Над 30-годишни са българските изтребители МиГ-29. Те са закупени в края на 80-те години на миналия век от СССР. Първите такима изтребители пристигат в България и постъпват на въоръжение през 1989 г.
Първият инцидент с МиГ-29 в България пък е през 1994 г., когато командирът на авиобаза Равнец полк. Иван Даев се разби над пистата с почти нова машина, но анализът показа грешка на пилота.
Постепенно през 90-те години България започва да съкращава бойната си авиация и остава само с 16 изтребителя МиГ-29. Те обаче хронично страдат от недостиг на резервни части.
Последният случай с паднал български изтребител МиГ-29 преди трагичното изчезване на изтребителя тази нощ е от 2012 г. Тогава такъв самолет се разбива до пловдивското село Голям Чардак.
Причината за катастрофата се оказва пилотска грешка. Като при излитането от авиобаза "Граф Игнатиево" пилотите майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев са заорали подтелната бака с допълнително гориво в пистата. Оттам е изтекъл керосин и е пламнал пожар.
При катастрофата двамата пилоти успяват да катапултират и остават невредими. А изтребителите остават 15. След случая от снощи са 14.
Всъщност летят само 8 МиГ-29 и това е от години. А останалите машини са жертва на т.нар. авиационен канибализъм - от тях се вземат части, за да се поддържат летящите.
Първите опити за модернизация на МиГ-29 започна първото правителство на Бойко Борисов паралелно с проект за закупуване на нов боен самолет. Тогавашните планове бяха МиГ-29 да се използва най-много до 2015 г.
На МиГ-29 летеше и сегашният президент Румен Радев, който преди да напусне армията бе командващ на ВВС.
През 2015 г. тогавашният министър на отбраната Николай Ненчев сключи договор за ремонт на изтребителите с Полша. А през 2016 г. полетя и първият изтребител с полски двигател. Впоследствие след падането на второто правителство на Борисов обаче Ненчев бе обвинен от прокуратурата, че със сделката е накърнил интересите на Русия. И бе съден, а през тази година и окончателно оправдан.
Последният проект за модернизация на тези изтребители пък бе задвижен от Красимир Каракачанов. Той директно сключи с руската компания РСК "МиГ" договор за ремонт на машините на стойност 80 млн. лв. Каракачанов направи сделката, въпреки че срещу Русия вече бе наложено ембарго заради анексирането на Крим, а НАТО вече открито разглеждаше Москва като враг. Руснаците обаче бавят голяма част от ремонта на българските изтребители като се оправдават с пандемията от коронавирус. Договорът е за ремонт на всичките налични към този момент 15 изтребителя.
През октомври 2017 г. летците от "Граф Игнатиево" отказаха да летят на МиГ-29 заради липса на достатъчно пари както за техническата подръжка на самолетите, така и за достатъчно тренировки.
От години българските летци нямат нужните часове във въздуха по стандартите на НАТО.
МиГ-29 трябва да останат да се ползват поне до 2030 г., въпреки че през 2023-2024 г. ВВС вече трябва да разполагат с чисто нови осем броя F-16 Block 70. Причината е, че за да може България сама да охранява небето си са нужни поне 16 летящи изтребителя. Малко след като плати над 2 млрд. лв. за покупката на първите осем американски самолета, третото правителство на Борисов обяви, че ще иска оферта за още 8. Реално обаче на тази сделка не бе даден ход.