Сигналите на пловдивчани за незаконно строителство са се увеличили драстично през последните месеци и вече са една пета от всички жалби до общинския омбудсман Борислав Стаматов.
„Най-често хората сигнализират, че районните администрации с години не премахват незаконни сгради, за които има влезли в сила заповеди за събиране”, се посочва в доклада на обществения посредник за второто полугодие на миналата година.
При проверка на сигналите обикновено от администрацията се оправдават, че не разполагат с финансови средства за премахването на незаконните постройки, или приоритетно се премахват обекти от общинските терени.
За решението на проблема омбудсманът препоръчва в бюджетите на районите да бъдат целево заделени средства за събарянето на незаконните сгради. “В случай, че не се изпълняват законите, възниква напрежение сред гражданите, както и коментари за корупция и лошо администриране”, отбелязва Стаматов.
Той смята, че ако незаконните здания се премахват своевременно, то това ще води до генерална превенция и гражданите няма да смеят да извършат нарушения. По думите му най-чести става думи за неголеми постройки и гаражи.
Другият проблем, от който най-често се оплакват хората, е несъгласието им с влезли в сила градоустройствени решения и планове.
Те подават и редица жалби срещу строителство в съседни имоти. Тревожи ги, че уплътняването на кварталите ще доведе до затруднено паркиране и движение на хора и автомобили.
При обществения посредник не са рядкост и оплакванията от лошото състояние на улици, тротоари и подлези.
“По правило посещаваме всеки обект, за който е подаден сигнал или е възникнал проблем.
Често районните администрации реагират бавно и мудно, дори извън сроковете”, допълва омбудсманът.
В доклада се посочва, че със средна тежест са сигналите, касаещи етажната собственост.
Повечето касаят течовете от горни етажи. „Те са голям проблем за гражданите, тъй като гражданите трудно свикват обкщи събрания на етажната собственост, а и администрацията всячески избягва да се ангажира с подобен тип въпроси”, гласи коментарът на Стаматов.
Получени са и две жалби срещу кучета, отглеждани в апартаменти.
Не липсват и оплаквания към домоуправителите, в които най-често става въпрос за лошо управление и непрозрачност при израходване на събраните суми,
Най-тревожните жалби в областта на социалната политика пък са свързани с неуредици в домовете за стари хора и комплексите за социално-здравни услуги.
Омбудсманът получава също и питания за предоставяне на социални помощи.
Според Стаматов особено активен ръст бележат сигналите по здравни теми. Една част от тях касаят забавената работа на ТЕЛК, както и недоволство от процента нетрудоспособност, поставян от местните комисии.
В разгара на пандемията са намалели оплакванията от транспорта и безопасността на движението.
Някои от проблемите, поставени от хората са дребни като поставени скоби на автомобил с пуснат SMS в „Синя зона“ или сгрешен номер при издаване на годишна винетка.
“Има много инциденти с пешеходци в Пловдив, което следва да се промени. Камерите за наблюдения по улиците са малко и следва да се увеличат”, заявява Борислав Стаматов.
Той добавя също, че в града осезаемо се чувства липсата на места за паркиране.
В последно време двойно са се увеличили и сигналите за проблеми с водоподаването. Най-много от тях касаят високи сметки за вода.
“Инкасаторите рядко отчитаха визуално водомерите на хората, те инкасираха прогнозни отчети, а това доведе до разминаване с реалните показания”, подчертава общественият посредник.
Той откроява проблема с наводненията в Капана. „В пет сгради има обилни течове, като на места водата достига до 50 см.
Полученият от ВиК-Пловдив отговор пък гласи: „Съществуващите канализационни мрежи работят нормално и нямат технически проблеми. Причиненото наводняване е от подпочвени води”.
Затова общественият посредник препоръчва да се предприемат аварийно-спасителни действия с цел запазване на живота, здравето и имуществото на жителите в Капана.
В отчета на Борислав Стаматов се посочва, че сред подадените общо 132 сигнала има и такава, които са далеч от неговите правомощия.
Хората се оплакват от порядките в Затворническото общежитие, пощенски пратки в чужбина, публични търгове на имоти, трудово-правни-спорове, лични казуси и въпроси свързани с КОВИД-19.