4 жени развиват бизнес с интериорно озеленяване и печелят доверието на водещи компании
Четири млади жени - Нуша, Биляна, Мария и Мариана, решават преди известно време да направят обща фирма за интериорно озеленяване. Кръщават я “Ботаник лаб” и започват да проектират и изпълняват интериорно озеленяване, концептуален растителен декор и създават доста иновации.
За около 3 години екипът е работил с впечатляващите 140 корпоративни и частни клиенти и е успял да трансформира над 300 хиляди кв. метра площи в България. Става въпрос за офиси, заведения, хотели, пространства за събития и други. Техни клиенти стават едни от най- големите български и международни компании, установени у нас - Bosch, VmWare, Renault, Loreal, Philips, Econt, Phillip Morris, Fadata, Financial Times, HBO и други.
Интериорното озеленяване е социално и екологично отговорен бизнес, който подобрява средата на живот за хората. Според последни изследвания въздухът в затворените помещения е от 3 до 5 пъти по-мръсен от този навън, освен това стресът на работното място и негативните ефекти на т.нар. синдром на затворените пространства влияят негативно върху човешкото здраве.
Прекарвайки обаче време в природна среда, близо до естествена растителност, човек може да подобри здравословното си психическо и физическо състояние, да повиши продуктивността си и в крайна сметка да се чувства щастлив.
Усилията на екипа са възнаградени много скоро - през 2018 г. “Ботаник лаб” става национален финалист в най-голямото предприемаческо състезание за зелен бизнес - Climatelaunchpad, с продукта си Botanic Room. Той представлява зелена модулна конструкция с три различни функции – място за срещи, презентационна зона и място за телефонен разговор.
Пандемията порази доста бизнеси в България и по света и човек би могъл да си помисли, че интериорното озеленяване би отишло доста назад в предпочитанията.
Но в “Ботаник лаб” не мислят така. В годината на пандемията според тях здравословната среда става още по-голяма необходимост и четирите жени виждат по-скоро повече възможности за развитие и въздействие.
“Вярваме, че бъдещето е още по-зелено и чисто. Това означава, че градовете ни не само трябва да развиват своите бели дробове между сградния фонд и уличната мрежа, но и да поставят растителност върху и в самите сгради”, казват съдружничките.
През последните месеци екипът работи усилено върху развитието на нови продукти, които да достигат повече домакинства и хора с по-ограничени бюджети. Работят върху създаването на мобилни апликации.
Виждат и нова ниша – растителността все пак не е предмет, а нещо живо, което изисква специализирани грижи. Затова започват да организират събития с информационна и образователна насоченост – от ателиета за усвояване на базови умения за грижа за растения до партньорства за подобряване и развитие на ключови градски зони.
Нуша, Биляна, Мария и Мариана виждат след 5 години бизнеса си разпрострян в още повече сфери на градския живот.
“Вярваме, че интериорното озеленяване може да бъде задължителна част от всяка обществена сграда – санаториуми, болници и клиники, детски градини, училища, общински структури, така че да носи спокойствие, красота и здраве за обитателите си. Вярваме, че след 5 години “Ботаник лаб” ще свързва растенията, технологиите и човека, така че животът ни да бъде заобиколен от природна среда, която е обгрижена по най-добрия начин, чрез технологична оптимизация на ресурсите”, казват те.
И, естествено, виждат бизнеса си успешно развит и извън границите на България, достигайки повече населени места и създавайки условия за устойчиво развитие и здравословен живот.