“Още една жена каза” е коледният проект на актрисата, впечатлила Германия с “Дом за овце и сънища”
Петричката пророчица Ванга разказва историята за бежанските вълни след Балканските войни, докато сънува минало, настояще и бъдеще.
Ето с такава роля, за която сама пише думите, актрисата и драматург Здрава Каменова получи признание в Германия. Пиесата ѝ “Дом за овце и сънища” беше отличена с немската литературна награда за театър “Брюке Берлин” на 10 октомври в Дойчес театър. Призът за източноевропейска литература е връчен на Каменова, автор на текста, както и на Александер Зицман, превел пиесата на немски.
Впрочем двамата трябваше да получат наградата си още през 2020 г., но пандемията възпрепятства раздаването на призовете.
“Оказа се, че рядко пиеси изобщо получават награда, защото източноевропейските постановки по-трудно се срещат с публиката в Германия”, казва актрисата, която за първи път получава признание извън България.
Това не е първата награда за спектакъла. През 2019 г. той е удостоен с “Икар” за музиката, чийто композитор е Павел Терзийски, а Здрава Каменова има номинация за “Икар” за главна женска роля.
Под текста на пиесата е само името на Здрава Каменова, но всъщност тя е създадена заедно с режисьорката Гергана Димитрова. “Това е единствената пиеса, под която тя не сложи своето име, защото реши, че съм била по-активна в процеса”, разказва Каменова.
Двете се подготвят 4-5 месеца и проучват различни архивни материали за този период от историята. Каменова и Гергана Димитрова имат вече 6 общи пиеси, които се радват на интерес най-вече в чужбина. Ще правят и уъркшоп в “Топлоцентрала” в първия уикенд на ноември, където ще разказват за методите им на писане.
Първият им общ текст е “Праехидно”, който печели “Икар” за драматургия. А друга пиеса - “Пепеляшки ООД”, преведена на фински, получава предложение да бъде публикувана в сборник с европейска драматургия.
“Дом за овце и сънища” се появява, след като от “Червената къща” идва предложение драматург и режисьор да участват в международен проект. В него три двойки от Турция, Гърция и България трябва да работят по изграждането на три театрални миниатюри на тема първата по-мащабна бежанска вълна в Европа, каквато е тази след Балканските войни.
В пиесата Каменова играе Ванга и се опитва да имитира гласа ѝ и маниера ѝ на говорене. Трудно ѝ е било, докато пише текста за представлението за този мъчителен период от историята.
Когато започва войната в Украйна, Каменова, която продължава да играе “Дом за овце и сънища”, се изумява как една история от 1913 г. може да е толкова актуална и до днес. “Беше потресаващо, едвам си събрах мислите, защото всичко, което изричах, звучеше толкова болезнено актуално, че беше плашещо. Аз разказвам истории от 1913 г., а те се случват в 2022 г.”, обяснява актрисата.
По това време тя и мъжът ѝ - сценаристът Светослав Томов, се включват в група с доброволци, които помагат на украинските семейства.
“Винаги преди представление ми звънеше телефонът с молба за поредното украинско семейство”, обяснява тя и казва, че открива някаква особена магия в това представление.
На моменти дори публиката успявала да се усмихне. “Едно от най-хубавите неща е, че казват, че действа пречистващо - да, болезнени са историите, но не и угнетяващи”, обяснява Каменова.
Пиесата е играна и в Германия, като има субтитри, които публиката чете. Приятно впечатление прави на Здрава Каменова, че хората, които влизат в залата, внимателно следят текста и постановката, въпреки че не познават актьорите.
“Немската публика е по-откривателски настроена, а българската иска да бъде забавлявана повече. Но понякога е хубаво да искаме да се напрегнем, защото това може да отвори в нас едни вътрешни хоризонти, да ни направи малко по-мислещи, по-чувствителни”, смята актрисата. У нас представлението “Дом за овце и сънища” може да се гледа на 23 ноември в Сити марк център за изкуство в София.
Със Стефания Колева и Богдана Трифонова Здрава Каменова играе и в авторския проект “Извънредни положения”, включващ трите спектакъла “Извънредно положение”, “Извънредно любовно” и “Извънредно неудобно”. “Радват се на много обич от публиката”, казва тя, като ги определя като нещо между стендъп и драматизирани истории.
Винаги, когато Каменова излиза на сцената за някоя от трите комедии, пита публиката коя най им харесва, но и трите били поравно. Има хора, които все питат защо първото представление най-рядко се играе, а то, както го описва Каменова, е “истерично смешно”. “То се фокусира върху историите ни по време на пандемията, което беше толкова абсурдна ситуация, че как да не я качиш на сцената, тя плаче за драматизиране.”
В “Извънредно любовно” актрисите са черпили вдъхновение от истории на техни познати и приятели, като има едно-две техни лични преживявания, но никога не казват кои са точно. В “Извънредно неудобно” също има две лични истории на Богдана и Здрава, а другите са събирани от различни хора.
Забавните и абсурдни ситуации очевидно преследват актрисите, защото веднъж, когато пътували за Перник да изнасят представление, колата им се развалила и в същото време започнала буря и градушка. След като пристигат в Перник, се оказва, че в театъра няма ток заради бурята. Хората идват в залата, чакат 10 минути, но им казват да си ходят. В момента, в който залата се опразнила, токът дошъл. “Това беше в последните дни на ретроградния Меркурий”, смее се Здрава Каменова.
Актрисата и съпругът ѝ сега подготвят нов проект, който са кръстили “Още една жена каза”. За него Каменова е поканила певицата Вяра Пантелеева и две актриси - Наталия Цекова и Яна Огнянова. “С тях ще направим малко коледно турне, в което ще разказваме истории за цигански сватби и погребения, за сценаристки, актриси, певици, майки”, обяснява тя.
Друго нейно представление - “37 клечки кибрит”, е още един българо-немски проект с Гергана Димитрова. В него участва актриса от Люксембург, Нейтън Купър - американски актьор, който живее в България, Емануела Саркисян и Снежина Петрова, която е в главната роля. Текстът е международен и представлението ще се играе в Щутгарт, България и Люксембург.