Устройствата ще докладват некоректни действия на членове на СИК
Ако не отчитаме времето за мислене, гласуването отнема 10-15 секунди. Предимството пред хартията е, че “прелистването” е по-лесно и прегледно, виждат се имената на кандидатите за депутати, а ако избирателят направи грешка, може да се връща назад неограничен брой пъти. Това обясни за “24 часа” управителят на “Сиела Норма” Веселин Тодоров.
Компанията спечели обявената от Централната избирателна комисия обществена поръчка за доставка на 9600 машини за гласуване за 35 999 000 лв. без ДДС. Компанията е изпълнител на обществена поръчка за машинно гласуване за шести път. Неин партньор е международната компания “Смартматик”, която е най-големият в света производител и доставчик на оборудване и софтуер за машинно гласуване. Първата партида от устройствата, с които на парламентарните избори на 4 април ще се гласува в секциите с над 300 избиратели, вече е в София.
Избирателят, който реши, че иска да гласува с машина, ще получи смарткарта, с която се идентифицира пред машината, че е упълномощен да гласува. Карата остава в машината през цялото време на гласуването и се изважда след отпечатване на контролната разписка. Тази разписка се поставя в специална урна и с това гласуването приключва, обясни Тодоров.
Той увери, че всички устройства ще пристигнат по-рано - около седмица преди крайния срок.
Машините са
произведени в
Тайван
и се транспортират до България със самолети. Очакванията са всички 9600 устройства да са налични до 1-2 март.
“Машините имат няколко едновременно действащи защити, така че сигурността е с няколко степени по-висока от традиционното хартиено гласуване. Те имат лог журнал, в който се записва всяко действие и може да бъдат проследени некоректни действия на членове на секционните комисии или на други нарушители. Освен това всяко гласуване се криптира и записва в паметта на устройството. Резултатите се записват едновременно в две независими памети. Отпечатва се контролна разписка, която позволява много бързо хартиено преброяване чрез QR код. А резултатите от гласуването се предават директно чрез преносимата памет в компютрите на “Информационно обслужване” АД без намеса на хора, които може да сбъркат при броенето или нанасянето на резултатите”, каза Тодоров.
При всеки председател на секционна комисия, в която ще има и машинно гласуване, ще има две смарткарти, с които той ще стартира изборния процес с машината. Една от смарткартите е резервна. За избирателите ще има три смарткарти, които трябва да се сменят, тоест с една смарткарта не може да се гласува последователно два пъти.
“Това предотвратява възможността един избирател да вкарва и изкарва една и съща карта и така да проведе няколко нерегламентирани вота. Реално едната карта е резервна, но ако остане само тя, изборите не могат да продължат”, уточни Тодоров.
Той обясни, че са
предвидени
около 120
машини
в повече от
необходимото,
но те били по-скоро за обучения и тестове, а не за резерв.
По думите му в изборния ден ще е забранено да се сменят машини.
Ако пък по време на гласуването спре токът машините ще могат да продължат да работят още 90 минути.
Около 2400 души общо ще отговарят за поддръжката на устройствата, като близо 2200 са техници.
Плановете са машините да бъдат доставени във всяка от секциите с над 300 избиратели в деня за размисъл 3 април. Детайлите по транспортирането обаче предстои да се съгласуват с ЦИК и МВР.
Преди това устройствата ще бъдат одитирани и сертифицирани от Държавна агенция “Електронно управление” съвместно с Българския институт за стандартизация и Българския институт по метрология. Очаква се това да се случи до средата на март.