Осигурихме 17,5 млн. лв. за реклама на България за догодина, с 5 млн. повече от миналата, казва вицепремиерът по демографските и икономическите въпроси и министър на туризма Марияна Николова
- Госпожо вицепремиер, световните лидери ни предупреждават, че тази Коледа ще бъде различна. За България този период съвпада и с началото на активния зимен туристически сезон. Как вървят до този момент записванията?
- Тази година представите ни за туризъм се промениха напълно. В първата вълна на пандемията всичко се отлагаше за няколко месеца по-късно, а сега във втората вълна “ранните записвания” са на път да се заменят със “записване в последната минута”.
И именно това е шансът, който искаме да хванем, за да направим всичко възможно зимен сезон да има.
Спортовете, които се практикуват в този период, са основно индивидуални и с предпазни средства. Безспорно чистият въздух и физическата активност допринасят за повишаване на имунитета.
Данните към този момент показват, че ранните записванията за новия зимен сезон са обяснимо по-малко спрямо същия период на миналата година. Причината са непредсказуемото поведение на пандемията, рестрикциите, които отделните страни налагат, несигурността у хората, че където отидат, ще има достатъчно убедителни противоепидемични мерки.
- На кои от традиционните ни пазари със сигурност няма да може да се разчита през тази зима? Какви са алтернативите, към които се насочват туроператори и хотелиери?
- Следим всекидневно обстановката в Европа и в държавите, които са наши традиционни пазари. Трудно бихме разчитали тази зима на туристите от Русия, Израел и Великобритания.
Туристическият бранш поиска от мен като вицепремиер и министър на туризма да проведа разговори с колегите ми от съседните страни и търсим възможности границите да не се затварят физически, а пътуването в краен случай да става
с представяне
на отрицателен
PCR тест
В изпълнение на този ангажимент посетих Турция, където с моя колега министър Мехмед Ерсой обсъдихме това предложение и взаимно отчетохме колко е важно туризмът в този труден момент да бъде подкрепен.
Добрата новина е, че турски туристически компании проявяват интерес за инвестиции в България. Срещнах се и с представители на най-големите турски сдружения в областта на туризма. Известно е, че хиляди турски туристи избират страната ни като туристическа дестинация. Ще посоча, че през 2019 г. общият брой на посещенията им с тази цел е бил близо 650 хиляди. Българските зимни курорти имат добра популярност в Турция.
Поканих на среща в Министерството на туризма посланиците на Гърция, Румъния и Сърбия, чрез които предадох до техните правителства желанието на страната ни общите граници да бъдат максимално достъпни и отворени при настоящите обстоятелства, а при тяхното влошаване – да се представя отрицателен PCR тест при преминаване. По този начин даваме положителен пример за европейска и балканска солидарност и подкрепа. Предстои разговор и с посланика на Република Северна Македония.
Как да преминаваме през тази криза, се учим заедно с бранша, но включихме и академичните среди. Вслушвам се в тях, не отказвам среща на никого, търся мнения и не се притеснявам да питам.
Привлякохме на помощ Института по философия и социология на БАН и Института по икономика и политики към УНСС да направят анализи и прогнози за туризма и как да се възстанови след пандемията.
Според проучването на БАН най-полезни за бранша ще бъдат ваучерите за почивка, обучаването на кадри и евентуалното разширяване на мярката 60/40, която за туристическия бранш е 80/20, така че да обхване и сезонните работници.
Много научихме в изминалите месеци, но и много път имаме да извървим. Важното е хората и бизнесът да усещат подкрепа и заедно ще се справим с тази безпрецедентна здравна, финансова и икономическа криза.
Още веднъж искам да благодаря на българските туристи - над 2,7 млн. са реализираните туристически пътувания у нас от българи. Те избраха родните курорти и подкрепиха туристическия сектор. Така за първи път отчетохме такова силно присъствие на родни туристи.
