Целта на програмата “Следващите 10” е да достигнем до повече места в страната и да откроим добрата работа. Искаме да се развие туризмът по река Дунав, казва президентът на фондация “Америка за България” Нанси Шилър
- Г-жо Шилър, наскоро фондацията обяви нова програма - “Следващите 10”, на стойност 1 млн. лева. Разкажете какви цели си поставяте с нея и как избрахте 4-те направления, които ще подпомогнете?
- 1 млн. лева са много пари. Това, което искаме да направим с тези четири конкурса за финансиране на проекти, които са част от програмата “Следващите 10”, е да достигнем до повече места в страната и да откроим добрата работа, свършена в различните области на България. Фокусирахме се върху 4 теми и една от тях, разбира се, е туризмът. Искаме да се развие туризмът по река Дунав. Този красив район не е много посещаван от българи и чужденци. Затова искаме да подкрепим проекти, които могат да допринесат за привличане на повече туристи през следващите години, за да бъде оценен районът.
Другият фокус, разбира се, е “Добро управление на местно ниво”. Правим много по отношение на гражданското общество, но то беше основно в големите градове. Но
малките градове
и села също
са важни
Доказано е, че когато има добро прозрачно управление, икономиката се развива и повече бизнеси решават да се установят в тези общности. Това е една от причините да работим по това направление.
Третият конкурс е в областта на науката. България има страхотна комбинация от знания, качества и способности в областта на науката. Много млади хора имат идеи и предложения за иновации. Искаме да им помогнем, като им предоставим финансиране. С него те ще имат възможност да създадат продукт или услуга, които ще помогнат за откриването на работни места и възможности за хората в България.
Това са нашите 4 области, за които сме обявили конкурси, включително и в областта на образованието, разбира се. Не можем да пренебрегваме образованието, защото то е много важна част от нашата дейност. С появата на COVID-19 на всички ни стана ясно, че технологията е ключова за образованието. Затова търсим по-добри начини за преподаване, по-добри начини за достигане и заангажиране на учениците, както и различни методологии в тази сфера. И тези неща ги има тук в България. Затова се стремим да ги намерим и да ги споделим в по-широк мащаб.
- В началото на коронакризата казахте, че доброто е по-заразително от вируса. От своя страна, фондацията се включи в борбата срещу заразата чрез фонда “Обединени срещу COVID-19”. Как помогнахте чрез фонда?
- Фондацията успя да направи много. Докато четяхме новините за случващото се в Италия (в началото на пандемията Италия беше една от най-засегнатите страни от заразата - б.р), беше плашещо да мислим през какво преминават там и как това може да дойде в България. Затова искахме да изпреварим събитията и да помогнем с най-доброто, което можем. За начало “Америка за България” дари 300 хиляди лева на болниците “Пирогов” и “Александровска”. И бяхме наистина щастливи да видим, че все повече хора започват да даряват и следват този път. Но това не беше достатъчно. Почувствахме, че когато заплахата стана по-голяма, трябва да се обединим около кампанията “Обединени срещу COVID-19”. Тя се реализира заедно с посолството на САЩ, Българския дарителски форум и Американската търговска камара. И това, което искахме да направим, беше да се свържем с бизнеси и хора, желаещи да помогнат пряко и незабавно на градовете, селата, училищата и медицинските работници с помощта, от която те имаха нужда. Ние дарихме нови 100 000 лева и сме щастливи, че заедно събрахме над 1 млн. лева. Всяка една стотинка отиде за помощ на нуждаещите се. Целият ни екип работеше без прекъсване, за да обработи информацията за финансирането на проектите много бързо.
- Как на вас и семейството ви се отрази ситуацията с вируса?
- Беше плашещо време. Сега не е толкова страшно, защото разбираме ситуацията и вземаме подходящите предпазни мерки. Имам голям късмет, че децата ми са големи и имат възможност да работят от вкъщи. Така че те са в безопасност. Когато сте родител, винаги сте такъв, независимо на колко години стават децата ви, все още ще се тревожите за тях.
