В нощта, когато Михаил Горбачов почина, в социалните мрежи започна да се разпространява като пожар един клип:
Мъж и дете се разхождат по безлюдния Червен площад в Москва с чадър в ръка, а земята е покрита със сняг. Изглежда като един от онези мразовити дни, в които е най-хубаво да си вътре и да обядваш със семейството си.
Звучи драматична музика. В близък план виждаме един замислен мъж, носещ черно палто и шапка, а до него върви усмихнатата му внучка.
Само след секунди те достигат до целта си: ресторант Pizza Hut, разположен директно на Червения площад - площадът, запечатал огромна част от съветската и руската история.
Но защо 24 години по-късно тази реклама се споделя като артефакт, който определя епохата?
Защото мъжът в черното палто - човекът, който на практика продава американска пица - е самият Михаил Горбачов - последният лидер на Съветския съюз.
Горбачов имал съмнения относно направата на рекламата, а съпругата му Раиса била още по-скептична към идеята.
От една страна, той имал нужда от пари, а за рекламата предлагали голям хонорар. Хонорарът, за който се твърди, че Горбачов е използвал за финансирането на Фондация "Горбачов" - неправителствена организация, създадена с цел ограничаване на централизацията на властта, спиране на конфронтацията със Западна Европа и САЩ и възстановяване на демократичността в институциите.
От друга страна участието в реклама на огромна американска корпорация със сигурност щяло да навреди още повече на и без това лошата му репутация в Русия. В крайна сметка Горбачов се съгласява.
В рекламата мъж на средна възраст забелязва бившия лидер и възкликва: "Това е Горбачов!", след което се оплаква: "Заради него имаме икономическо безредие." Един по-млад мъж му отговаря: "Благодарение на него имаме възможности!" - което подсказва за поколение, по-отворено към икономическата либерализация от 90-те години.
Разговорът продължава: "нестабилност", "свобода", "хаос" и "надежда" - всички те се предлагат като примери за това, което Горбачов е донесъл на Русия.
Спорът между двамата мъже е прекъснат от намеса на възрастна жена, която има своя причина да благодари на Горбачов: "Благодарение на него ние имаме... Pizza Hut", казва тя.
Никой не може да оспори това и след секунда размисъл мъжът на средна възраст, който преди това е бил недоволен от икономическия хаос в Русия, се изправя, вдига парчето пица във въздуха и възкликва: "Слава на Горбачов!"
Това е истински обрат. Скоро целият ресторант се присъединява към него. Горбачов се усмихва и маха с ръка, а внучката му пляска с ръце. Идеята на създателите на рекламата била да използват Горбачов като източник на конфликт, а пицата като обединител.
Рекламата е излъчена в международен мащаб, но никога не е показвана в Русия, където е осмивана от пресата. На Запад тя придобива култов статут и се появява отново на всеки няколко години в социалните мрежи, когато хората преоткриват странното противоречие на бившия съветски лидер, който продава американски пици.
Горбачов ще бъде запомнен по много начини - почитан на Запад заради ролята му в прекратяването на Студената война, но широко недолюбван в Русия заради икономическите и социални сътресения, предизвикани от разпадането на Съветския съюз. Почти 25 години по-късно тази реклама показва и двете страни на това наследство.
А какво се случи с Pizza Hut в Русия? Близо четвърт век след заснемането на рекламата, марката се изтегля от страната - в отговор на нахлуването в Украйна.