В този проект ви разказваме 20 истории на българи от Клуба на модерните оптимисти, защото трендът днес е да вярваш, че ще успееш. И да има кой да те подкрепи. Разказваме ви за детския научен център “Музейко”, който, въпреки трудностите по време на пандемията, поддържа дейности за децата и учениците. В периода между 20 януари и 24 март там ще гостува и 3D реплика на скафандъра на американския астронавт Нийл Армстронг с подкрепата на посолството на САЩ в България. Тя е допълнение към съществуващите образователни космически експозиции в “Музейко”, създаден от Фондация “Америка за България”. Той се намира на адрес ул. “Прoф. Боян Каменов” 3, а повече за останалите атракции в музея - на www.muzeiko.bg.
Влязохме в домовете на децата - с “Музейко” в кутийка”, онлайн излъчвания и научни работилници, казва Бистра Кирова, главен изпълнителен директор на "Музейко".
- Г-жо Кирова, преди дни “Музейко” откри космическа изложба, която показва реплика на космонавтския костюм, в който Нийл Армстронг стъпва на Луната. Какво представлява изложбата?
- На 20 януари при нас дойде една от 15-те реплики на оригиналния костюм на Нийл Армстронг, с който той е стъпил на Луната. Само единият идва в Европа, като беше в Природоисторическия музей във Виена, откъдето ни го дават на нас за 2 месеца - до 24 март.
Ние решихме да направим около него малка изложба, свързана с Луната. Направихме информационни табели за мисиите на Луната, за самия костюм и по този начин да го допълним.
Направихме още три зони. В едната създадохме макетна повърхност на Луната, върху която децата могат да движат радиоуправляеми роувъри. Имаме артзона, в която да си направят макет как се движи в орбита Луната около Земята и около Слънцето. И последната зона е с летвичките Капла, като предизвикателството е “Построй си лунен хабитат”, или как би изглеждало, ако има сгради на Луната, или как можеш да си построиш ракета или луноход.
- Как се случи да дойде точно в България?
- Случи се с посолството на САЩ в България. Те подеха тази инициатива и финансираха транспорта и застраховката. Те бяха сигурни, че “Музейко” е мястото, където да го изложим, и че ще измислим нещо около него. Ние имаме и още идеи за допълнителни ателиета и работилници, ще се фокусираме повече върху Космоса тези месеци.
Ще има изненади, но например в работилницата Maker space темата е да си създадеш реактивен автомобил, което донякъде пак е свързано с изстрелването в Космоса и този тип инженерна дейност с реактивни двигатели. Допълнително ще имаме и научни дефилета и работилници.
- Как децата посещават “Музейко” по време на пандемия - отворен ли е музеят?
- В момента работи от сряда до неделя с посетители на часови слотове - през 2 часа и половина затваряме за пълна дезинфекция. Последните два уикенда, откакто отворихме на 6 януари след ноемврийското затваряне, имаше доста голям интерес и част от слотовете се запълваха изцяло. Но и капацитетът ни е много намален, пускаме максимум 130 човека, което е около 1/4.
- Миналото лято създадохте “Калната градинка”. Какво правеха децата в нея?
- През лятото стратегията беше да изнесем максимално много неща отвън, на двора на “Музейко”. Направихме рождени дни, работилници, ателиета на открито.
Открихме и една много специална зона, която беше голям хит - Калната градинка. Тя беше с изцяло натурални и естествени материали и провокирахме децата да играят, като изследват околната среда. Да не се притесняват да скачат в калта, имаше кухни, в които можеха да си готвят с кал, камъчета, листенца, зона с кофички, платформи за строителна дейност с пясък. Беше супер, от момента, в който дойдеха, децата ги събуваха боси, защото пътеките бяха сензорни и можеха да вървят по различни материали - камъчета, плочки, бетон, дървени кори. Имаше чешми навсякъде, пръскаха се с вода.
- Ще пътува ли “Музейко” из страната?
- Не се знае къде ще можем да отидем. Но последните 2 години много сериозно работехме за създаването на нов научен музей в Бургас - “Научен център Планетум”, който отвори октомври миналата година. Нашият екип изцяло създаде концепцията, дизайна, подбрахме интерактивните инсталации. За нас това е много голяма стъпка, че освен в София вече и в още един град има подобен научен център.
