Друго рисува с помощта на математиката – направени са от възпитаници на природо-математическата гимназия “Гео Милев” в Стара Загора
Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии.
Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видеоуроци и други начини за по-ефективен учебен процес.
Ползите и предимствата на дигитализацията се доказаха на практика по време на извънредното положение. Продължаваме да разказваме за добрите примери при използването на технологиите в българското образование.
Когато излезе заповедта на министъра на образованието всички училища в страната да минат на дистанционно обучение, в природо-математическата гимназия “Гео Милев” в Стара Загора от общо 31 паралелки едва 4 учеха присъствено. Останалите ученици вече бяха онлайн.
Но всички 802 ученици без сътресения започнаха дистанционното обучение заради опита от преминаването онлайн през пролетта.
Учителите възприели учениците си като партньори в този процес.
Но манталитетът на децата навсякъде е еднакъв - вкъщи им е скучно, те масово искат да бъдат заедно с връстниците си и
чакат с
нетърпение
кога ще се
завърнат
в училище
Това разказва директорката Мариета Петрова, която държеше да знае и мнението на родителите по този проблем. Направена с тях анкета показа, че над 70% също предпочитат децата им да ходят на училище. Но всички разбират необходимостта от компромисното обучение онлайн заради безопасността.
В гимназия “Гео Милев” учениците са подбрани според интересите си в областта на математиката и природните науки. Влизат с висок бал от приемните изпити.
Едва 6-има ученици в цялата гимназия нямали собствени компютри, но от училището им осигурили служебни за периода на обучението онлайн.
Сега с финансиране от образователното министерство очакват до 10-ина дни още 11 нови лаптопа за нуждите на учениците и 3 - на учителите.
Целта е никой да не изпадне зад борда на учебния процес заради липса на техника.
В гимназията
има 10
компютърни
кабинета,
в момента със собствени средства подготвят още два, а в другите осъвременяват техниката. Очакват новите кабинети, за които вече поръчали и мебелите, да бъдат готови до Коледа - нещо като коледен подарък за гимназията.
Достъп до интернет има на цялата територия на училището.
В стресовата ситуация през миналата учебна година, когато за първи път започна онлайн обучението, с помощта на министерството въвели платформа Microsoft Teams.
Е, тук няма дежурен ученик, който да каже “Клас стани, клас мирно!” при влизането на учителя - практика, запазена в това училище, но вече е възможно чрез компютъра ученикът да вдигне ръка и да се включи в учебното занимание, ако има желание.
В миналия онлайн период дори не пишели отсъствия, но сега се разбрали,
ако ученик
не откликне след
3 повиквания
от учителя, да получава отсъствие. За началото на всеки учебен час системата подава звуков сигнал.
Платформата позволява преподаването на новия материал да стане по-интересно и да се провеждат дистанционно изпити чрез различните приложения - например да се решат определен брой задачи за дадено време.
Мариета Петрова признава, че не могат 100% да контролират от разстояние дали примерно даден ученик не се опитва да излъже системата, като преписва или му подсказват по време на изпит, но оставя това на съвестта на своите ученици, в които вярва.
“Освен това много зависи и от
родителите –
дали учат децата
си на честност”, смята тя.
В гимназия “Гео Милев” отчитат, че дистанционното обучение не се е отразило пагубно върху традицията техни ученици да участват успешно на олимпиади не само по математика, у нас и в чужбина.
Калоян Цветков от XII клас през миналата учебна година беше единственият ученик от област Стара Загора, класиран за националния кръг на олимпиадата по математика.
Но има и едно разочарование - не всички олимпиади може да се провеждат от разстояние. Затова вече отложили първия кръг на олимпиадата по физика, вероятно няма да има и олимпиада по математика на 12 декември.
Занимания по интереси, работа по проекти - това може да става чрез виртуални занимания. Особено забавни на учениците са лабораторните упражнения с компютъра. По европейския проект “Образование за утрешния ден” за дигиталните компетентности на децата са готови и започнаха работа виртуално от 1 декември.
С право наричат сегашното поколение ученици в средните училища дигитално поколение. За тях белите дъски и цветните маркери на учителите отдавна са недостатъчни. В гимназия “Гео Милев” например не разчитат само на възможностите, които платформата им предлага, но и разработват приложения за нейното обогатяване.
През миналата учебна година с помощта на преподавателката си по информатика и информационни технологии Живка Желязкова бившите дванайсетокласници Силвия Петрова и Димитър Вълков създадоха мобилното приложение “Езиково обучение по интерактивен начин”.
“То се оказа безценен помощник за тези, които се подготвят за матура по български език, тъй като ги подготвя за езиковата част на теста”, обяснява Желязкова. А целта на приложението е да предостави всички правила за правопис, граматика и пунктуация на достъпен език.
Проектът съдържа отделни сегменти с правилата за правопис и
интерактивна
част, с която
всеки може да
провери
наученото
Този проект стига до националния кръг на олимпиада по информационни технологии, където получава отлична оценка.
Други двама вече бивши абитуриенти - Цветан Стръмски и Николай Мендров, създадоха приложението MathArt. То показва математиката, и то висшата, в различна светлина, като демонстрира как чрез използването на някои области от математиката по нестандартен начин и чрез визуализирането на сложни изчисления могат да се пресъздават или дори копират пейзажи, картини от ежедневието.
Приложението рисува, като използва променлив брой епицикли - окръжности с различен радиус. Проектът е класиран на първо място на общинската и на областната олимпиада по информационни технологии.