Притеснявам се
и за моите
родители, тъй
като те са
по-възрастни
Те също взимат предпазни мерки, научихме се да живеем с COVID-19. Все пак важни са правилните мерки.
- Вие сте президент на най-голямата организация в България, която дарява? Може ли да кажем колко средства и в какви проекти е инвестирала “Америка за България” у нас от основаването ѝ през 2009 г.?
- Искам да поясня – ние сме фондация. Т.е. не приемаме, а правим дарения, искам да съм сигурна, че това се разбира. Фондацията разполага със свой собствен капитал и не набира дарения от други източници. Ние даряваме. През последните над 10 години, през които фондацията работи в България, сме дарили над 200 милиона долара на организации в повече от 1400 населени места - големи и малки градове, села. До момента сме подкрепили над 400 нестопански и граждански организации, училища, културни институции и други. Повече от половината от тази сума сме дарили в сферата на образованието. Това са над 100 милиона долара за образователни програми, защото осъзнаваме значимостта на образованието за бъдещето на България, за икономическия растеж и развитието на страната.
Подкрепяме широк спектър от инициативи като “Заедно в час” (чиято основна цел е да мотивира и подготвя млади хора за кариера на учители), интерактивния детски научен център “Музейко”, както и обучения за учители и директори на училища, модернизиране на учебната среда според съвременните изисквания за преподаване на природни науки. Българите високо ценят образованието, за нас то също е основна ценност. Затова съвместните ни усилия в тази област продължават.
Фондация “Америка за България” е учредена като организация с неограничен срок на действие. Това означава, че първоначалният капитал от около 400 милиона долара постоянно се инвестира в различни финансови инструменти, за да се гарантира непрекъсната дейност на фондацията. Независимо че през изминалите 11 г. тя е дарила над 200 млн. долара в България, към днешна дата капиталът продължава да надхвърля 400 млн. долара. Капиталът ни е създаден по времето, когато бяхме инвестиционен фонд (“Америка за България” е наследник на Българо-американския инвестиционен фонд - б. р.). Грижливо го пазим и инвестираме, за да сме сигурни, че ще сме в състояние да подкрепяме инициативи от съвместен интерес още дълго време.
- Фондацията инвестира в 4 области. Какво ви накара да се спрете на тях и откъде идват средствата, с които подпомагате тези проекти?
- Основната мисия на фондацията е да гарантира, че частният сектор може да се развива в България. И тъй като ние сме фокусирани изцяло върху България, можем да разгледаме този проблем цялостно. 4-те области, които избрахме, са много стратегически, защото, за да се развива частният сектор, трябва да имаш образовано население. Затова имаме областта “Добро образование и работни умения”. Тя се отнася за бъдещи служители, образовани лидери, готови да създадат работни места и възможности в България.
Нужни са и добре образовани бизнес лидери, затова работим в областта “Бизнес, предприемачество и технологии”. Искаме да помогнем в обучението на предприемачи, независимо дали става дума за високотехнологични компании, или за бизнесмени от реалната икономика, които управляват щанд за плодове или фризьорски салон, пекарна. Целта е всички те да се научат да управляват ефективно бизнеса си. Нашите програми позволяват допълнителни квалификации за всички - от начинаещ предприемач до по-опитните в бизнеса.
Работим и в областта на “Културно-историческия и природен туризъм”. Това, което прави България толкова специална, са нейната история и природа. И това е нещото, което привлича туристи.
България е много
повече от плажна
и ски дестинация
Има толкова много, което тази страна може да предложи. И това е една от причините новата ни програма да се фокусира върху река Дунав. България е единствената държава, която граничи с Дунав и не се възползва от нея от туристическа гледна точка. Надяваме се да можем да подпомогнем развитието на района, защото той е нещо уникално за страната и би трябвало да помогне на местните общности и икономики чрез туризма.
Четвъртата област е “Благоприятна бизнес среда”. За развитието на всеки бизнес е нужна сигурност. Бизнесът не обича несигурността. Трябва да бъдете предвидими, за да привлечете международния бизнес и да задържите българския тук. Предсказуемост означава съдебна система, която е последователна, медии, които са безпристрастни, и корупция, която се държи под контрол. И като се фокусираме върху тези 4 области, ако всичко работи съгласувано, България трябва да процъфтява и българите трябва също да успяват. Затова избрахме тези 4 области.
