Облеклото през Средновековието е безформено, готическият стил – многопластов, а новата мода подчертава женската красота
Много преди Ню Йорк, Лондон или Милано да се превърнат в модни столици, Италия пробужда света с ренесансовия си стремеж към съвършенство.
Освободена от средновековните догми, дълго царуващи и в съзнанието, и в костюма, ренесансовата мода е семпла, но елегантна. Ако облеклото през Средновековието е грубо и безформено, а готическият стил – твърде многопластов, то новата мода най-сетне подчертава женската красота. Най-после изчезва противопоставянето на тялото на духа, тежащо над обществото векове наред. Това е преломен момент за историята на костюма, защото най-сетне се преминава от драпирани към вталени дрехи и изкуството на кроенето започва своето развитие.
Все повече започва да си личи познаването на човешката анатомия, тъй като с дрехите се подчертават отделните части на тялото. При жените това е тясната талия, пристегната с корсет, съчетана с широки рамене и пищни поли, завършващи с дълбоко изразен корсаж. А мъжкото облекло е обусловено от широките рамене, изпъкнали кореми и силни крака.
Защо в Италия?
С Ренесанса се връщат развитието на занаятите, жаждата за знания, вярата в човека и усещането за радост от живота. Заражда се най-напред в Италия благодарение на развитите търговски и промишлени центрове и така тя бързо става най-цивилизованата страна на Стария континент. Флоренция е център на културния и обществен живот и до голяма степен това става възможно благодарение на Медичите – една от най-богатите банкерски фамилии. Семейството влага средства в развитието на града, като кани много творци. Засилва се и производството на тъкани и облекло, което означава, че е назрял моментът за нов вид мода.
Така именно в Италия се създава костюм, напълно съответстващ на формите на човешкото тяло – липсват каквито и да са висящи или уголемени елементи. Този вид облекло диктува европейската мода. За да се представят подобаващо, италианците дори канят прочути художници, които да работят в областта на модата и да създават десени, шевици и дантели. Най-вероятната причина, поради която Италианският ренесанс е първи, е, че италианците така и не приемат готическия стил изцяло в опит да запазят този от Ранното средновековие.
Костюмът на италианските знатни особи е обемен като символ на важност и значимост. За разлика от късносредновековния костюм, който е с издължен, триъгълен силует, при ренесансовия преобладават хоризонталните линии. Мъжете носят ярко и едноцветно облекло: риза (камича) с дълги и обемни ръкави, плътно прилягаща жилетка (колет) до талията или бедрата, къси платнени гащи и гащи чорапи от еластична тъкан (предвестник на панталона, това са много високи чорапи, които се завързват за долната риза). Женският костюм пък се състои от две изцяло скроени рокли с мека, подчертаваща фигурата линия с повдигане на талията, а полата им се разширява и набира навсякъде.
Как се обличат във Франция и Испания
Повлияни от естетиката на Италианския ренесанс, но и не изневеряващи на своята същност, французите си създават неписано правило, според което всеки светски човек трябва да има не по-малко от 30 костюма. Това предполага ежедневна смяна на тоалетите и съответно невиждано досега разнообразие в модата. Дамите обличат риза, а отгоре, подобно на италианския костюм, две рокли. Красотата на костюма се получава от силно вталения и издължен корсаж с формата на обърнат триъгълник и от буфан ръкавите. Мъжете носят риза, а върху нея – куртка с дължина до талията. Гащите чорапи най-сетне се “срещат” при чатала, образувайки панталон, който се завързва за коляното, а към него се прикрепва чорап.
Призът за най-различна мода на Стария континент отива при испанците. Техният костюм е най-статичен.
Естетическият идеал от XV век изисква от дамите да са с плоски корсажи, силно стегнати и подплатени с вата, която скрива формите на обвитите с бинт гърди. В горната си част корсажът завършва с висока ветрилообразна яка с колосани дантели или с телена мрежа. Най-стилните испанки носят рокли с широки, камбанообразни поли, познати още като verdugados. Така силуетът на дрехите им напомня на два равнобедрени триъгълника, съединени при върховете.
Друг специфичен детайл в горната част на облеклото е издърпването на ръкавите на долните ризи през срязванията на горните. Този елемент и до днес присъства в нашето облекло, макар и под различна форма.
Скъсаните дънки всъщност са заимствани именно
от ренесансовия костюм Мъжкият костюм до XVI в. е сравнително лек и удобен – риза, тясна куртка и гащи, подплатени с вата. След известно време обаче става твърде скован и все повече се вталява, заимствайки твърде много от рицарските доспехи. Тогава се появява и плоската колосана яка фрез, чието по-олекотено подобие присъства много често в колекциите на дизайнерите и до днес.
Много са марките, които черпят от безмерното вдъхновение, което носи Ренесансът. Creme de la creme на пищната италианска мода, Dolce & Gabbana, оглавява списъка въпреки някои противоречиви реплики от страна на Стефано Габана от преди няколко години. Оставаме на Ботуша, защото няма как да подминем Gucci (пищни мотиви и силуети) и Valentino, които през годините са показвали не един тоалет с деликатни дантели и сложни бродерии, напомнящи на ренесансовото майсторство. Неповторимият Александър Маккуин неведнъж прави препратки към този исторически период с десените, материите и силуетите, на които залага.
Макар и по-малко популярни, но поне толкова креативни, брандовете Erdem и Simone Rocha са изградили невероятно разпознаваема естетика. Творенията на Ердем Моралиоглу дизайнерът на марката, впечатляват с флоралните десени, богатите материи и женствени силуети. А моделите на Симон Роша се отличават с обемни ръкави и поли, богато украсени бродерии и деликатни флорални мотиви, напомнящи за ренесансовото изкуство и мода.