Делото за трагедията край Хитрино е на път отново да се върне в съдебна фаза. Апелативният съд във Варна днес прие да бъде направена повторна експертиза на релсите на гарата. Това поиска защитата на двамата обвиняеми - машинистите на влака, чиито цистерни експлодираха.
Състав на Варненският Апелативен съд поиска и от МОН справка за формиране на бюджета на ВУЗ "Тодор Каблешков" с оглед на вещите лица, изготвили експертизите по делото "Хитрино". Днес адвокатите на близките на загиналите при трагедията подложиха на съмнение доколко е безпристрастна експертизата на състоянието на трасето на катастрофата, като изтъкнаха факта, че четири от седем са преподаватели във висшето транспортно училище и като такива са имали стипендии, осигурени от държавното предприятие "Железопътна инфраструктура".
Нови независими експерти - чужденци поискаха още адвокатите на двамата машинисти . Според адвокат Ина Лулчева, необходима е повторна експертиза за техническото състояние на железопътното трасе.
Адвокат Николай Димитров, представител на близките на жертвите от зловещата катастрофа пък, поиска отвод на целият състав на Апелативен съд Варна с мотива, че по време на предишни заседания съдии са коментирали мерките на двамата машинисти. Защитниците на близките, загинали при ужасната трагедия, искат увеличение на присъдите на двамата машинисти от съответно 15 и 10 години, на 20 години. Общо 26 са частните обвинители, близки на загинали при трагедията на 10 декември 2016 година. Към момента обаче не е ясна стойността на гражданските им искове, коментира още пред "24 часа" адвокат Николай Димитров.
На точно обратното мнение е защитата на машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков. Те искат оправдателни присъди по делото, като в подкрепа на твърденията си поискаха от втората инстанция да поиска допълнителни технически експертизи, които да дадат светлина за изправността на трасето. Подобна експертиза ще утежни изключително много хода на делото, тъй като става дума за огромно количество документация, с която чуждите експерти да се запознаят, коментира апелативния прокурор Светла Корновска.
Припомняме хронологията от 10 декември 2016г.: Влакът пътувал от Бургас за Русе, като 20 от цистерните били пълни със 700 тона пропилен, а 3 – със 130 тона пропан-бутан. Според присъдата на Шуменския окръжен съд, при управление на подвижен железопътен състав, двамата са нарушили правилата за движение на железопътния транспорт. При влизане в гара Хитрино, управлявайки влака със
78км/ч., не са намалили скоростта до разрешените 40км/ч. В резултат е последвало дерайлиране, повреждане на част от цистерните, изтичане на газ пропилен и взрив.
Така по непредпазливост са причинили смъртта на 7 души, а 14 души са получили тежки и средни телесни повреди. Случаят е квалифициран като особено тежък. Според първоинстанционния съд, произшествието не е предизвикано от повреди в железния път, в електропреносната мрежа или във влаковата композиция. Установено е, че първият машинист не е бил заспал, тъй като устройството за бдителност е било включено и използвано от него. Дерайлирането обаче е било
предотвратимо, ако са били спазени показанията на семафорите.
Необходимо е било да се задейства режим „екстрено спиране“ (комбинирано спиране с пневматична автоматична спирачка и електрическо спиране). Ако това е било сторено, влакът би навлязъл с позволените 40 км/ч. Като отегчаващи вината обстоятелства съдът е приел броя на починалите и пострадалите, неоказването на първа помощ на ранените, нанесените материални щети, създадения риск за здравето на жителите на Хитрино и 10-дневната евакуация. Като смекчаващи отговорността са посочени действията по обезопасяване на влака. Отчита се, че пробитата цистерна не е отговаряла на
изискванията на Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари. Жп инфраструктурата била поддържаната на минимума.
Изтъкнато е и това, че товарен влак, превозващ опасен товар, не следва да спира в населено място, както е било планирало в случая. Факт е още, че двамата машинисти не са били уведомени за корекция в разписанието, която предвиждала престой на гарата. Гара Хитрино не е имала План за движение, приемане и изпращане на влакове, превозващи опасни товари по RID. Нямало и план за
действие, нито инструкция на персонала за предприемане на спешни действия в случай на произшествие.
В мотивите си Шуменският окръжен съд описва механизма на произшествието, станало около 5,30 ч призори: При дерайлирането вагоните започнали неконтролируемо, хаотично движение, разрушавайки железния път и прилежащата инфраструктура. Цистерна № 10 напълно се разхерметизирала. Само за 39,2 секунди от нея изтекло цялото количество пропилен - около 45 тона. Значителна част от изпарилия се газ образувала облак, който навлизал през пукнатини и отвори в къщите на спящите хора, в магазините и административните сгради. Така сместа навлязла в детска стая на къща на 280 метра от цистерната. Смята се, че именно там бил епицентърът на взрива, тъй като е единственото място в селото, където всички стени били деформирани в четирите посоки навън.
Съдът е заключил: „Колкото и лошо да е състоянието на железопътната инфраструктура в гара Хитрино, както и да неглижират стриктното изпълнение на служебните си задължения служителите на ДП „НКЖИ“ и УДВГД - Горна Оряховица, независимо че България е в наказателна процедура относно неизпълнението на задълженията си по Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари RID, независимо, че вагон- цистерна №10 въобще не е следвало да получи документ за съответствие с изискванията за безопасност и да се движи по железните пътища на Европа, независимо, че двамата подсъдими не са били изрично инструктирани за промяната в разписанието на влака и престоя в гара Хитрино, при изключване поведението на двамата подсъдими, неправомерният резултат не би настъпил“.
Следващото заседание на съда е на 22 февруари.