Френският Дюнкерк, естонският Талин и Люксембург са сравнително малки, затова и подобни тестове са много по-лесни за управление
Във Франция това вече е реалност за стотици хиляди жители на над 30 общини
Все повече градове във Франция въвеждат различни форми на безплатен обществен транспорт. Но биха ли могли политиките за без билетчета някога да бъдат въведени в големите градове като Париж?
През септември 2018 г. пристанищният град Дюнкерк в северната част на Франция тихомълком претърпя радикална трансформация - направи своята система за обществен транспорт безплатна. Под ръководството на кмета Патрис Вергриете, който има докторска степен по градоустройство, градът стана най-големият във Франция, който махна тарифите в местните транспортни мрежи, предоставяйки на своите жители безплатен достъп до 18 автобусни линии.
Политиката на кмета успя да “съживи” бившето индустриално пристанище и спомогна за намаляване на въглеродните емисии, сочи проучване, поръчано от града и проведено от независимата Обсерватория на градовете за свободен транспорт. Изследователите установяват, че след отпадането на билетчетата, финансирано чрез малко увеличение на данъка за бизнеса,
пътниците са се увеличили
с 60% през седмицата
и са се удвоили през уикендите - с близо 50 000 пътувания на ден. От новите потребители 48% заявяват, че редовно използват мрежата на обществения транспорт вместо личните си автомобили.
“Това е очевиден успех, дори и да сме само в начало”, каза през Би Би Си Арно Пасалакуа, професор в Парижкото училище за градско планиране и един от изследователите в проучването. “Това е знак, че безплатният обществен транспорт може да работи и в по-голям мащаб.”
Противници на идеята поставят въпроса кой ще плаща разходите за управление на градския транспорт, ако той стане безплатен.
И все пак мненията са разделени относно това дали голям град като Париж или Лондон например би могъл да повтори модела на Дюнкерк за градски транспорт без такси. Привържениците твърдят, че правенето на услугата безплатна би намалило въглеродните емисии и замърсяването на въздуха и ще облекчи натиска върху домакинствата в неравностойно положение. На фона на настоящата пандемия промяната ще създаде по-устойчив модел в бъдеще. Критиците обаче се противопоставят на идеята, посочвайки основните предизвикателства, свързани с разходите и инфраструктурата, ако това се приложи в столичните центрове.
Идеята в никакъв случай не е нова. Във Франция това вече е реалност за стотици хиляди хора в повече от 30 общини, като в съседния на Дюнкерк Кале, предградието на Марсилия Обан, както и предградието на Тулуза Колумбие, което през 1971 г. бе първото в Европа, пробвало да направи безплатен градския транспорт.
През 2013 г. естонският град
Талин стана първата столица на
ЕС, която направи реформата,
а миналата година Люксембург, с население от 626 000 души, стана първата цяла държава, която предлага услугата напълно безплатно.
Сега се заражда “нова вълна” в подкрепа на идеята за безплатен транспорт във Франция, “базирана на създаването на по-устойчиви, зелени мрежи, които помагат на общностите, които имат най-голяма нужда”, казва Пасалакуа.
В Париж беше въведен безплатен обществен транспорт за граждани до 18 години през учебната 2020 г. Страсбург - деветият по големина град в страната, ще приложи същата политика през септември. От миналия април близо 1 милион жители на столичния район пътуват безплатно през почивните дни.
А южният френски регион Окситания, в който живеят около 6 млн. души, въведе политика, според която 18-26-годишните, пътуващи с влак поне 30 пъти месечно, няма да плащат. Целта е да се помогне на по-младите работници и да се намалят въглеродните емисии.
Ален Юнд от кметството на Страсбург казва, че причината за промяната в неговия град е климатичната криза. “В Страсбург нивата на замърсяване са много високи и това е свързано с автомобилния трафик” - казва той. - Това е и въпрос за общественото здраве. Смятаме, че
в Страсбург годишно умират по
500 души поради замърсяването”
Социално-икономическите причини също са важен фактор в политиката на града. Семействата с две деца биха спестили 550 евро годишно от разходите си за абонаментни карти. “Изпаднали сме в икономическа криза - и не само заради пандемията” - обяснява Юнд. - Това е мярка за солидарност и защита. Става въпрос и за осигуряване на териториално равенство между тези в центъра на града спрямо тези в селските райони и защита на правото на мобилност - да спортуваш, да ходиш на кино и да се движиш свободно. Ние вярваме, че това е важно.”
Както Дюнкерк, така и Талин и Люксембург обаче са сравнително малки, затова и експериментите с безплатен обществен транспорт са много по-лесни за управление, отколкото въвеждането на политиката в голяма столица.
Одри Пулвар, която в момента е заместник на кмета на Париж Ан Идалго, направи безплатния обществен транспорт ключов залог в кампанията си да стане управник на Ил дьо Франс на регионалните избори следващия месец. В региона живеят 12 млн. души, той обхваща 8 френски департамента, включително Париж. Според предложенията на Пулвар постепенно ще бъде пуснат безплатен транспорт за под 18-годишни, студенти и търсещи работа, след което политиката ще бъде разширена за всички жители през уикендите и след това всеки ден - до 2026 г. Очаква се политиката в крайна сметка да струва 3 млрд. евро годишно, което ще бъде
компенсирано с данъци
върху най-замърсяващите
превозни средства
и компании за електронна търговия като “Амазон”. Ще бъдат избегнати и разходите от автомобилните инциденти, замърсяването и загубените часове работа заради трафика, което според Пулвар струва на региона 10 млрд. евро годишно.
Не всички са съгласни с отпадането на билетчетата. Чарлз-Ерик Лемейнен, вицепрезидент на френския национален транспортен орган (GART), подчертава, че “макар че може да е безплатно, това е само за потребителя, все пак остава цена, която трябва да се плати от някого”. “В Лион (втория по големина град във Франция) приходите от пътнически билети са много по-високи, отколкото в Дюнкерк” - казва той. - Това ще окаже сериозно влияние върху жизнеспособността на дадена транспортна система, защото това е голям удар върху приходите.”
Засега, докато големите центрове се ориентират в излизането от пандемията, остава неизвестно дали безплатният обществен транспорт може да има трансформационен ефект върху градове като Париж.
“Никога досега не е тествано в толкова голям мащаб”, казва зам.-кметицата на Париж. - Но не е грешка да бъдеш първият, който опитва.”