Дори да е трудно, направете нещо заедно с колегите за празниците
Velocity Smart е малка английска IT компания с едва 11 души персонал, която печели достатъчно добре, за да организира каквото иска коледно парти за своите служители. Предишни години са правели шумни купони в луксозни ресторанти или екзотични пътувания, но сега заради коронавируса всичко това им се струват рисковано. Затова директорът Антъни Ламоро решава да измисли нещо безопасно, но също толкова вълнуващо. Той купува и изпраща на всеки от подчинените си очила и слушалки за виртуална реалност и ги кани да направят с тях онлайн пейнтболна среща на екипа. Така хем ще са заедно, хем ще избягат от матрицата на зуум наздравиците, които се очертават да са най-популярната забава с колегите тази Коледа. “Събитието ще ни струва малко под 5000 паунда – сума, която вероятно бихме похарчили и за екипно пътуване с плащане на хотелски сметки, храна и напитки”, казва Ламоро.
Макар и доста шантава, идеята му много бързо се харесва и стига до фирмите, организиращи тържества, които трескаво търсят атрактивни и безопасни заместители на традиционните служебни купони. Което е обяснимо, тъй като виртуалната реалност все пак максимално близко се доближава до истинския живот, върху който пандемията ни налага ограничения. Освен това пейнтболът е игра, която
предполага
падане на
задръжки,
точно както обикновено се случва след малко повече питиета по време на парти. Разликата е, че не ти се развързва езика да говориш нахакано с шефа за нещата, които те дразят във фирмата, а просто настървено го оцапваш с виртуална боя.
В западноевропейските държави и САЩ бизнесът с коледни онлайн забавления бележи истински бум през последния месец заради сериозни ограничения за събиране на големи групи хора на едно място. Много от заведенията, които са имали резервации за служебни купони и не могат да ги реализират, предлагат да направят доставка на храна и напитки по домовете на клиентите си по едно и също време и даже им организират съвместни зуум обеди и вечери. Съществуват опции и за общ кулинарен курс, който се води от главни готвачи на елитни заведения. При него всеки служител получава пакет с продукти като коледен подарък и съобщение кога и в коя интернет платформа ще готви заедно с колегите си. Забавлението завършва с дегустация, на която жури са семействата на участниците.
Същият подход се прилага и при интернет шоколадовите работилници и артателиетата, които също се рекламират като подходящ заместител на служебните купони. Някои фирми наемат известни актьори, комици и музиканти, които да водят забавата на колектива в мрежата. Други резервират специални виртуални постановки, в които хората да наблюдават загадачни неща, които се случват на техните работни места. Лондонската театрална трупа District Theatre например предлага комедия “Убийство на 28-ия етаж”. Актьорите влизат и
играят в
изоставените
от служителите
офиси
и излъчват с две камери през зуум. “Идеята е, че им показваме пространство, което те не са виждали с месеци, но по нов начин – има труп и двама детективи, които трябва да разследват убийството. Зрителите могат да участват със съвети, тъй като постановката е пълна с фирмени шеги”, казва артистичният директор на трупата и актьор Кристиан Лавлес. Постановката им трае 45 минути, като билетът за нея е 20 паунда на човек. Почти толкова струват и онлайн пропуските за традиционните коледни театрални представления, които много английски фирми подаряват на служителите си.
Специализираната в провеждането на тиймбилдинги компания Zing Events има резервации от 75 фирми за онлайн коледни купони. Тя предлага виртуални стаи за бягство, в които екипът трябва да тества уменията си за разрешаване на интригуващи задачи и мистерии. “Наложи се да адаптираме изцяло бизнеса си така, че да предложим безопасни, забавни и интерактивни събития на своите клиенти”, обяснява директорът на компанията Анди Уелс.
За по-малките колективи, в които хората добре се познават, има специални предложения като виртуален клас по рисуване на голо тяло, който се води от професионален мъжки модел. Освен да позира, той дава и художествени напътствия на участниците, за да направят по-добре картините си.
Колкото и интригуващо да звучат всички подобни предложения, изглежда обаче, все още хората
имат леки
задръжки
към тях
Проучване показа, че почти половината от работещите в Лондон са били поканени на онлайн коледен купон, но само 11% са развълнувани от идеята.
“Нека бъдем честни, служебните партита не са любими на всички. Някои хора дори не харесват Коледа, така че е трудно да се намери нещо за всеки, особено в такава извънредна ситуация. Но тази година, повече от която и да е друга, е важно да положим усилия, за да стигнем до възможно повече служители и да ги зарадваме”, казва пред Би Би Си Кърсти Гоунт, мениджър за обучение и развитие в голяма английска компания. Особено наложително е това за бизнесите, които не е ясно колко продължително няма да могат да съберат екипите си отново заедно. Те се нуждаят от допълнителни стимули да поддържат колективния дух. От нещо, което да ги обединява, дори и да е виртуално.
Най-лесният начин е да се изпрати малък подарък на всеки, каквато е масовата практика, но далеч по-продуктивно е да бъдат събрани за предстоящите празници. Така ще могат символично да сложат заедно край на тази ужасно трудна година и да погледнат по-оптимистично на следващата.