Изронен бетон, проникнали във фугите бурени, мръсотия - така изглежда хеликоптерната площадка до хирургиите на УМБАЛ "Св. Георги". Някога медицинската авиация бе част от визитната картичка на пловдивското здравеопазване. Сега пистата, която е на метри от бариерите за Спешния център, е запусната и занемарена до краен предел. Отцепена е с провиснала лента и вдигнати ръждясали бариери.
А някога в продължение на 13 години медицински хеликоптер е обслужвал цяла Южна България, като е излитал и кацал от Пловдив. Още с откриването на хирургичния блок на "Пещерско шосе" през 1987 г. е заработила и медицинската авиация. Действала е безотказно цели 13 години.
Пилотите били непрекъснато на разположение, имало е за тях специално помещение до Спешното отделение, за да бъдат в готовност да излетят, когато се наложи, за да транспортират пациент или светило от медицината. Летците били на щат към болницата.
"Два пъти съм летял. Веднъж с проф. Иван Зънзов до Кърджали и втори път с проф. Васил Анастасов до Хасково, светла им памет. Там правиха спешни съдови операции", спомни си проф. Илия Баташки, който тогава бил млад асистент.
Когато през 2005 г. поел управлението на УМБАЛ "Св. Георги" хеликоптерът вече го нямало. Но продължили да поддържат площадката. Закриването на медицинската авиация в Пловдив станало през 2000 г. при управлението на Иван Костов.
"В 38-ия парламент бях депутат и не си спомням преустановяването на тази дейност да е станало със закон", уточнява Баташки.
Причините за закриването били икономически. На този етап не е ясно кога изобщо ще бъде възобновена.
Последно хеликоптерната площадка на УМБАЛ "Св. Георги" беше ползвана през юли 2017 г., когато военен вертолет докара американски войник с бъбречна криза.
Медици още си спомнят как в горещия юлски следобед хеликоптерът "Блек Хоук" се приземил на метри от болницата, а грохотът накарал персонал и болни да наблюдават от прозорците. Целият район бил отцепен, докато свалят и транспортират войника. Той бил отведен веднага към спешните кабинети. Боецът бил на учение в Корен и получил остри бъбречни болки. Тогава пациентите в болницата с изумление коментирали какви грижи полага американската авиация за своите бойци. "За една бъбречна криза вдигат цял хеликоптер", удивили се те.
Тези дни в държавата се заговори, че трябва да бъде възстановена медицинската авиация. Според специалисти в страната е нужно да има четири точки - една от тях задължително трябва да е в Пловдив, а другите - във Варна, Плевен и разбира се, в София, където не е преставала да действа.