Франция затяга контрола на идващи от Острова товари, тирове вече чакат с часове за проверка
Англичанинът Том Бейзли живее във френския град Марсилия, но обича да пазарува онлайн от различни сайтове в родината си, тъй като познава по-добре марките, а и някои стоки са значително по-евтини. Така прави и преди дни, когато му трябва етажерка за баня. Поръчва една за 42 паунда (47 евро), но часове преди да му бъде доставена, получава съобщение, че трябва да плати още 30 евро данъци и такси за внос заради Брекзит.
Това беше пълна изненада за мен - нещо като бележка за откуп, разказва той пред в. “Гардиан”. Британският вестник е получил подобни оплаквания и от други европейски държави. Сред тях е жител на Франкфурт, от когото са поискани
допълнително 102 евро за
поръчано от Великобритания облекло
за колоездене. Жена в Нидерландия си купува панталон преди Нова година от британска фирма. Доставен ѝ е без проблем през декември. Харесва го много и поръчва още два, но вече е януари и трябва да плати и 20 евро за вноса им в Европа.
Експертът по логистика и спедиция Крис Хиксън предупреждава, че много хора ще останат изненадани по същия начин, тъй като са решили, че договореното споразумение за търговия между Обединеното кралство и ЕС с нулеви мита и без квоти означава, че няма да има допълнителни такси, а това не е така. Причината е, че за внасяните от Острова стоки в европейски държави вече ще трябва да се попълва митническа декларация - процедура, която обикновено се извършва от превозвачите и се таксува около 20 евро. Освен това, ако не са произведени във Великобритания, върху тях се начисляват мито и ДДС. Френски сайт изчисли, че маркови маратонки на китайски производител, които
на Острова се продават за 270 евро,
могат да излязат 378 евро
на европейските купувачи
Това е причина големи онлайн търговци като “Амазон” да насочват клиентите си, използващи британския им портал, към европейски алтернативи, когато става въпрос за доставки в държави от ЕС. А по-малки фирми като “Асос” например, която е насочена към млади хора, въобще да спрат доставки към Европа.
Проверка на “24 часа” показа, че куриерските фирми между Великобритания и България, които предлагаха услуга да поръчваш стоки от английски сайтове до техни офиси на Острова и те да ти ги доставят по-евтино, също в момента не изпълняват курсове към нашата страна. Някои от тях дори вече са обявили алтернативна възможност за интернет пазаруване към техни немски представителства. “Препоръчваме ви да пазарувате от онлайн магазини в Германия, тъй като складът ни в Англия временно прекратява приемането на пратки. Поради излизането на Великобритания от ЕС те подлежат на митническо освобождаване, а за нас е невъзможно да набавим необходимите документи за всяка една стока, за да го направим”, се посочва в съобщение на една от фирмите. Друга информира клиентите си, че всеки колет, който изпращат към България, трябва да бъде придружен с опис на английски език на съдържанието му, като към списъка със
забранени стоки освен цигари
и алкохол се прибавят
и храна и лекарства
“Това е изключително сложна ситуация. Моята препоръка към всеки в ЕС, който иска да закупи нещо от Обединеното кралство, е да не поръчва нищо, докато не разбере какви ще бъдат таксите и данъците. И да бъде търпелив, тъй като на всички по веригата им трябва време, за да свикнат с новите изисквания”, обяснява Хиксън. Години наред Великобритания беше нещо като разпределителен център на онлайн търговията за Европа заради добрите си карго услуги с кораби от страни като Китай и Индия. След Брекзит обаче това, изглежда, ще се промени.
Тираджии също се оплакаха, че започват да изпитват затруднения при преминаването на английските граници и вероятно до дни ще се образуват и опашки от чакащи камиони. “Досетих се, че ми предстоят проблеми, след като излизайки от евротунела, бях насочен в оранжева лента вместо в зелена”, разказва 69-годишният шофьор Роджър Уайт. Той кара от Великобритания кашкавал към Белгия, но е задържан от френските гранични власти в Кале повече от денонощие заради липса на фитосанитарен документ. В същото положение са още 30-40 негови колеги, които са принудени да изчакат на специално обособена зона.
Всичко това е ново за всички и за съжаление, не можем да направим нещо по въпроса, добавя Уайт. Той е шофьор на камион от 48 г. и добре си спомня времето преди облекченията на единния европейски пазар. Тогава обаче имало яснота още при товарене на стоката какви документи се изискват,
докато сега доста неща се
правели в крачка
заради твърде късно постигната сделка за Брекзит между Лондон и Брюксел.
Затова Великобритания все още избягва въвеждането на строги митнически проверки, нещо което Франция вече започва да прави и се очаква да стане още по-активна, след като нормалният трафик през Ламанша се възстанови в средата на януари. По данни на британското транспортно министерство от началото на годината преминават средно 2000 камиона дневно, което e около една четвърт от нормалния им брой, и 90% от тях са с предварително подготвена гранична документация. Повечето транспортни фирми се въздържат да правят курсове, тъй като е възможно дори само заради един продукт в камиона им с грешен митнически формуляр да има забавяне на цялата пратка с дни.
Една от най-старите компании за пушена сьомга в Шотландия, съществуваща от 1857 г., излезе с гневно писмо до британските власти, в което
ги обвини в груба
некомпетентност
по отношение на новите правила за износ на бързо развалящи се морски продукти. “Ние в John Ross Jr прекарахме години в подготовка за Брекзит. Ангажирахме всякакви специалисти, включително френски адвокати, правихме тренировъчни пътувания как ще продължи търговията ни към ЕС. Следвахме вашите указания за преминаване на границата и въпреки това, докато пиша тези редове, пети ден камиони с наша стока още не са преминали границата. Получихме дори потвърждение, че IT системите на Великобритания и Франция са несъвместими”, се посочва в писмото на директора по продажбите на компанията Виктория Лий-Пиърсън. Тя сравнява подхода на британското правителство към техния сектор като “да те хвърлят в студените води на Атлантическия океан без спасителна жилетка”.
Междувременно стана ясно, че вече започва да се усеща
недостиг на някои стоки в
супермаркетите в Северна Ирландия,
след като бе договорено тя да продължи да спазва правилата на европейския митнически съюз, за да се избегне поставянето на физическа граница между областта, която е част от Обединеното кралство, и съседката ѝ Република Ирландия, членуваща в ЕС. Дори големи британски вериги като Marks & Spencer' признаха, че са спрели да доставят редица стоки за северноирландските си магазини, тъй като не могат да се справят с бюрокрацията около Брекзит. “Най-добрият пример, който мога да ви дам по въпроса, е с нашите бонбони Percy Pig. Те се произвеждат в Германия и след като пристигнат в Англия, на теория трябва да бъдат обложени с данък, преди да бъдат транспортирани към Северна Ирландия, тъй като са продукт, идващ от трета страна”, обясни пред Би Би Си главният изпълнителнен директор на компанията Стив Роу. Той увери, че активно работят за смекчаване на ефекта от новите правила за произход на стоките, съгласно които те се обмитяват по различен начин в зависимост от коя държава идват.