Имало все пак грешки при ръководенето на полета, но те били съпътстваща причина, твърди докладът на звеното за авиационно разследване на военната полиция
Вдовицата на подполк. Валентин Терзиев във фейсбук: Много информация знам за ВВС, но не знаех, че военнослужещите нареждат на ръководния състав. Кратко, ясно и достатъчно
Загубата на пространствена ориентация е най-вероятната причина за катастрофата на изчезналия в нощта на 9 юни по време на военно учение МиГ-29.
С това заключение за вина на загиналия подполковник Валентин Терзиев излезе служба “Военна полиция” в сряда. Докладът бе публикуван на интернет страницата на Министерството на отбраната. Документът е предаден и на военната прокуратура, която продължава своето разследване.
На 9 юни управляваният от Терзиев изтребител МиГ-29 изчезна от радарите над Черно море в близост до Шабла по време на нощни стрелби, част от учението с американско и сръбско участие “Шабла 2021”. Ден по-късно пилотът бе обявен за загинал, а над 20 дни по-късно останки от самолета бяха открити на дъното на морето на дълбочина 70 метра. Черната кутия бе извадена и трябва да бъде изпратена за разчитане в Русия, но
разследването е
работило главно
по снимки
на останките
от разбития самолет, става ясно от доклада.
Военните полицаи са работили по още две версии, които са отхвърлени. Първата е технически проблем с изтребителя, а втората - разрушаване на изтребителя или сблъсъкът му с останки от поразената от Терзиев мишена.
Съпътстваща загубата на ориентация причина за катастрофата може да се търси и в ръководството на полета и неправилното ръководство на стрелбите заради продължилата атака по мишената, въпреки че е излязла от стандартите на учението, пише още в заключението на военните полицаи.
Подобни изводи бяха очаквани от съпругата на загиналия летец Димитрина Попова още в следващите дни от катастрофата. Тя на няколко пъти предупреди през фейсбук министър Георги Панайотов да не се опитват да изкарват Терзиев виновен.
“Трябваха ми две седмици, за да разбера истината за “нещастния инцидент” с Валентин Терзиев - без записи, без черни кутии, само с лични средства и много ограничено време, и се чудя на МО, БА и в частност ВВС на вас колко време ви трябва, за да я затриете и потулите.
Министър Панайотов, това,
че не е пилотска
грешка, го знаех
още на 9 юни,
след като се разбра, че няма отказ в техниката”, написа Попова на 28 юни след телевизионна изява на министъра на отбраната. Според вдовицата министърът трябва да поиска рапорта за уволнение на командира на авиобаза “Граф Игнатиево” ген. Николай Русев, защото е дал съгласие за провеждане на стрелбите, след като пилотите от базата са имали 12 ч във въздуха от началото на годината. Тя искаше и уволнението на зам.-началника на щаба на ВВС полк. Юрий Луканов, защото не е отменил стрелбата и “даже е натискал мишената да бъде поразена”. Според Попова отговорност носят и командващият ВВС ген. Димитър Петров и заместникът му ген. Петьо Мирчев.
“Г-н президент, ще има ли честно разследване и дело (а такова ще има), защото всички тези лица са с ваша протекция и ще бъде ли военна прокуратура независима, или Гешев е прокурорът на Борисов, а военна прокуратура е на Радев”, обърна се тогава Попова към държавния глава Румен Радев, който, преди да стане президент, командваше ВВС.
В сряда, след публикуването на доклада, “24 часа” потърси Димитрина Попова за коментар, но тя не отговори на обажданията.
“Много информация знам за ВВС, но не знаех, че военнослужещите нареждат на ръководния състав. Кратко, ясно и достатъчно. Благодаря поне за реалните данни, с които посочената ОСНОВНА ПРИЧИНА всъщност не е основна”, написа обаче вдовицата на Валентин Терзиев във фейсбук в късния следобед и сподели линк към сайта на МО с публикувания доклад.
Светещата мишена, по която е трябвало да стреля Терзиев, е пусната от друг МиГ-29 на височина 7000 м, като този самолет е излетял 3 мин преди изтребителя на Терзиев. Според летци от “Граф Игнатиево”, с които е говорила Попова, обаче такава светеща мишена се пуска от височина 9000 метра и
ако до падането
ѝ до 5000 м не
е поразена,
стрелбата
се отменя
Първият самолет е докладвал, че мишената се е разпалила на 6300 м, става ясно от описанието на фактическата обстановка в доклада на военната полиция.
Самолетът на Терзиев пък е подготвен от направляващите полета от РУ “Балчик”, като е свален до 5000 м и скоростта му е снижена до 720 км/ч.
В следващите 3 минути обаче Терзиев получава последователни нареждания да слезе на 4000 м и впоследствие на 3000 м. Когато самолетът му е на 3100 м височина, му нареждат снижаване до 2000 м и подготовка за близък бой. Терзиев иска разрешение за стрелба, когато е вече на 1800 м над морето, а го получава при 1585 м. Самолетът му в този момент е със скорост 944 км/ч. При пуска на ракетата по мишената изтребителят вече е слязъл до 1433 м, а при изстрелването вече е на 1310 м височина. Това е с 3690 м височина по-малко от предписаната за учението 5000 м.
Целта е поразена в 0,40,20 ч, а последните думи на пилота са 5 секунди по-късно. Последната му реплика е недовършена, а допускането на разследването е, че пилотът е искал да докладва изключването на главния превключвател на оръжията и за нормална работа на двигателите.
Терзиев вероятно е сметнал, че е стрелял по целта в хоризонтален полет, а всъщност е бил в пикиране, допускат разследващите. На това отдават и загубата на ориентация.