Асоциацията на вносителите предлага скрапинг програма за замяна на колите над 15 г. чрез държавен екобонус при покупка на нова кола
От началото на годината автомобилите над 20 години у нас са се повишили с над 150 хиляди бройки
Предлагаме
единен регистър на МПС и първоначален преглед за техническа и екологична годност на всички нововнесени автомобили
Храбрин Иванчев е новият председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Иванчев притежава дългогодишен опит в автомобилната индустрия - като изпълнителен директор на “КИА Моторс България” повече от 18 години. От 15 години той е управител на дилърството на “Субару” в София. През 2007 г. Иванчев става управител на франчайз подразделението на Europcar в България. От 2006 г. той е член на съвета на директорите на “Б.Л. лизинг”, а от 2016 г., два последователни мандата, е член на управителния съвет на ААП.
- Г-н Иванчев, колко дни минаха, откакто застанахте начело на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), и успяхте ли в дните на пандемия пълноценно да работите?
- От лятото, когато направихме общото събрание на асоциацията, което бе възможно най-необичайното в условията на пандемия. Сегашното ръководство се състои в голямата си част от предишния управителен съвет, като имаме само двама нови. Благодаря на моя предшественик - г-н Миланов, за добре свършената работа. Така че темите, по които работи асоциацията, са продължение на тези, по които сме работили и досега. Смея да твърдя, че след почти 30 години съществуване на асоциацията вече сме довели редица инициативи до успешен край, като се стремим да съдействаме за решаване на проблемите на всички участници в автомобилния бранш.
- За какви конкретни инициативи става дума?
- Съвсем наскоро завърши една наша 10-годишна борба за публикуването на данните на регистрациите на превозните средства от страна на КАТ по марки и модели. Така че вече ще имаме една изключителна яснота какво се случва на нашия пазар - съвсем детайлно. Досега информацията не беше пълна и точна.
- В тази криза често ли общувате с останалите членове на асоциацията? Всеки от тях си има своите главоболия, свързани с кризата и намаляването на продажбите...
- Нашият бранш обединява почти всички представители на автомобилните марки. В асоциацията са събрани близо 80 марки. В управителния съвет имаме представители и на бизнеса с камиони, автобуси и мотоциклети и сме създали една представителност. Така че най-важните теми да се решават с максимална бързина. Имаме и концептуални теми, които не могат да се решат в рамките на един мандат, който е две години. Събираме се няколко пъти месечно, за да можем да определим екипите по стратегическите задачи, по оперативните най-вече работи нашият изпълнителен директор г-жа Таня Груева. В момента приоритет ни е да направим така, че новите автомобили да се регистрират онлайн. Този процес се надявам да започне през следващата година.
- Електронната регистрация кого ще облекчи?
- Най-вече клиентите, за да намалим в максимална степен опашките в КАТ и да дадем възможност на тази институция да интегрира в своята дейност услугите на електронното правителство. Всички знаем какъв кошмар е чакането в сградата на КАТ в “Дървеница”, а пък и в условията на пандемията от коронавирус още повече - на никого не му се чака по опашки.
- Каква ви е идеята? Как точно ще става тази онлайн регистрация?
- От тази година производителите започнаха да издават електронни сертификати на автомобилите. Това е документ, в който се удостоверява всеки автомобил - все едно е неговият акт за раждане. Електронните сертификати се подават към една европейска организация, наречена EUCARIS. Тази организация събира огромна база данни в няколко държави - в Нидерландия започна, а наскоро и в Германия. От КАТ вече могат да вземат тези електронни сертификати. На базата на подаван от нас VIN номер на автомобил от Пътната полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Тази регистрация може да става само за нови автомобили, защото само те имат такива електронни сертификати. Старите коли са на хартия и ще трябва да се представят на гише в КАТ, както досега.
- Този т.нар. акт за раждане на автомобила ще има ли досие, ще се вкарва ли допълнителна информация след това?
