Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан, съобщи АФП. Да се работи в киноиндустрията е мечта, която все по-често се превръща в кошмар във Франция.
Жули Гайе, Жереми Рение, Антони Бажон, Роман Боренже, Ное Абита са сред 123-мата актьори и актриси от френското кино, които използват фестивала в Кан, за да обявят колко е дисфункционална системата. "Тя смачква и унищожава." Работещите в киното се оплакват от сексуална агресия, психически тормоз, расизъм.
Френският ежедневник "Либерасион" публикува статия, в която актьорите споделят какви са условията на труд, изтъквайки че е "време за промяна".
Точно преди откриването на кинофестивала актрисата Адел Енел откри дебата със своето оттегляне от света на киното, говорейки за "празнотата и жестокостта" на средата. Думите й останаха самотни. "Страхът е много здрава ключалка", обясняват актьорите и актрисите, оплакващи се от условията на труд.
Канадската режисьорка Мониа Шокри, пристигнала за представянето на комедията "Просто като Силвен", използва трибуната в Кан, за да обяви киното за "място на жестокости, особено във Франция".
"Геният създава шедьовър, но човек може да бъде добър, внимателен, добронамерен. Тези качества не пречат да създаваме шедьоври, напротив - според мен те помагат", каза тя.
Протестът на 123-мата актьори и желанието им да нарушат мълчанието е главно заради присъствието в официалната селекция на Кан на филма на Катрин Корсини "Завръщането". Това е капката, която прелива чашата. Филмът загуби обществените средства за финансиране, тъй като съдържа сексуална сцена с непълнолетна актриса. Анонимни сигнали свидетелстват за токсичен климат по време на заснемането и тежки условия на труд.
Режисьорката, както и продуцентката на "Завръщането" Елизабет Перес отхвърлиха обвиненията. "Катрин никога не е наранявала когото и да било", каза Перес пред Франс прес, изтъквайки, че няма доказателства за лошо отношение от страна на Корсини.
Перес все пак призна, че Корсини е била изключително притеснена и "на моменти избухлива". Корсини се ядосала на асистентката си, но "тя не е лоша", каза Перес.
За синдиката на работещите в киното селекционирането на филма за кинофестивала в Кан е обида - както за артистите, така и за технически екип. "Киното е тирания в името на изкуството и в името на креативността".
Постепенно режисьорите започват да осъзнават какво се случва. В Кан Мишел Гондри, режисирал "Блясъкът на чистия ум" и "Пяната на дните", представи филм, за който се е вдъхновил от собствения опит и мегаломания. "Давам си сметка как хората около мен страдат в ситуации, които смятаме за приемливи и нормални", каза той, предаде БТА.