Големият революционер в дизайна, който приземи “откутюр”, издъхна на 98 г.
Пиер Карден - дизайнерът, който направи революция в модата през 50-те и 60-те години на миналия век, почина на 98 години в Париж. Това съобщи АФП с позоваване на семейството му. Един от последните големи класици на умението да превръщаш дрехите в изкуство издъхнал в американска болница в предградието Ньои сюр Сен на френската столица. “Това е ден на голяма скръб за цялото ни семейство. Пиер Карден вече го няма”, се казва в съобщението на фамилията.
Прочутият дизайнер с италианско потекло неведнъж е споделял, че модата е неговият наркотик.
Последната му
поява беше на
модно ревю през
2017 година
Карден е роден през 1922 г. в италианската комуна Сан Биаджо ди Калалта. Бягайки от фашизма, семейството му емигрира във Франция, когато той е дете. Най-малкият е от 11 братя и сестри. “Аз съм дете на малкия град, а се превърнах в Пиер Карден. Ако трябва да започна пътя си отново, ще го направя с ентусиазъм”, казва творецът, който винаги е афиширал гордостта си, че е постигнал всичко сам. Когато е тийнейджър, една врачка му предрича: “Виждам името ти навсякъде по света, чак до Сидни”.
Карден започва кариерата си в театъра. От края на 40-те години работи за фирми като “Скиапарели” и “Кристиан Диор”, а няколко години по-късно създава собствена модна къща и бутик за мебели в Париж. През 1946 г. прави костюмите за култовия филм на Жан Кокто “Красавицата и Звяра”.
През 1960 г. нарушава традиционния подход към модата като изкуство предимно за жени и създава първата колекция за мъже. Представят я 250 студенти от парижките университети. Негова запазена марка стават роклята балон, показана през 1954 г., както и колекцията “Космическа епоха” през 1964 г. Наема за ревютата си първите манекенки от Япония.
Патентовал е над
500 изобретения,
между които
цветните чорапи, за които всички в началото казват, че са ужасни, високите ботуши, които никой не иска да носи, а после стават хит, и цветните вратовръзки. Започва да използва тъкани като винила и изкуствената кожа, която предизвиква скандал. Изважда на подиума тоалети, вдъхновени от попарта, но винаги скроени съвършено и изваяни като скулптури. “Подходът ми е на скулптор. Първо създавам формите и опитвам да впиша тялото вътре в тях”, казва модният гуру.
Групата “Бийтълс” се появява за пръв път с негови сака без яки, а после прочутите им костюми с яки тип “Мао” също са вдъхновени от него. Освен това дизайнерът
създава вечерни
рокли за
балерината Мая
Плисецкая, която
смята за своя
муза
През 1986 г. той посещава Москва, а през 1991-а прави ревю на Червения площад, гледано от 200 000 души. Офисът му срещу Елисейския дворец в Париж е пълен с книги и негови снимки с Фидел Кастро, Ганди, Нелсън Мандела, папа Йоан Павел II. По време на дългата си кариера е обиколил 35 пъти света.
Друга негова муза е актрисата Жана Моро, с която има страстна любовна връзка в продължение на 4 години. Тя носи неговите творения във филмите на Трюфо и се появява пак облечена в едно от тях, когато през 2000 г. я избират за член на Академията на изящните изкуства.
Славата на Карден се дължи не само на визионерските му и футуристични творения, но и на превръщането на стилните облекла в привилегия на масите. Той е сред първите, които освен за висшата мода работи и за прет-а-порте, а също е
сред пионерите
на стила унисекс
“Не е падение да напуснеш позлатените салони и да излезеш на улицата”, е кредото му. Заради тази стъпка е критикуван безмилостно от Камарата на висшата мода и е принуден да я напусне. Три години по-късно става неин председател.
“Мислите ми винаги са били в бъдещето, винаги съм творил за младите”, казва Карден. “Бях провокатор, авантюрист, оспорвах авторитетите. Кристиан Диор искаше да прави рокли, които майка му би харесала да носи, аз исках да
експериментирам
по нови пътища -
тези на Космоса,
на науката,
на безкрайността”, продължава той. Младежката дързост и желанието да провокира никога не го напускат. През 1974 г. той вече е на 52 г., но се съгласява да позира гол до кръста за корицата на сп. “Тайм”. Няма от какво да се притеснява - фигурата му винаги е била безупречна, а сините му като океана очи докарваха почитателките му да делириум. Той обаче предпочиташе повече мъжете.
Французинът стана новатор и в бизнеса, като позволи името му да бъде използвано за различни стоки, като например слънчеви очила, запалки, вратовръзки и дори тапети. Притежава 850 лиценза и това направи марката му глобална и го превърна в милиардер. Интересите му не се ограничават само с блясъка на модните подиуми. Той е начело на театъра “Еспас Карден”, където през 1974 г. Марлене Дитрих прави последния си рецитал, собственик е на емблематичния ресторант “Максим'с” в Париж, като разширява веригата в Пекин, Ню Йорк и Рио де Жанейро. Купува два имота, населявани от призраците на двама от най-скандалните мъже в историята - замъка на Маркиз Дьо Сад в Лакост, областта Воклюз, и двореца на Казанова във Венеция.
За марката му
произвеждаха
500 фабрики
в цял свят,
за които директно или индиректно работеха 200 000 души.
“Аз съм динозавър - най-възрастният дизайнер, който все още ръководи сам компанията си”, споделя през 2004 г. И я ръководи с успех, конкурирайки се с мощни предприемачи, които изкупиха прочутите френски модни компании. Миналата година през септември, по повод излъчването на документален филм за необикновения му живот, Карден дава последното си интервю за в. “Фигаро”: “Аз съм единственото свободно име в модата. От 1950 г. досега аз си останах Пиер Карден от А до Я. Всички останали са или мъртви, или преминаха в чужди ръце”, казва творецът, който още приживе се превърна в мит . С неговата кончина светът на модата изгуби една от най-ярките си личности и един от най-уникалните си и своеобразни таланти.