Вярвам, че ще е така и през зимния сезон, ще разчитаме на тях в ски центровете и в планинските курорти. Възлагам големи надежди на инициативността и гъвкавостта на хотелиерите да предлагат
антикризисни
пакети и цени,
особено за времето около Коледа и Нова година. И някои вече го правят с атрактивни оферти.
Да не забравяме, че вътрешният пазар традиционно е и най–важният за зимния туризъм. През миналия зимен сезон 2019/2020 г. бяха отчетени над 1 млн. пътувания на българи с отсядане в място за настаняване в страната. Надяваме се и тази година да има висок интерес от нашите сънародници към ски ваканциите, които могат да се комбинират добре с предложенията за СПА процедури, културни и гурме маршрути и др.
- Има ли специално насочена към нашите съседни страни рекламна кампания за зимния туризъм?
- Наложи ни се бързо да се преориентираме в рекламната ни кампания. Министерството на туризма има договори за реклама и популяризиране на България на външните пазари, сключени от предходното ръководство. Спрямо параметрите на договорите насочихме усилията си в работа със социалните мрежи. Направихме клипове за малко познати места в страната ни съвместно с екскурзоводите. Те вече са гледани от близо 2 млн. потребители в Европа. Само в Балканските страни са видени от около 1 млн. души.
Работим и с инфлуенсъри и журналисти. Само преди броени дни имах възможността да се срещна с инфлуенсъри от Германия, пред които също представих страната ни като добра база за ски ваканции, но и за СПА и културно-исторически и морски туризъм. Дори и през настоящата трудна година за 8 месеца германските туристи са били над 113 хиляди.
В края на август в Боровец проведох първата среща за предстоящия сезон с представители на всички зимни курорти. Тогава те поискаха от нас
да работим
активно с
медиите на
съседните
страни
и там да насочим усилията си в рекламата. С безпрецедентно обединение на усилията на всички зимни курорти в Министерството на туризма ни бяха предоставени кадри, от които да произведем един имиджов клип за България и той да се излъчва в телевизиите и социалните мрежи на балканските страни. В момента се довършва работата по него.
Работим активно по интегриранaта комуникационнa кампания към съседните ни страни за периода 2020/2021 г., като обществената поръчка за нея, сключена от предишния управленски екип на министерството, е за близо един милион лева без ДДС. Фокусът е върху промотирането на България като целогодишна дестинация, която гарантира безопасно за здравето пътуване и пребиваване в туристическите обекти.
Комуникационният микс, насочен към Балканите, включва реклама в различни медийни канали - онлайн реклама включително в социалните мрежи, външна реклама, печатна реклама, турове за журналисти, инфлуенсъри и др.
В сегашната ситуация е особено важен акцентът върху туристическите услуги в сферата на здравето, профилактиката, закаляването. В тази посока сме на единно мнение с бизнеса, че ще е полезна единна рекламна кампания за зимата, както и облекчения за туристите, идващи у нас с PCR тест. Част от представителите на големите курорти настояват дори да се синхронизират зимните ваканции в Балканските страни, за да има повече обмен на туристи.
- Как се прави цялата тази реклама с малкото пари, които според бранша винаги не достигат в туризма?
- Благодарение на активната политика успяхме да се преборим за допълнителни близо 5 млн. лв. в бюджета на министерството за 2021 г. спрямо тазгодишния. Така
общо за реклама
ще разполагаме
със 17,5 млн.
лева
Допълнителният ресурс ще ни позволи да представим по-ефективно България като конкурентна дестинация в региона.
Увеличението на средствата за реклама ще позволи на Министерството на туризма през 2021 г. да изпълни една амбициозна програма за туристическа реклама, която да се отрази максимално благоприятно на развитието на туризма в условията на пандемия, когато всеки потенциален турист е от значения за съживяването на сектора. Една част от средствата ще бъдат използвани за осъществяване на комуникационни кампании на основни целеви пазари с цел утвърждаване на позитивния имидж на България като предпочитана дестинация за туризъм и насърчаване на избора ѝ от целевите групи.
