Асоциацията на автодилърите настоява за 10 000 лева държавна екосубсидия за електрически автомобил и връщане на стар за скрап
България е може би единствената страна в Европейския съюз, която не предлага никакви стимули при покупка на нов автомобил на ток, хибрид или с бензинов и дизелов двигател.
Ползата за притежателите на чисто електрически автомобил е безплатното паркиране в зелена и синя зона в големите градове. А екологичните данъци у нас не възпират купуването на остарели и замърсяващи околната среда автомобили.
Всичко това е на фона на готвените в Европа още стимули при покупка на електрически коли и план за това, който се прави от еврокомисарят Франс Тимерманс. Предложенията включват и срок за постепенно спиране на коли с двигатели с вътрешно горене.
Брюксел ще представи поредица от мерки, за да гарантира, че ЕС ще успее да намали средните емисии на CO2 с 55% до 2030 г. в сравнение с 1990-а. Производителите на автомобили ще трябва допълнително да плащат за замърсяващите двигатели с вътрешно горене. Това означава, че автомобилите с бензинови и дизелови двигатели
ще станат
по-скъпи заради
допълнителните
екотакси
Брюксел обмисля 100% намаление на средните емисии на CO2 в новите автомобили до 2035 г., което на практика е краен срок за последните бензинови и дизелови автомобили, които ще се продават в ЕС.
За да не изостава България от европейските и световните тенденции, от Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП) на няколко пъти
предложиха
до 10 000 лева
екологичен бонус
да получават тези, които купят нова кола и върнат старата за скрап, ако е на над 15-годишна възраст. Това е предложение на асоциацията към правителството за стартиране на т.нар. скрапинг програма. 10-те хиляди лева са предвидени при покупка на електрически автомобил, а 7500 лв. на хибрид.
Има и искане за бонус в размер на 5000 лева за автомобил с двигател с вътрешно горене с бензин или дизел с екостандарт Евро 6.
За разлика от нашите политици правителството на Румъния е определило най-големия бюджет досега както за класическата програма за скрап на автомобили, наречена “Рабла”, така и схема, насочена към стимулиране на продажбите на електрически превозни средства (“Рабла плюс”).
В северната ни съседка ще получите директно намаление от 10 000 евро от цената на чисто електрически автомобил. Ако си вземете нов плъгин хибрид (кола с двигател с вътрешно горене и електромотор), румънската държава възстановява 4250 евро. 734 евро е екобонусът за нова кола с дизелов или бензинов двигател.
В Румъния вече е възможно да се получи
финансов бонус
и ако бракувате
старата си кола
и купите нов
мотоциклет
В страната има и план от 53 милиона евро за създаване на станции за зареждане на електрически превозни средства. Програмата има за цел да създаде мрежа от зареждащи станции в цяла Румъния за хибридни и електрически коли. Той ще обхваща градски, крайградски и селски райони.
В Гърция се възстановяват 15% от цената на електрически автомобили (до 5500 евро), плюс допълнителни 1000 евро, ако стар автомобил е бракуван (на 10 или повече години).
25% е намалението от цената на електрическа кола за такси в размер до 8000 евро (15% за плъгин хибриди), плюс 2500 евро, ако се бракува старо такси.
Има и допълнителни стимули за фирмени нови автомобили, които имат и електрически мотор, като са освободени от данъци, ако струват до 40 000 евро. Отделно се приспадат и 30% от лизинговите разходи за фирмени електрически автомобили и плъгин хибриди.
От 15 юни 2020 г. са въведени стимули за закупуване на електрически автомобили и в Унгария. Те са 7350 евро за автомобили с цена до 32 хил. евро и 1500 евро за коли до 44 000 евро. Освободени са от данъци фирмените електрически и плъгин возила.
В Хърватия бонусът за колите само на ток е 9200 евро и 4600 евро за плъгин хибриди.
В Австрия варира от 1250 до 3000 евро при закупуване на нови електрически автомобили и микробуси, които са в състояние да пропътуват поне 50 км само на ток и цената им е до 60 хил. евро.
На 16 юни 2020 г. испанското правителство одобри план в размер на 3,75 млрд. евро за насърчаване на испанската автомобилна индустрия. Осигуряват се средства и данъчни облекчения, както и инвестиции в иновации и обучение. Първият транш от 1,53 милиарда евро бе отпуснат през 2020 г., а останалите средства ще бъдат дадени през тази година.
Размерът на директната субсидия варира от 400 до 1000 евро в зависимост от ефективността на превозното средство и е за нови коли до 35 000 евро, купени от физически лица. Бонусите не са само за електрически автомобили и плъгин хибриди, а и за такива на газ и метан, както и за дизелови и бензинови возила.
Освен това търговците на нови коли са задължени да добавят 1000 евро към бонуса от държавата за електрически пробег до 40 км или за возилата на метан и газ.
В Италия заради коронавируса бонусите бяха вдигнати. Чисто електрическите превозни средства са субсидирани с 6000 евро вместо с 4000. Всеки, който бракува стар автомобил във връзка с покупката на електромобил, получава 10 000 евро. Хибридите с емисии на CO2 между 21 и 60 г/км са субсидирани с 6500 или 3500 евро. Увеличените стимули се финансират съвместно от държавата и производителите на автомобили. Също така има и петгодишно освобождаване от данъци за електрическите коли от датата на първа регистрация. След този период има 75% намаление.
В Германия
парите са
удвоени под
формата на
нова “премия
за иновации”
За електрическите коли субсидията се удвои от 3000 на 6000 евро, които струват до 40 000 евро, и от 2500 на 5000 евро при цена от 40 000 до 65 000 евро. За плъгин хибридите става до 4500 евро за коли, струващи до 40 000 евро, и 3750 евро за превозни средства от 40 000 до 65 000 евро. Допълнително условие е автомобилите да отделят максимум 50 г CO2 на км или да имат електрически обхват от поне 40 км. Това изискване важи до 31 декември 2021 г., след това се вдига на 60 км, а от 1 януари 2025 г. става 80 км. Производителите остават задължени да плащат допълнителна премия за покупка от 2500 до 3000 евро за кола на ток и 1875-2225 евро за плъгин хибридите. Тази мярка е ограничена до 31 декември 2021 г. Така в Германия общият размер на бонуси за покупка на автомобили по ценова листа до 40 000 евро са 9000 евро за чисто електрически и 6750 евро за плъгин хибриди.
Франция също
увеличи
стимулите за
кола, която
може да измине
поне 50 км в
електрически
режим
Леки и лекотоварни автомобили, отделящи по-малко от 20 г CO2 на км, имат право на бонус в зависимост от цената и типа на клиента. 7000 евро се полагат за домакинства за коли под 45 000 евро и 5000 евро за такива, струващи над 45 хил. евро. За електрически велосипеди и за домакинства с ниски доходи бонусът е 200 евро.
Има и схема за скрап при покупка на кола с емисии до 50 г CO2/км и цена до 60 000 евро. При предаване на стария автомобил се полагат 5000 евро за домакинства в зависимост от доходите и 2500 евро за фирми.
Има и премия за преобразуване за скрап при предаване на стар автомобил и закупуване на нов с всякакви задвижвания. Тази субсидия е ограничена до 3000 евро, предлага се само за домакинства с ниски доходи и е ограничена до максимум 200 000 превозни средства, които заменят кола на минимум 9-годишна възраст. Двата бонуса могат да бъдат комбинирани и купувачът на автомобил да получи до 12 000 евро стимули.
В цяла Европа бонусите за покупка на нова кола се увеличават, а за електрическа достигат и до 10 000 евро.