Навръх Разпети петък кметът на Пловдив отправи молба за подкрепа във връзка с предстоящо обществено обсъждане общината да поеме дълг. Не се споменава сума в съобщението, но според зам.-кмета по финансите Величко Родопски става въпрос за кредит от порядъка на 100 милиона лева. С него трябва да бъдат реализирани големи обекти. За тях общината можела да кандидатства за финансиране по Фонд за градско развитие за Южна България по Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г.
Ето и 11 обекта в списъка на кмета:
• Пробив „Модър – Царевец“
• Пробив „Водна палата“
• Изграждане на нов мост над река Марица
• Реконструкция на ул. „Царевец“
• Реконструкция на бул. „Хаджи Димитър“
• Разширение и реконструкция на бул. „Марица – север“
• Реконструкция и разширение на ул. „Кукуш“ от надлез „Родопи“ до бул. „Македония“
• Реконструкция и рехабилитация на ул. „Митрополит Панарет“
• Туристически информационен център
• Естетизация и рехабилитация на подлез „Баня старинна“
• Многоетажен паркинг.
Също така е представен проект за модернизация на техниката и оборудването на общинскитефирми "Чистота" и "Градини и паркове".
Според Димитров Пловдив бурното икономическо развитие на Пловдив и региона през последните години поставя съвсем различни предизвикателства пред неговото управление. "Необходимо е разширяване на пътната инфраструктура, изграждане на училища, детски градини, ясли, болници, което изисква сериозни инвестиции. Разширяването на Околовръстното шосе, завършването на вътрешния ринг, строителство на нови булеварди, нов мост на Марица", са част от обектите.
"Предстои през лятото да стартира и пробивът под централна жп гара. Обсъждаме възможности за алтернативен екологичен транспорт, за разширяване на велоалеите и пешеходните и зелени зони", посочва кметът. Той припомня, че пътната мрежа в Пловдив е била проектирана и построена преди 50 г. и тогава е било предвидено да обслужва 80 000 и 100 000 автомобила. Сега те са над 220 000 без приходящите, обяснява Димитров. По думите му, ако се реализира новата комуникационна система, задръстванията щели да изчезнат. Според разчетите обаче за това са нужни 1 млрд. лева.
"Такива инвестиции не са по силите на нито един общински бюджет. Затова от началото на мандата търсим начин да балансираме между възможностите на общината и проектите, които са неотложни и да готвим в перспектива не само проектите, които ще се реализират през този мандат, но и през следващите. През миналата година разработихме инфраструктурна програма, в която са заложени проекти за над 500 млн. лева. В нея важен акцент е доизграждането на вътрешния ринг и подобряването на връзките между кварталите, за да се разтовари трафикът в града", припомня той.
Едни от най-важните трасета за автомобилно движение са подлезът „Модър - Царевец“, изграждане на пробива на Водна палата, реконструкцията на Бетоновия мост, подлезът под Централна жп гара, надлезът връзка между бул. „Александър Стамболийски“ и „Цар Симеон Велики“, новият мост над р. Марица, който е част от довършването на вътрешния ринг на град Пловдив, мостът на Южната тангента над Коматевско шосе, допълва Димитров.
Според него за част от проектите ще кандидатстват за европейско финансиране в новия програмен период. "За тези, които не са обект на европрограмите ще е необходимо да търсим средства чрез различни финансови инструменти. В момента условията за привличане на подобни средства са изключително благоприятни – банките предоставят кредити с ниски лихви, дълъг гратисен период и срокове за погасяване", казва кметът.