С друга част от средствата за реклама ще популяризираме специализирани видове туризъм и ще организираме експедиентски и журналистически турове за блогъри, инфлуенсъри, снимачни екипи…Този подход генерира висок медиен интерес и рекламира България на конкретни целеви пазари.
Искаме да направим и възможно най-добро представяне на специализираните форми на туризъм – културно-познавателен, еко-, балнео- и спа туризъм, гурметуризъм и винарски турове, спортен, конгресен и др. с цел утвърждаване на България като туристическа дестинация на четирите сезона.
българските туристи
и през зимния сезон
Предстои ни и активно маркетиране на официалния туристически портал www.bulgariatravel.org, както и неговото доразвиване с още две допълнителни езикови версии, разработване на електронни материали: електронни досиета и визуализации за туристически атракции и обекти, туристически маршрути и др. Ще бъдат произведени интерактивни продукти и карти, рекламни клипове и филми, включване на нови обекти и маршрути, мултимедийни презентации и видеоматериали.
По програмата са отпуснати и 300 хил. лв.за организиране на две международни събития, които ще се проведат под егидата на Световната организация по туризъм. Знаете, че по време на посещението ми в Москва отправих покана и към най-големите руски туристически организации, както и към председателя на Федералната агенция г-жа Догузова за двустранен бизнес туристически форум в София. Знаете, че тази година за първи път България бе страна партньор на международното изложение “Отдих 2020” в Москва при силен медиен интерес.
- Получихте пълна подкрепа от бранша страната ни да има свои туристически аташета в чужбина. Предвиждате ли реализация на тази идея още догодина?
- Да, сега повече от всичко е важно да използваме кризата, за да планираме добро позициониране в традиционните ни пазари. Наясно сме, че когато кризата отмине,
ще настъпи
страхотна битка
за туристи
и само най-подготвените ще успеят да възстановят бързо сектора си.
В тази връзка с част от допълнителните ни средства по бюджета догодина, предвиждаме със 100 хил. лв. да открием туристическо представителство във Варшава. Полша е традиционен външен пазар. За последните 10 г. туристите оттам, идващи в България по данни на НСИ се увеличават от 253 962 през 2010 г., на 425 239 през 2018 г. Данните за девет месеца на 2019 г. показват, че България е била посетена от 391 606 полски туристи.
Създаването на Национално туристическо представителство във Варшава, което да отговаря и за страните от Вишеградската четворка, Литва и Латвия по модела на съществуващите в Москва и Франкфурт, би увеличило възможностите за представяне на страната ни като туристическа дестинация на общ пазар с население от над 68,5 млн. души.
- Наскоро бяха приети с ваша заповед единни правила за безопасност в зимните ни курорти. Какво представляват тези мерки?
- За мен е от изключително значение да защитим признанието - печата за безопасна дестинация, който получихме от Световния съвет за пътувания и туризъм. С тези мерки решихме да изпреварим сезона и да дадем достатъчно време на всички курорти да ги въведат. Правилата се базират на актовете на националния здравен контрол и са съгласувани с Министерството на здравеопазването. Целта е да се предотврати рискът от заразяване и да затвърдим позицията на България като безопасна дестинация. Пакетът мерки трябва да се спазва задължително от всички, предлагащи туристически услуги, и ви уверявам, че
ще има
безкомпромисен
контрол
по прилагането им.
Мерките обхващат кабинковите въжени линии, седалковите лифтове и влекове. Туристите задължително трябва да покриват носа и устата си с маска или друго предпазно средство в кабината и на лифт станциите. Броят на пътуващите в закритите лифтови съоръжения може да бъде ограничаван по преценка на оператора. Кабините се дезинфекцират по график. В ски гардеробите също е въведена специална организация за дистанция и дезинфекция, а в ски училищата групите ще са до 10 души. Заведенията в ски зоните още по-строго ще спазват инструкциите за работата им. Важно е да се знае, че мерките ще бъдат променяни или допълвани при необходимост и промяна в епидемичната обстановка.
