Най-богатият дизайнер в света облича Ричард Гиър в “Американско жиголо”, а филмът превръща и двамата в звезди
Вероятно лекарската гилдия е загубила блестящ доктор в лицето на Джорджо Армани, но пък модата спечели един огромен талант, който със сигурност ще остане в историята. Холивудските звезди го обожават, правил е тоалети за легендарни филми и е най-богатият моден дизайнер в света с нетно състояние от 11,5 млрд. долара според списъка на “Форбс” за 2023 г. На 11 юли той навърши 89 години.
В детските си години Джорджо Армани прекарва много време в театъра в родния си град Пиаченца, където дядо му прави перуки за представленията. Въпреки че му е интересно, няма желание да научи този занаят. Насочва се в съвсем различна посока - след като прочита “Цитаделата”, бъдещият дизайнер решава, че ще учи медицина. И се мести в Милано, но след три години в университета се отказва и влиза в армията. Назначен е във военна болница във Верона, две години по-късно обаче напуска. И пак се пробва в съвсем различно поприще - през 1957 г. става декоратор на витрини и продавач в магазин La Rinascente. След известно време се мести в друг бранд, оттам попада в Nino Cerruti. Постепенно започва да предлага свои модели на различни дизайнери.
Случайна среща преобръща живота му, запознава се със Серджо Галеоти, който става негов партньор в живота и в бизнеса. Всъщност за Джорджо Армани се твърди, че е бисексуален, но Галеоти е човекът, който през всичките тези години е бил най-близък до сърцето му. Окуражаван от приятеля си, Армани отваря собствено ателие на 41-годишна възраст, чрез което работи за различни модни къщи. За да финансира начинанието, се налага да продаде колата си, но раздялата с любимия автомобил си струва жертвата. Моделите му се радват на голям интерес и през 1975 година заедно със Серджо Галеоти създават бранда “Джорджо Армани”. Първоначално лансират мъжки облекла, на следващата година пускат и дамска колекция.
Марката стъпва на американския пазар, като паралелно с това пуска линии бельо, бански костюми, аксесоари, парфюми и козметика. Джорджо Армани е един от първите дизайнери, които разработват различни линии, предназначени за всякакви възрасти, разнообразни стилове и насочени към хора с различен социален статус. И въпреки че за него е закон дрехите му да са създадени от платове с най-високо качество, с перфектна изработка и да твърди, че облеклата трябва да са скъпи, все пак пуска и модели на по-достъпни цени. Особено внимание отделя на промотирането на марките, плащайки за тв реклами, големи постери по улиците и брошури, с които влиза в домовете на хората.
Световна популярност обаче му носи работата за филма “Американско жиголо”, излязъл през 1980 г. Първоначално главната роля е поверена на Джон Траволта, а Джорджо Армани трябва да направи дрехите, с които той ще застава пред камерата. Правят първите модели, но се оказва, че Траволта не може да напасне програмата си с времето за снимки за този филм, и неговото място заема Ричард Гиър. Никой не знае чии са елегантните сака и ризи, с които той е в лентата, до един кадър, в който героят на актьора отваря чекмедже, в което има старателно сгънати и подредени ризи с логото на модната къща на Джорджо Армани. Това е филмът, който превръща както Ричард Гиър, така и италианския дизайнер в звезди. През 1985 г. Серджо Галеоти умира и мнозина се съмняват, че Армани ще съумее да продължи сам напред да управлява модната къща с многото вече различни разработени линии. Все пак той продължава, казвайки, че предпочита да гледа напред.
Модните спецове са запознати, но едва ли обикновеният зрител знае, че визията на главните герои в култовата лента “Недосегаемите” от 1987 г. също е дело на Армани. Той създава сивия костюм на Кевин Костнър, кадифеното сако на Шон Конъри, за Анди Гарсия прави кафяво велурено яке, а Чарлз Мартин Смит облича с риза, елече, панталон и сако. Още една причина да пожъне голям успех е решението на Армани да облича жените с мъжки сака, въпреки че не е новатор в тази тенденция. Вдъхновява се от големите Грета Гарбо и Марлене Дитрих и създава изключително стилни модели, които продължава да лансира и днес, променяйки дизайна по своя уникален начин, който се разпознава винаги.