С други две общини - Добрич и Ловеч, сме на етап, в който им направихме дизайна и концепцията, предстои да се отворят центровете.
- В пандемията организирахте различни занимания за децата вкъщи, разкажете за тях.
- По Коледа пуснахме “Музейко” в кутийка”, което е изцяло STEAM дейност (свързана с наука, технологии, инженерство, изкуства, математика). Тя беше за създаване на светеща коледна картичка. В материалите в кутийката имаше всичко необходимо, включително батерия, диоди, медни лентички проводници. Децата сами трябваше да си я нарисуват и след това да си направят тази електрическа верига, която при затваряне на картичката води до светване на лампичката, която е върхът на елхата. Имаше QR код, с който се отваря образователно видео, което разказва за традицията на Коледа и видовете иглолистни дървета, след това и инструкции как да си направиш елхата. Продавахме го онлайн и в магазина на “Музейко”.
Сега разработваме две нови кутийки. Едната ще бъде да си направят отливки на фосили, а другата - глайдер (безмоторен самолет).
Сумарно около 3000 кутийки разпространихме за един месец. Имахме поръчки от компании за децата на техните служители. През програмата Global giving набираме средства за безплатни образователни дейности за деца от непривилегировани региони. Ние използвахме средствата, за да изпратим около 1100 кутийки в училища и райони най-вече от Северозападна България.
Другата ни онлайн дейност, която от февруари ще започнем да предлагаме, за да се адаптираме в ситуацията, е онлайн научни работилници. В определени дни ще има на живо работилници с онлайн билет.
Третото нещо, което планираме, е да правим външни научни образователни турове в паркове или из София. Те ще са на различна тема и ще могат да се закупуват билети.
- А какво представлява “Музейко” вкъщи”?
- Когато затворихме през март, започнахме да правим почти всеки ден на живо предавания от “Музейко” на всякакви теми - наука, изкуство, четене на приказки, експерименти, артзанимания. Излъчванията бяха безплатни, като някои от видеата стигнаха до 22-25 хил. гледания. Излъчванията бяха през фейсбук, след това ги качвахме и в ютюб. Всяка седмица имахме излъчвания от гостуващата изложба със змиите, защото по лошо стечение на обстоятелствата 10 дни, след като изложбата дойде, трябваше да затворим. “Музейко” вкъщи” го продължаваме, но не е всеки ден.
- Как работите с учениците, когато те не са в училище?
- В момента стартираме “Музейко” в кутийка” за училищни групи. Фокусирали сме се върху 1-и -4-и клас, защото това са децата, които е най-сигурно, че ще са в училище.
- Какви други изложби планирате?
- Ние периодично преработваме някои от изложбите. Миналата година преработихме част от зоните с палеонтология и археология, сменихме една от експозициите на входа. Тя беше с барабани, а сега е с изцяло нова инсталация, която ти мери пулса и го чуваш като барабанен звук.
За втората половина на годината работим по нова изложба, свързана с боклука и рециклирането, как това да го обясним по лесен и достъпен начин на децата. Тази тема я избрахме чрез проучване сред нашите посетители, направихме анкета и сред 10 теми тази излезе най-напред.
Брент ЛъРоса, аташе по въпросите на културата в посолството на САЩ: Скафандърът на Армстронг е символ на големите стъпки в Космоса
- Г-н ЛъРоса, благодарение на посолството на САЩ в България пристигна реплика на един от най-значимите артефакти в света - космическия костюм на Нийл Армстронг от историческото му кацане на Луната. Поправете ме, ако греша, но мисля, че този костюм идва за първи път у нас. Каква е предисторията на експоната - какво ви мотивира да я организирате?