- Няма да включва допълнителна информация като сервизна история например. Това е друг наш приоритетен проект и се надяваме да се случи скоро. В нашето предложение относно новия Закон за движение по пътищата беше предвидено създаването на единен регистър за автомобилите в България. Законът предстои да бъде изпратен за съгласуване между ведомствата и очакваме да видим какво отношение ще се вземе по това наше предложение. Подобен регистър е направен в много европейски държави,
- Нещо като автомобилен ЕГН...
- Точно така. Всеки автомобил, който се появи на територията на България, независимо дали е внесен от фирма, или частно лице, след неговата регистрация да се вписва в този единен автомобилен регистър. След това всеки, който има допир с този автомобил, да вписва какво е правено по него - сервизи, застрахователи, лизингови компании и т.н.. Всеки сервиз ще има задължение да вписва какви ремонти са извършвани по дадена кола в регистъра. Със създаването на този регистър ще се решат много проблеми. Един от тях е манипулацията на километрите, което в България засяга огромен брой автомобили. Ние сме държава, в която пазарът на употребяваните коли е доминиращ. Веднъж като се вкарат данни в този регистър, след това не могат да се връщат назад, както масово се прави с километражите. Друго наше предложение, което бе прието, е всички автомобили нов внос да минават първоначален технически преглед, преди да бъдат регистрирани у нас. Тази ситуация с абсолютно безконтролен внос да бъде прекратена. На този първоначален преглед освен техническото състояние на колата ще се установява и на какви екологични норми отговаря. От следващата година се очаква ДАИ да започне да слага екостикери на автомобилите, така че да бъде ясно този автомобил на каква еконорма отговаря.
- Тези идеи бяха ли приети?
- При първоначалните ни разговори - да. Трябва да видим как са оформени в самия закон. Подобен регистър трябва да се направи от държавна структура, както е в съседна Румъния, където не само че се самоиздържа, но е и печеливша. Защото много хора ще предпочетат да направят справка за даден автомобил, преди да го купят срещу минимална такса, отколкото да го вземат без никаква официална информация. Тази услуга ще се ползва и от застрахователи и лизингодатели. Би могла да стане огромна база данни, в която всички фирми, които си взаимодействат с автомобилния бранш, да могат да черпят изключително достоверна и сигурна информация.
- По този начин обаче всички вносители на употребявани автомобили трябва да излязат от сивия сектор...
- Ако искаме да имаме качествен автопарк и да се опитаме да намалим броя на жертвите по пътищата, това е един от начините. Винаги нашият призив към правителствата е бил да започнем да управляваме процесите, свързани с автопарка на България. За момента това не се случва. Стартирайки с контрола на вноса на употребявани автомобили, да се знае какви коли идват, че са технически изправни и не замърсяват прекомерно околната среда. След това трябва да е ясно какви ремонти се правят по този автомобил. Какви части се влагат и на какви реални километри е колата. Правителството да знае реално каква е автомобилната среда, за да може да се управляват процесите.
- А ако частно лице реши само да си внесе кола от Германия, как ще се процедира.
- Няма никакъв проблем. Преди регистрация просто трябва да мине през този първоначален технически преглед. Всеки сервиз би трябвало да се върже към този регистър и да попълва какви ремонти се правят на този автомобил. Това е и една крачка към електронните сервизни книжки, защото при новите автомобили съвсем скоро хартиените ще отпаднат.
- Какво се предвижда с тези екостикери от следващата година? Какъв е последният вариант?
- Доколкото сме информирани, екостикери ще има от средата на следващата година. Те са разделени на няколко категории. Целта е най-вече да управляват автомобилните потоци, влизащи в централните части на големите градове. Когато е много замърсен въздухът, автомобили, които не отговарят на еконормите, ще бъдат спирани. Докато екологичните данъци, доколкото знаем като асоциация, няма да се повишават през следващата година.
- Във Франция въвеждат от 1 януари солени екотакси за всички автомобили, които тежат над 1,8 тона. Има ли и в България някакви разговори за данъчни утежнения или пък облекчения. Или пък за бонуси при покупка на автомобили с електрически двигател?