Готови сме да обсъждаме всяко разумно и приложимо предложение как мерките да се оптимизират допълнително.
- Кога ще започнат проверките дали се спазват правилата и какви ще са санкциите, ако не ги спазват?
- Най-големия контрол ще осъществяват туристите. Един от тях да се оплаче и покаже нередност, ще се лепне петно върху целия бранш. Затова и
аз лично смятам
да правя внезапни
инспекции
и няма да имам грам колебание да бъдат налагани санкции и дори да бъдат затваряни обекти. Не бива и не трябва да се допускат компромиси, когато става въпрос за здравето и живота на хората, а това зависи от всеки от нас.
- Колко туроператора кандидатстваха за помощта от 10 млн. лв., пренасочени от ОПИК, и ако проектите са повече от наличните средства, какво ще се прави?
- Общо 840 туристически предприятия подадоха заявления в срок за помощта от 10 млн. лв. по Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност 2014-2020”. Средствата ще се разпределят пропорционално на броя одобрени предложения и реализирания оборот на всяко предприятие за 2019 г., т.е. всички допуснати ще получат средства.
Всеки кандидат имаше право да заяви в проектното си предложение стойност до 10% от оборота за 2019 г., но не повече от прага на de minimis от 200 000 евро. Целта е да се осигури оперативен капитал за справяне с последиците от кризата.
Продължаваме с останалите институции да търсим средства за допълнително подпомагане на бизнеса, било национални, или чрез европейски инструменти.
- Ще поиска ли България нотифициране на помощта за запълване на капацитета на чартърните полети и за догодина?
- Да, съгласно чл. 26 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците от пандемията държавна помощ в размер на 35 евро за седалка ще се предоставя и през 2021 г. Тя е за туроператори, ползващи въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз за изпълнение на чартърни полети до България за туризъм.
Вече има кандидати за държавната подкрепа. Правителството осигури 55 млн. лв. за настоящата и за следващата година. Мярката е разчетена за 400 хил. туристи за двете години и вярвам, че при благоприятни епидемични условия тези пътувания ще се осъществят.
- Какви са вашите прогнози за идното лято?
- Все още е твърде рано да се прогнозира лято 2021 заради всекидневно променящата се ситуация. Но всички туристи, които посетиха страната ни през изминалия летен сезон, се убедиха, че в курортите ни са взети най-сериозни противоепидемични мерки и България е безопасна дестинация с нисък риск от заразяване. Надяваме се да се възстанови туристопотокът от традиционни пазари като Великобритания, Германия, Русия.
Като председателстващ на тристранката съм изключително ангажирана и с мерките, които предприемаме в подкрепа на хората и на бизнеса като цяло. С подкрепата на бранша ще настоявам и за
подобаващо
внимание и
подкрепа
към туристическия сектор, който генерира над 12% от БВП, а сега е от най-пострадалите.
Вътрешните туристи остават с водещо значение. Призовавам всички колеги да работим така, че с повече отговорност и по-високо качество на услугите все повече българи да избират почивка на море у нас вместо в Гърция и Турция. Ще повторя, че кризата жестоко удари сектора, но тя дава и шанс да я преодолеем по нови пътища и с трансформация в икономиката, която толкова време отлагахме, и по отношение на дигитализацията, иновациите. Новата ситуация изисква нови решения и стратегическо мислене.
CV
l Родена на 16 септември 1975 г. в Ботевград
l Магистър по право, публична администрация и стопанско управление
l Била е адвокат, юрисконсулт в “Топлофикация - София” ЕАД, директор на дирекция “Правнонормативни дейности” в Министерството на земеделието и храните, член на УС на Държавен фонд “Земеделие”
l Работила е и в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор към Министерството на икономиката
l Била е ръководител на отдел “Договорно-правен и правна защита” в НЕК
l От май 2017 е началник на кабинета на вицепремиера по икономическата и демографската политика
l На 21 ноември 2018 г. НС я избра за вицепремиер по икономическата и демографската политика
l Владее английски и френски език
l Омъжена, с 2 деца