- Изложението на статуята е съвместно усилие. Тя ни бе предоставена временно от дипломатическата мисия на САЩ при ООН във Виена, а посолството на САЩ в София и “Музейко” спомогнаха тя да бъде изложена. Статуята е изработена в чест на 50-годишнината от полета на “Аполо 11” с помощта на 3D сканиране на оригиналния космически скафандър на Армстронг, който е част от постоянната колекция на Националния музей на авиацията и космоса на института “Смитсониън” във Вашингтон. Петнадесет реплики-статуи на оригиналния скафандър, бяха направени и показани на професионални бейзболни стадиони в САЩ през 2019 г. като част от проекта “Аполо” в парка” на института“Смитсониън” в чест на 50-годишнината от първото кацане на Луната. Тази конкретна статуя, която беше дарена от “Смитсониън” на Мисията във Виена, беше изложена на стадион “Янки” в Ню Йорк. Това е единствената от петнадесетте статуи, която е изложена извън САЩ.
Посолството на САЩ в София подкрепя широк спектър от STEAM програми (програми за наука, технологии, инженерство, изкуства, математика) в България и тази изложба е само част от усилията ни за привличане на младите българи към тези области на образованието. Препоръчваме на всички да видят статуята в “Музейко” и да вземат участие в нашата селфи кампания в социалните медии с хаштаг #Apollo11Selfie. Тагнете Посолството или “Музейко” във вашето селфи: @USEmbassySofia във Facebook, @usembsofia в Instagram, @USEmbassySofia в Twitter или @MuzeikoBulgaria във Facebook/ Instagram.
- Разкажете повече за костюма, летял до Луната, за неговата значимост?
- Лично за мен този скафандър е символ на големите стъпки, които направихме в изследването на Космоса и в науката. Надяваме се, че тази изложба ще вдъхнови младите българи да се заемат с наука и може би дори да пожелаят да работят в областта на космическите изследвания. Пътуването на човека в Космоса, независимо дали е първото - като това на Нийл Армстронг или Георги Иванов - или продължаващата ни работа, като например на борда на Международната космическа станция, ни вдъхновяват да мечтаем за големи постижения и да работим така, че да допринесем за напредъка на човечеството. Този скафандър напомня за всичко, което можем да постигнем с отдаденост, упорита работа и постоянство.
- Скафандърът идва от Националния музей по въздухоплаване и аеронавтика към Смитсониевия институт. Планирате ли и други значими исторически предмети да станат достояние на публиката в България? Ще разширя въпроса - по какъв начин България и САЩ могат да задълбочат сътрудничеството си в областта на културата. Може би ще споделите и нещо, което подготвя в тази област посолството.
- Нашите културни връзки са дълбоки и обхващат широк спектър от програми, които изграждат мостове на сътрудничество и разбирателство между народите на САЩ и България. Посолството има пълен набор от културни и образователни програми, планирани за 2021-а и следващите години. Препоръчваме на всички да се възползват от многото програми, които посолството предлага и поддържа: гостуване на изложби и организиране на концерти, програми за изучаване на английски език, събития в нашите американски центрове в София, Велико Търново, Пловдив и Варна, програми за обмен на студенти, учени и професионалисти и още много други вълнуващи събития и програми. Приканвам читателите да следят нашите програми, като последват нашите страници във Facebook и Instagram и като посещават нашия уебсайт на bg.usembassy.gov.
- От миналата година сте в нашата страна. Какви са впечатленията ви от България, от хората? Ще е интересно да откроите например 3 неща, които най-много ви харесват и обратното - такива, с които трудно свиквате.
- Пристигнах през юли миналата година и се чувствам много добре в България. Въпреки че бях донякъде ограничен заради пандемията, аз успях да се насладя на многото исторически и културни обекти, които България може да предложи. Особено ми е приятно да прекарвам времето си в София, Пловдив и Бургас, посещавайки безбройните исторически забележителности в района. България има толкова богато културно наследство и ще се радвам да бъда свидетел на многото културни събития и фестивали, щом условията позволят. Където и да отида, хората са толкова приветливи и с огромно желание споделят с мен любовта си към българската история и култура. И аз нямам търпение да науча повече за историята и културата на България!
Брент ЛъРоса отговаря за културните и образователни програми на правителството на САЩ в България. Предишните му дипломатически назначения включват Гана, Киргизстан, Ирак и Вашингтон, окръг Колумбия. Преди да се присъедини към Държавния департамент, г-н ЛъРоса е бил учител и има бакалавърска степен от Гетисбъргския колеж и магистърска степен от колежа McDaniel.