Децата не изолират тези с различно мнение в средното училище “Димитър Благоев” в Провадия, където има 30% увеличение на приема на първокласници
Иновативните и креативни училища ще променят системата, е позиция, която просветният министър Красимир Вълчев споделя често публично.
Министерството на образованието стимулира този тип училища чрез Националната програма “Иновации в действие”. Тя стартира миналата година с участието на 720 общински, държавни, частни училища.
По-интересни уроци, мотивирани ученици, креативни учители - това е кауза, която “24 часа” подкрепя от години. Българското училище се промени само за два месеца чрез дистанционното обучение.
Какво следва по-нататък? Като медиен партньор на Националния форум за иновации в образованието “24 часа” ще ви покаже училища, учители и уроци, които си заслужават, да бъдат следвани. Когато на място демонстрират иновациите си, училищата ще могат да канят и други училища в града, общината или да правят форуми по теми, които предлагат.
Чрез програмата “Иновации в действие” бе въведен модул, който позволява организирането на подобни форуми.
С 30% се е увеличил приемът на първокласници в средното училище “Димитър Благоев” в Провадия. Причината?
За иновацията “Аз и моят свят” за ученици от I до IV клас разказва директорът Йордан Михалев.
Училището е едно от първите 200 у нас, които са спечелили правото да бъдат иновативни по програмите на министерството на образованието още през 2017 г.
“Предложихме програмата “Аз и моят свят” след анализ на наблюденията, че в сегашните времена
малките ученици
все по-трудно
контактуват
помежду си
Това поражда недоверие и много често агресия между тях.
Затова решихме да работим в тази насока и предложихме на министерството програма за подобряване на комуникацията между учениците от I до IV клас”, обяснява директорът.
Програмата е в ход с по един час седмично. В основанията за нейното създаване е написано, че българското училище трябва да започне да възпитава различно поведение, свързано с по-добро ориентиране в обкръжаващата среда, с по-активна гражданска позиция.
Образованието трябва да развива креативността и въображението, които са естествени за децата. Училището трябва да им позволи да развиват тези свои таланти в по-добра посока, така че тези деца на следващ етап да са по-добре ориентирани в живота.
Преподавателите в училището са установили, че има деца с по-различно отношение по дадени теми и често точно заради това биват елиминирани от останалите в групата.
Заради
по-различното
си мнение или
отношение има
вероятност
някой да бъде
пренебрегван
“Разнообразието изисква с всички културни групи да се отнасят с уважение като към равни, да се увеличи достойнството, правата и признанието на различните групи”, обяснява Йордан Михалев.
Децата имат интуиция и гениалност, но нямат социално умение да покажат това на другите и тяхното знание да стане значимо. Това точно е нашата роля да го направим такова, казват преподавателите в началния курс. Постигането на разбирателство, сътрудничество и съгласие между ученика и социалното обкръжение е възможно, ако собственият опит на ученика и опитът на другите в групата присъства като своеобразен източник на образователно съдържание.
“Да се научат децата
да играят
заедно, трябва
да бъде цел на
образованието
в началния курс.
Въпреки своите различия децата да осъзнаят, че когато работят в екип при решаване на дадена задача, трябва да уважават мненията на другите”, заключава Михалев.
В програмата са засегнати и отношенията с родителите и проявите на тормоз в училище и извън него. Практическата част на това обучение включва дискусии, игри, прожектиране на видео, филми, творчески задачи, тестове, анкети, работа в екип, игри по роли.
Тежката артилерия на иновативното училище обаче е програма за медиация от VIII до XI клас. По нея се работи още от 2018-а - факултативно по 2 часа седмично. Тя
разглежда
проблема за
агресията срещу
съученици,
учители и
родители
Училищната медиация се използва за доброволното решаване на конфликтите между тези групи. Всъщност - довършителни работи на това, което не е направено качествено в семейството.
Чрез тази иновация се цели да бъдат решени всички спорове по конструктивен начин. А училището да бъде лидер в региона по липсата на агресия в него.
11 ученици са включени в обучение по медиация в специализирания институт и управлението по образованието във Варна. Проведени са срещи с варненски училища. През ноември 2018-а 4-ма ученици участват в национално състезание за комедиатори и печелят награда. Част от участниците вече искат да се реализират професионално като медиатори.
Създаден е
клуб по училищна
медиация, който
организира
първия уъркшоп
На 19 октомври 2019 г. ученици от училище “Димитър Благоев” участват в конкурс на Камарата на медиаторите и сред 60 ученици от Варненската област заемат второ място. В последния мониторинг на МОН проектът получава максимално високата оценка.
Медиаторите от средното училище в Провадия разпространяват опита си в училища от Сливен и Търговище. Обучените ученици медиатори работят и в началните класове.
Училище “Димитър Благоев” е напълно готово с електронното обучение, препоръчано по време на пандемията.
“Още през лятото предвидихме сегашната ситуация и се оборудвахме напълно с техника. През пролетта пък подготвихме учителите за електронно обучение. През миналата година въведохме платформата “Макрософт тайм”, допълни директорът Йордан Михалев.