Четирима студенти от Пловдивския университет започнаха работа като учители в Основно училище „Княз Александър Първи“ в Пловдив на мястото на заболели преподаватели.
Откликналите на призива на директорката Анета Вълева преподават български и английски език, а двама от тях са начални педагози.
Миналата седмица тя изпрати доклад до просветния министър с искане учениците от 5 до 7 клас да преминат онлайн.
“Точно в този момент имахме две колежки с положителни проби и два карантинирани класа. Имаше и болни учители и с други диагнози - общо 9 души. Трябваше спешно да потърся решение, защото в противен случай системата щеше наистина да рухне”, обясни пред 24plovdiv.bg Вълева.
Тя се обърнала към Пловдивския университет, които светкавично се отзовали и изпратили свои студенти. „Младите колеги са завършили семестриално. Не са се дипломирали, но са пълноправни учители”, допълни директорката.
В „Княз Александър Първи“ 70 учители преподават на 964 деца. В момента онлайн се обучават 555 деца.
Анета Вълева смята, че електронното обучение е наложително по време на пандемия, но по принцип не е удачно, особено за най-малките.
Учениците от 1-ви до 4-ти клас продължават да ходят. „Сред най-малките няма и много заболели. Реално те са само приносители на вируса, но не боледуват”, подчерта тя.
Общата психоза се е отразила и на някои от родителите, които са подали заявления за преминаване в електронна среда, но все още те са единици.
Според Вълева онлайн обучението има редица слабости. Учебните часове в дигитална среда са по 30 минути, от които поне 10 минават, докато се настроят устройствата. При най-малките пък заниманията са от по 20 минути, а на тях им отнема още повече време да се организират.
При това е задължително е с тях да има родител, иначе не могат да се справят с устройствата.
“Вторият е недостатък е, че непрекъснато говорим как децата трябва по-малко време да стоят пред екраните и мобилните устройства, защото това влияе на физическото и психическото им здраве. Искаме по-малко време да са с телефоните, а сега ги слагаме от 9 до 13 часа пред компютъра”, подчерта директорката.
Тя е категорична, че живата връзка с децата не може да се сравни с електронната.
“Вредата от липсата на социални контакти за децата по време на локдауните също не е за игнориране”, каза още Вълева.
По думите й се върви към динамичен и гъвкав подход, при който едните ученици са онлайн, а другите учат в присъствена форма. “Това изисква много стегната организация, което безспорно ще натовари учителите”, отбеляза директорката.
И посочи, че подобно на лекарите, и учителите работят на първа линия с най-висок риск от заразяване.