И сега продължава да предлага на червения килим холивудските красавици да носят както изумително красиви рокли, така и комбинации между ефирни дълги поли и съвсем семпли, но лъхащи на лукс елегантни сака. През 1977 г. Даян Кийтън излиза на сцената, за да вземе “Оскар” за най-добра женска роля във филма “Ани Хол”, облечена със сако на Армани с мъжка кройка и големи подплънки на раменете. С негов тоалет, включващ сако, риза и вратовръзка, Джулия Робъртс получава “Златен глобус”. Съвсем наскоро пък Дженифър Лорънс позира пред обективите с официална дълга пола и вталено, съвсем изчистено като дизайн черно сако. Няма световно събитие, на което мъже и жени да не са облечени с тоалети на Джорджо Армани.
Кейт Бланшет, която от години е посланик на модата на прочутия дизайнер, винаги блести с впечатляващите му тоалети. Никол Кидман, Шарън Стоун, Ирина Шейк, Кейти Холмс, Бионсе и още, и още прочути красавици разхождат роклите му по червените килими и вземат престижни статуетки, позирайки с тях, облечени с баснословно скъпите му модели. Той е любимият дизайнер и на принцеса Шарлийн, съпругата на принца на Монако - Албер. За сватбената им церемония преди няколко години тя отново избра негов тоалет. Клинт Истууд взе два оскара, издокаран с дрехи, ушити специално за него от Армани. Неговите облекла носят също Робърт де Ниро, Шон Пен, Леонардо ди Каприо, Самюел Джаксън, Роби Уилямс, Мартин Скорсезе и т.н. Леонардо ди Каприо носи костюми на Армани и в хитовия филм “Вълкът от Уолстрийт”. Певецът Ерик Клептън, който също е фен на Армани, пише специално песни за неговите ревюта. В негова любимка се
превърна и българската звезда в Холивуд - Мария Бакалова, която също позира под светлините на прожекторите с дрехи
на италианеца. Колекциите на Армани се отличават с
изискана елегантност и често с доста поизчистен дизайн в сравнение с екстравагатните идеи на имена като покойната
вече Вивиан Уестууд. И въпреки това той влиза и в различната за него линия, създавайки изключително атрактивни и нестандартни тоалети за Лейди Гага, с които тя се появава на музикалната сцена и на червения килим.
През годините Армани предизвиква вниманието и с много неща, в които е пионер. Той първи спря да наема за ревютата си свръхслаби, почти анорексични манекенки и задължително изискваше моделите да бъдат над 18-годишни.
През 2007 г. негово ревю висша мода беше първото, което се излъчваше директно в интернет. Когато започна пандемията пък, направи дефиле без публика, а след това отмени други две. Джорджо Армани излезе и извън рамките на дрехи, аксесоари и обзавеждане за дома, влизайки в хотелския бизнес. Сключва договор за създаването на дизайна на верига хотели и през 2010 г. в небостъргача “Бурж Халифа” е открит хотел, носещ неговото име, със 160 стаи, апартаменти и суперлуксозни резиденции. Модата не е единствената страст на италианеца. Той се увлича по различни видове спорт и дори става президент на баскетболния отбор “Олимпия Милано”. Два пъти е създавал
костюмите на английския национален отбор по футбол, както и за играчите на “Челси”. С негови облекла са били италианските участници в олимпийски и параолимпийски игри. Правил е костюмите и на известен тореадор. “Успехът в модата идва от наблюдаването на хората и техните нужди. Наследството, което бих искал да оставя, е упорит труд, уважение и внимание към реалността”, казва Армани, който
стартира бизнеса си, когато вече е на средна възраст, но го превръща в империя. И независимо че се разпростира в
много сфери, действа бавно и внимателно, придържайки се към мотото си, че внезапните, резки промени са твърде
лесни и напълно ненужни.