Купонджийският квартал на Пловдив опустя, но някои от бизнесите се опитват да оцелеят по време на локдауна.
„Превърнахме галериите и заведенията в магазини по време на чума“, казва пред „24 часа“ художникът Ангел Гешев. В неговата галерия се допуска по един човек да разглежда, възможна е и предварителна заявка по телефона.
Петгодишният юбилей на едно от любимите свърталища на художниците под тепетата, известно с джаз концертите си, ще се проведе онлайн.
Гешев е подредил платна на водещи майстори на четката и пластики на скулптори, сред които Станимир Видев, Николай Кучков, Иван Шишков, Димитър Добрев и Пенка Никова.
„Стискаме зъби и чакаме по-добри времена“, не губи кураж творецът. Той посочва, че още с рязкото повишаване на случаите на коронавирус, пловдивчани са спрели да ходят по заведения. „Дневният оборот на бара падна на 20-40 лв. Хората се изплашиха и се затвориха вкъщи, още преди правителството да наложи локдауна“, смята той.
Сега основният му проблем е дали собственикът на сградата ще намали месечния наем на галерията. При пролетното затваряне половината от сумата му е била опростена.
Повечето от заведенията в Капана хлопнаха кепенци.
„Към момента решихме да затворим кухнята изцяло, за да съхраним възможно най-успешно екипа ни. Доставки няма да се извършват, защото знаем, че нашето меню никога няма да е същото, ако не сте под светлините в ресторанта или на паветата, обяви собственик на заведение за бургери. Други негови колеги се опитват да запазят частично дейността си.
Три от заведенията за сандвичи продължават да работят с поръчки за дома и за из път.
Винарна, разположена в сърцето на Капана, се преквалифицира в магазин за вино. Отсрещният бирен бар обаче не я е последвал и е затворил до второ нареждане. Чайната на ул. „Железарска“ също вече е само магазин за чай, а на съседния ъгъл кафенето предлага напитки без места за сядане.
Част от местните пият кафе и чай по пейките в градинките и площадчетата наоколо.
Празните улици и унилите физиономии на продавачите в останалите да работят магазини в Капана говорят, че кризата ги е разтърсила и тях. Не са малко търговските обекти, които имат право да работят, но са затворили заради липсата на купувачи.
„Надяваме се в навечерието на коледните празници да разхлабят мерките, в противен случай може да не оцелеем до пролетта“, казва Мария Станева, който държи магазин за сувенири.
От пролетта тя се опитва да пробие онлайн със своите стоки. Казва, че намирането на клиенти в социалните мрежи става бавно и трудно, но при всички положения от тях вече постъпват повече приходи, отколкото от пазаруващите физически.