- Това е отдавна наболяла тема. В последните години това, което виждаме и преди коронакризата, е че липсата на такива екологични мерки доведе до това, че автомобилите в България над 20-годишна възраст от началото на тази година нараснаха с над 150 000 бройки. Статистиката на КАТ го показва. Това е много тревожно, защото у нас смъртността при пътни инциденти е над 2-3 пъти по-голяма, отколкото средната в ЕС. В България умират много хора по пътищата, защото автопаркът ни е много остарял. Старите автомобили нямат нивата на пасивна и активна защита, така както са при по-новите МПС. От следващата година още нови 11 такива системи стават задължителни за новите автомобили. Тук не включвам и замърсяването в градовете, което също води косвено до преждевременна смърт. Ако не се вземат мерки за контрол на вноса на употребявани автомобили, нещата ще се влошат. Трябва да има поне минимална гаранция и защита на клиента, който си купува такава кола. Надяваме се, както и в цяла Европа, нашата държава да има необходимата воля да се включи и в процеса по модернизация на автопарка със скрапинг програма. В момента в ЕС се дават значителни бонуси при покупка на нови автомобили - в 22 държави, като този процес продължава вече над 10 години. Не е задължително дадена страна да е производител на автомобили, за да има такива бонуси. Пример за това са Хърватия и Гърция. Правителствата използват този момент да модернизират автопарковете, а също така да дадат един тласък на електрификацията на автомобилния парк.
- А конкретните предложения към политиците от страна на асоциацията какви са?
- Постепенно да се извадят от употреба автомобилите, които са над 15 години, като за всяка върната такава кола държавата да предоставя екобонус на гражданите при покупка на нов автомобил в зависимост от типа превозно средство - дали ще е с бензинов, или дизелов двигател, хибрид или изцяло електрически. Да има няколко нива на подкрепа.
- За какви суми става въпрос?
- Това зависи от правителството, те трябва да преценят какви са им възможностите. Това ще е един добър знак в ЕС, че България подкрепя модернизацията на автомобилния парк, защото все пак у нас в автомобилната промишленост за производство на компоненти и части са заети над 67 000 души. България се стреми да има модерен завод за производство на автомобили, но без държавна подкрепа това няма как да стане. Един блестящ пример в това отношение е Словакия, която за последните 20 години изгради 4 големи завода и се превърна в най-големия автомобилен производител на глава от населението в целия свят. Като локация България е подходяща за изграждане на завод, но трябват далновидни мерки. Производителите се насочват там, където има голям пазар или където ще получат финансова подкрепа.
- Какви са прогнозите за пазара на нови автомобили в България?
- До момента спадът е над 35 процента, което наистина е много голям удар върху бранша, още повече че тази година сме в тежка ситуация и в момент на трансформация заради екологичните норми, които бяха наложени на територията на ЕС. Въпреки това изключително успешно автомобилният бранш се адаптира към промените. Колегите продължиха да се развиват. Очаквам тази година да приключим на около 30 процента спад. За следващата година е много трудно да се предвиди, защото сме в период на тотална трансформация.
- Всичко това ще доведе до още по-голямо повишение на цените на колите, нали?
- Неминуемо е така. Поскъпването на автомобилите зависи от това какъв тип са. Дизеловите нови коли са вече изключително чисти, но и са по-скъпи заради допълнителните екофилтри. Въвеждането на мекия хибрид с малкия стартов електромотор при потегляне също оказва влияние на цената. Само поставянето на този двигател в мекия хибрид струва на производителя минимум 1000 евро, в зависимост от категорията на автомобила. Електрификацията ще продължи с много бързи темпове. Следващият етап е да се подготви и инфраструктурата. Спадът в продажбите се очакваше още преди да бъде известно, че ще ни връхлети коронакризата. ЕС предупреди, че няма да има никаква отсрочка, така че до края на годината се очаква и възможност за добри сделки на нови автомобили, които залежават по складовете и трябва да бъдат реализирани. Клиентите да следят за промоции в дните до края на годината.
- Ще има ли автомобилни мероприятия през следващата година?
- Планираме да се проведе традиционният софийски автосалон, като още отсега интересът към него е огромен. Оптимисти сме, че ще може да го проведем през втората седмица на октомври 2021-а. Преди това са планирани отложеното заради пандемията моторшоу през април, както и изложението за товарните превозни средства през юни.