първият ритник срещу Путин.
Вторият е изборът на изпълнителя на ролята на руския диктатор – Радена Вълканова, сложила си рехавата, бозава косица на Путин, разпореждаща се в пространството, сякаш го владее, но винаги с поглед към пейките с останалите подсъдими, да не би да остане сама далеч от тях, че да излезе представата, че Путин е единствено виновен за зверствата, мародерствата, тъпотата на военните, загубите на животи и сред руснаците. Женският Путин веднага дискредитира президента, стремящ се да върне имперската слава на Русия. Какъв ти Петър Първи, каква ти Екатерина Велика!
Галин Стоев майсторски владее пространството, редувайки колективни сцени на Путин и неговите съратници с битови сцени от военния живот (окарикатурени или представени като обвинение) или с монологични публицистични изяви на някои от приближените на диктатора, така че монологът въздейства като прокурорско обвинение.
Като медиатор между приближените, изправени заедно с Путин пред съда, играе момиче, в един момент откъсващо се от процеса и участващо във военния конфликт като жертва и обвинител (Кремена Деянова, студентка на Грети Младенова в НАТФИЗ).
Много драго ни става, когато гледаме как избраният от Путин елит на руската нация действа и говори гротескно, опитвайки се да отмахне вината за войната и да я стовари върху Путин. В тези сцени се проявяват Васил Драганов, Юлиан Вергов, Христо Петков, Дарин Ангелов, Пламен Димов, София Бобчева, Христо Терзиев, Димитър Николов, Стелиан Радев, Илиана Коджабашева. Смешните оправдания, които
звучат зловещо заради нашето знание за реалната жестокост
на руската агресия, внасят черен комичен тон в действието. Все едно, че при полагане на ковчег в гроба пада капакът и оттам ни поглежда зловещото лице на мъртвеца.
От монолозите на приближените на Путин най-силно ми се понрави избухването на Велислав Павлов, може би заради връзката между световната почит към класиците на руската литература и изкуство и срива, който причини войната на Путин. Велислав си го бива в публицистичната защита на позицията на неговия персонаж и той отлично се възползва от това си актьорско качество.
Последната част на този спектакъл се смалява до къщата на момичето, където руски куршуми убиват баща ѝ и дядо ѝ. Докато тя пита защо са загинали, какво са направили на голямата страна, трима руски солдати си разменят майтапи, споменавайки, че откъде да знаят кого убиват, стрелят и пускат бомбите, както са им заповядали и това е! Ха, ха, хаа! Пък после разбират, че унищожената цел била училище с 300 деца! Ха, ха, хаа!
И тук
онзи солдат в центъра на София
слиза от паметника, за да свали и открадне красивата шуба на стария украинец, защото не е виждал такава скъпа вещ, а пък виж ги ти украинците, какви хубави и интересни вещи имат! Като капиталисти! Не знам дали г-жа Мая Манолова и компания знаят, че защитават мародери и крадци, защото документите от безчинствата на руските солдати в окупираната България са засекретени. Те така интензивно грабят България, че за годините от 1944 до 1947 цената на окупацията стига до половината от целия брутен вътрешен продукт на България за тези три години. Документите за грабежа на руските солдати са скрити, но заради вътрешни дрязги изтича сведение за грабежа на прословутия маршал Жуков, завоевателя на Берлин, победителя от Втората световна война. На границата с Русия митничарите задържат негов влак, натъпкан с откраднати предмети. След което Сталин нарежда таен обиск в московските имоти на Жуков. Откриват 24 златни часовника, 15 златни огърлици, 4000 метра вълнени и копринени платове, над 300 скъпи кожи, 44 ценни килими и гоблени, 55 картини шедьоври и още купища скъпи вещи. Дали г-жа Манолова и тамошната ѝ компания желаят да възстановят грабежа? И тогава да си милват камъка, колкото си искат!
Ето такива мисли предизвиква представлението “Хага” в Народния театър, най-качествената днешна пропаганда против войната на Путин в Украйна!