- Епископската базилика на Филипопол в Пловдив е един от най-амбициозните проекти, по които фондацията работи. Кога ще видим официалното откриване и какви са очакванията ви, след като базиликата отвори врати за посетители?
- Използвате много добра дума - амбициозен. Това наистина е амбициозен и забележителен проект. Ако зависи от мен, утре бих посрещала туристи, но това не зависи от мен. Готови сме, но работим в тясно сътрудничество с община Пловдив, за да получим акт 16. След това Министерството на културата трябва да прехвърли собствеността си на община Пловдив. След като това стане, базиликата ще отвори. Но това е извън контрола на “Америка за България”. Базиликата е прекрасна демонстрация за партньорство между фондация, община, правителство, граждани и компании. EVN допринесе със средства за изграждане на външната детска площадка към базиликата. Това е забележителен проект, който обедини различни хора, които се интересуват от показването на историята на България. А какво има тук - мозайки от IV и VI век на площ от 2000 кв. м. Това е грандиозно и трябва да е гордост за българите. Надявам се и очаквам да дадем нещо позитивно за говорене за страната на международната сцена. Вече подпомогнахме с кандидатурата на Пловдив за включването на Епископската базилика в списъка на ЮНЕСКО за световното наследство. Отнема поне година след откриването на един обект, преди да може да бъде финално одобрен за включване в списъка. И се надявам, че всеки българин, който чете това интервю, ще има шанса да отиде там много скоро.
- “Америка за България” е една от малкото организации, които подпомагат развитието на българските медии? Като неин президент, а и като гражданин каква медийна среда бихте искала да виждате?
- Ние може би сме единствената организация, която прозрачно подкрепя медиите в България. Всеки лев, с който подкрепяме независими медии, го имаме обявен на нашия сайт. Има 4 неща, които са важни за нас - прозрачна собственост, независимост на медиите, устойчиви медии, на които хората са готови да платят за качествени новини. И четвърто и може би най-важно, е безпристрастното отразяване на новините. Ако се случат тези 4 неща, според мен като гражданин а и като американски гражданин това би било много добре за България.
- Свързана сте с България над 25 години. Може ли да отличим любимите ви места, храни и забавления у нас?
- Вече 28 години съм свързана с България.
Всеки, който ме
познава, знае за
моята страст
към лютеницата
Обичам я. Била съм на фестивали в цялата страна и съм пробвала домашна лютеница. Мои приятели също ми дават, превъзходна е. С настъпването на есента си мисля и за кавърма. Знам, че е много традиционно ядене, но изглежда като ястие, което започваш да ядеш, когато времето започва да става студено. Това, което ме очарова в България, е креативността в ресторантите. Как те използват местните продукти и ги превръщат в още по-вкусни. Някои от най-добрите ястия, които съм опитвала, са били в България, а съм пътувала доста по света.
Има една уникалност във вашата страна - ако искам да се разходя, в цялата страна има красиви планини наблизо. Плажовете са прекрасни. Наскоро прекарах малко време на север от Варна, където е просто зашеметяващо. След това отидох на юг от Бургас, където също беше прекрасно.
Виждала съм и някои от пещерите, които имате. Насладих се на Магурата, а дори не знаех за нейното съществуване. Тя беше впечатляваща, а има и много българи, които не знаят за нея. Разглеждала съм също Деветашкото плато, както и Мелник.
CV
l Израства в Чикаго
l Завършва Университета на Илинойс в Чикаго
l Управляващ директор в Българо-американския инвестиционен фонд (1992 - 2012 г.)
l Избрана за член на борда на директорите на Фондация “Америка за България” през декември 2012 година
l В периода юни 2015 - септември 2016 е заместник-председател на борда на директорите на Фондацията
l Президент на Фондация “Америка за България” от септември 2016 година
l Омъжена, с три деца